Hemmagjord spenatsoppa, men så gott det är.

Detta åt jag i veckan tillsammans med nybakat filmjöksbröd dagen till ära.

Soppan är väldigt enkel. Fräs lök, i med lite vatten å buljong, sen spenat. Tillsätt sedan mer vatten och mixar allting. Krydda med salt, peppar, chili samt muskotnöt. I slutet brukar jag ta i rivna morötter och även lite grädde för att få godare smak. Låt soppan stå å gotta till sig ganska länge! Finns säkerligen tusen sätt att göra denna soppan men såhär brukar jag göra.

Nu får jag fortsätta jobba. Ha en fin lördag :)

Om ni inte redan har testat så måste jag tipsa om
Kødbyen i Köpenhamn. Så trevligt och annorlunda. Vi åt på fiskebaren. Lite lustigt att äta finmiddag vid containrar och en stor parkering men ändå charmigt. Väldigt, väldigt god mat!

Såhär såg jag ut / blev en tennismatch, önska dock att jag var lite bättre... ;)

Ramsvikslandet

Solade å badade på fredagen / Lördagen bjöd på regn, fika blev höjdpunkten

Hur fint? Här cyklade vi mot smögen

.. för att äta på The barn som sedan ledde till utgång, mycket god mat och trevlig kväll (bild lånad av @Madeleinewrenno )

Har haft en fantastiskt långledighet på västkusten. Vädret visade alla sidor och vi njöt av ledigheten. Tennismatch, fiske, bad, god mat och utflykter. Tack helgen!

Två bilder från när jag och David var på utflykt. Vi åkte mot Hunnebostrand sedan visade David mig Ramsvik och helt plötsligt hamnade vi i ett jättefint naturreservat. Helt öppet och vi var helt ensamma. Dit ska vi åka igen!

Som lovat kommer här ett inlägg om vår resa - Italien Cinque terre. Det är verkligen så fint, färgglatt och mysigt som folk säger. Vi flög till Pisa och sen tåg till Montersosso där vi bodde våra första nätter. Väldigt smidigt att åka tåg både från och till flygplatsen men också mellan byarna. Bra att veta: Innan man kliver på tåget måste man stämpla sin biljett i en automat som finns på perrongen för att biljetten ska vara giltig.

Om man vill resa hit rekommenderar jag att försöka se lite av alla byar. Ät middag i de olika byar och se er omkring. Lika så hikea. Vi gjorde en hike mellan Monterosso - Vernazza. Riktigt häftigt att vandra mellan vinrankor och minst sagt fina vyer. Det tog oss 2 h. Förutom detta blev vi även tipsade om att ta en båttur. Vi hyrde en båt och chaufför. Han visade grottor, alla byar och fina badställen. Man kan förhandla ett bra pris.

Prata med locals som kan tipsa er om bra restauranger, vad man ska göra enligt dom. Köp även med er chark, ost och annat gott i de små butikerna och sätt er någonstans å njut av det goda från Italien. Riktigt värt!

Perfekt att resa till Cinque terre om man vill få en blandad semester med lite av allt. Tips är att bo på något mindre hotell/pensionat. Även hört de som har bott i La Spezia och åkt dagsturer till byarna.

Monterosso al Mare

Här bodde vi de första nätterna, på L’Antica Terrazza hos en hjälpsam å trevlig kvinna. Allting var superfräscht och låg väldigt bra. Lätt att hitta hit och vi hade ett fint litet rum med balkong. Det fanns även en gemensam terass. Varje morgon serverades typiskt Italiensk frukost med focaccia, croissants och goda tillbehör.

Monterosso har en strand vilket de andra byar inte har vad jag vet eller såg. Förutom de är det lite mer rörelse här med lite fler restauranger. Vår första middag åt vi nere vid vattnet och där serverade det en magisk pesto pasta!

Vernazza
Resten av dagarna bodde vi i Vernazza på La marina rooms. Väldigt trevligt boende och speciellt om man är ute efter view (se bild från terassen) ägaren till boendet var likt på det andra stället väldigt hjälpsam. Han hjälpte oss att fixa ett bord på byns bästa restaurangen. Likaså tipsa han om båtturen vi tog och hade andra bra förslag till oss. Precis nedanför vår terass odlades vinrankor och där var det vinprovning varje dag. Mycket trevligt!

Corniglia

Denna by var vi aldrig i land på. Corniglia har tågstationen närmst vattnet, sedan ligger byn över. I de andra byarna är det tvärtom. Därför tyckte jag inte den verka så mysig. Byn har inte alls lika mycket turister och likaså få restauranger. Vår guide sa att det berodde på att det var väldigt backigt och ingen direkt hamn där.

Manarola
Här var vi heller aldrig i land. Men vi såg byn från havet när vi var på en båttur. SÅ fin, riktigt instagramvänligt ;) Det är denna byn som oftast visas när man googlar Cinque terre eller ser vykort. Vi fick också veta av vår guide att Manarola skall synas i bakgrunden i filmen Wolf of wallstreet när de sitter på en yacht ute i havet.

Riomaggiore
Här hade jag höga förväntningar för att folk säger att denna byn ska vara mest rörelse i. Vi var här och åt på Enoteca Dau Cila. Väldigt bra resturang precis vid hamnen.
Dock var det inte så mycket mer än hannen som jag tyckte var intressant. Fanns säkert bra badställen. Men annars tyckte jag mer om Monterosso och Vernazza. Kanske just för vi upptäckte mer där.

Hoppas inlägget uppskattas

Snacka om att äta med View

Båttur / fantastiska musslor / blev många aperol ;)

Dessa färgglada hus / lokal glass, inte alls dum

Restaurangen i Riomaggiore / Restaurangtips: L'Ancora della Tortuga

Vår terass / härliga vågor varje dag, här bada vi i Vernazza

Fantastiskt fint - åk hit!!

Jag å David <3

Avslutade precis min jobbdag och nu är jag påväg mot västkusten för att njuta av mina sista semesterdagar för denna sommaren. Hade lite uppdelad semester, vilket jag nu uppskattar.

Jag och David har inga direkta planer mer än äta gott och ta det lugnt. Hoppas solen tittar fram. Om killen får bestämma blir det säkert lite fiske också.

Förra veckan kom vi hem från Italien. Vi var i Cinque Terre. Herregud vad fantastiskt fint. Allting var instagram vänligt;)
Jag tänkte göra ett inlägg för varje by och även lite tips. Tills dess, njut av dessa bilder.

Hej och välkomna till min blogg. Jag har länge tänkt att skaffa en men inte fått tummen ur. Men nu så!

Dags å se hur detta utvecklar sig. Har många härliga bilder från min sommar och annat som jag ska börja visa er. Sen får vi se. Men vi börjar så :)