Igår besökte vi den argentinska sidan av fallen & floden. Efter många byten av bussar, passkontroll & fått två nya vänner från Tyskland, varav en skulle till Sverige på semester i sommar(?) var vi framme. Inträdet var mycket dyrare än vad vi tänkt oss; 500 pesos per person, trots att två av trailarna i parken var stängda pga pumor har attackerat besökare där haha. Men det visade sig vara värt pengarna! Det var en otroligt häftigt upplevelse då vi fick möjligheten att komma ännu närmre inpå fallen! Här gick vi bland annat ut på en bro över det största fallet; djävulsgapet & se de stora vattenmassorna forsa ner i ett stort moln av dimma. Dessutom köpte vi till två båtturer!

En tog oss ut på "Lower Iguazu River" där vi fick se flera vattenfall underifrån & dessutom bli ordentligt blöta (ja ni skulle se hur våra fötter såg ut efter att ha gått i dyngsura skor en hel dag). Båten styrde flera gånger i full fart rakt under fallen & fallen missade inte en millimeter av våra tidigare torra kläder. En riktig adrenalinkick & väldigt uppskattat! Sedan åkte vi en jeep genom regnskogen där vi fick massor av intressant information om nationalparken & djuren som levde där. Sedan tog vi det berömda tåget hela vägen upp till sista stationen, där vi bokade den andra båtturen till 14:15 för att under tiden gå ut på alla hundratals broar över Iguazufloden som leder till Djävulsgapet. & vilken vy! Wow! Riktigt mäktigt att se hur naturens kraft på så nära håll. Vi var helt uppslukade & tog en del bilder & stod & tittade lite till & helt plötsligt kom Anton på att vi kanske borde gå tillbaka för att hinna med båtturen vi hade bokat. Jag kollar på klockan & den visar 14:39. Hur kan vi ha missbedömt tiden så otroligt?? Haha det var bara att springa tillbaka på alla broar med fin utsikt & boka om turen. Istället för den tänkta tiden 14:15 fick vi plats i en båt som gick 15:45. Haha, antar att vi fick stå vårt kast...

Den andra båtturen var mycket lugnare & vi fick möjlighet att njuta av naturen & den vackra floden. Båten tog oss ner till nästa tågstation där vi gick av & gick en sista trail ut mot fallen för att få en maximal upplevelse av den argentinska sidan. Så vackert det är, & om än vackrare i eftermiddagssolen. När vi hade njutit färdigt gick vi tillbaka till tåget & tog tåget tillbaka till första stationen & gick sedan för att leta upp en buss som skulle ta oss till Puerto Iguazu där vi sedan bytte till en buss som skulle ta oss över gränsen till Brasilien. När vi gått igenom passkontrollen var vi tvungna att byta buss ännu en gång i Foz do Iguassu & hade bara tur att vi chansade att hoppa av på rätt ställe. När vi sedan hoppade på den buss som skulle gå förbi vårt hotell var det mörkt ute & vi båda var helt utsvultna & trötta. När vi kom tillbaka till hotellet lyxade vi till det med en asiatisk buffé som serverades. Citat från Anton "det här var första gången jag ätit upp allt, för allt var gott". Så ja efter en lååång dag var vi väldigt nöjda & i stort behov av en natts sömn.

Idag ska vi till en fågelpark som ligger intill Iguazu National Park. Ikväll går flyget tillbaka till Rio!

Inatt landade vi i Foz do Iguazu, tog en taxi till hotellet & checkade in smidigt (för en gångs skull) & blev mottagna av en väldigt trevlig reception som dock inte kunde ett ord engelska, vilket tillhör vanligheterna. Men han öppnade glatt Google Translate för att kunna förklara när frukosten öppnade & vart vårt rum låg, fantastiskt!

Efter en god, men kort natts sömn vaknade vi av väckarklockan, dags att uppleva en av mina (Majas) toppsevärdheter på resan: IGUAZUFALLEN. Jag hoppade som vanligt ur sängen & gjorde mig redo för frukost samtidigt som jag försökte dra ur min morgontrötta favorit ur sin älskade säng. Tillslut skuttade/hasade vi oss mot frukosten & sedan letade vi reda på en busshållplats som skulle ta oss till de magnifika vattenfallen. Lite information för er som inte är så insatta: Iguazufallen är ungefär ett 200-tal vattenfall som faller från Iguazúfloden & fallen är så många att de tillsammans bildar en längd på ungefär 3km! Det högsta fallet är format som en hästsko kallas för "djävulsgapet" & har en höjd på 80 meter. Floden flyter på gränsen mellan Brasilien & Argentina & man har möjlighet att besöka fallen från båda länderna, som har olika sorters vyer & aktiviteter att erbjuda.

När bussen tillslut kom tog det inte många hållplatser förens vi var framme vid vårt mål. Vi köpte smidigt inträdesbiljetter i en automat vid Visitor Center för 63 reais/person. Sedan gick det dubbeldäckare fram & tillbaka från Visitor Center till fallens början, så det var bara att hoppa på & hoppa av på vilken hållplats man ville & sedan hoppa på igen om man kände för det, smidigt! Här är en bild på en tourist map för att förklara bättre:

Vi hade tänkt börja med att åka hela vägen & börja där ifrån, men när alla andra hoppade av på samma hållplats bestämde vi oss för att det nog var en bra idé att följa strömmen för en gångs skull. & det visade sig vara en briljant idé! Nu började vi gå utmed floden & fick börja med att se flera smalare fall bland all härlig grönska, hälsa på otroligt söta näsbjörnar, spana efter jaguarer & pumor som lever i regnskogen runt fallen & ta massvis med bilder. Vilka vyer! Wow! Slutligen kom vi fram till dävulsgapet där det går en lång brygga rakt ut över fallen, otroligt mäktig känsla att stå där. Upplevelsen överträffade våra förväntningar & vi var upprymda av alla intryck. Vi köpte oss en svindyr (som allt annat här i Brasilien) macka & delade på innan vi (jag) tyckte det var en jättebra idé att skippa bussen på tillbakavägen till Visitor Center & istället gå utmed regnskogen för att se djur & andra häftiga saker. Anton var inte sen att haka på (tack & lov, vad skulle jag göra utan honom om det kom en stor anakonda liksom?!) tyvärr fick vi inte syn på någon puma eller jaguar, men massor av härligt färgglada fjärilar, ett brunt djur som såg ut som en höna (enligt Anton?), stora gräshoppor & några apor som vi fick smyga oss på. Härligt med lite djurupplevelser! (& trots att Anton höll upp något från vägen som liknade en del av ett ormskinn & skrämde upp mig så slapp jag stöta på någon orm, puh)

Vi tog bussen tillbaka & avslutade en lång dag med ett dopp i poolen & en god middag! Imorgon väntar den argentinska sidan av vattenfallen!

Innan vi åkte på vår resa fick vi ett paket på posten från min underbara vän Anastasia. Paketet innehöll massa Sverige-saker vi skulle ha med oss på resan! Så kul!!

NEXT STOP - Foz do Iguassu

Idag var sista hela dagen vi hade innan vi åker till Iguazufallen imorgon. Vi gick upp 05.45 för att se soluppgången. Vi gick ner mot stranden, en pigg och en halvdöd, för att se solen gå upp. Vi tog några fina bilder som ni ser här nedan!

Efter soluppgången gick vi hem och sov ett tag till innan vi åt lite frukost och sedan ner till stranden. Där satt vi och läste hela dagen nästan i stolarna man hyr för fem realis. Jag satt så länge i min att mina ca 90 pannor mosade ena sidan, då kände vi att det var dags att gå hemåt för att äta något. Innan maten hade vi lite välbehövligt prat med våra hjärtan där hemma också! Imorgon ska vi städa lägenheten och sedan väntar en hel dag på flygplatsen för att sen flyga till Foz do Iguazu på kvällen!

Igår skulle vi på en liten utflykt till en fin strand där vi kunde snorkla och framförallt bada utan att sköljas ut av en tsunami här på Copacabana. Bussen skulle hämta oss klockan 8 där vi köpte utflykten, lite efter det kom en stor buss som vi skulle med! Vi fyllde bussen och drog iväg. Vi åkte så länge att Maja började undra om vi var påväg hem till Sverige igen. Efter 5 timmar i bussen inklusive matstop och pissepauser, var vi framme, nästan... Här var det bussar och folk överallt. Vi följde våran guide så tätt vi kunde för här ville vi inte bli bort tappade. Vi gick längst vatten i en hamn (typ) i 15 min sen kom vi till en större brygga med båtar som det dunkades ut partymusik. Vi skulle också åka med en sådan sa hon. Det var folk i alla åldrar från 1-75 år, alla var lika taggade och dansade och skrattade högt. Jag och Maja undrade vart f-n vi hade hamnat. Men vi tänkte att snart är vi nog framme när vi satt där, mitt i 120 decibel latinhouse musik. Efter ett tag stannade båten och här var vattnet verkligen fint. Vi hoppade i vattnet och hyrde ett cyklop men det fanns inte så mycket att se så vi hoppade mest runt på våra flytstavar och fnissade lite. Nu ljöd en siren och vi skulle bums tillbaka till båten. Vidare åkte vi och folk dansade och tjoade. Vi åkte förbi något hål i ett berg och sen tillbaka in i viken. Nu stannade vi igen fast på andra sidan av viken vid en liten strand med MASSA folk på. Det var väldigt fint också, sanden var som mjöl och vattnet lika klart som ramlösas hälsobrunn. Efter ett tag bland allt folk dånade sirenen igen och det var dags att åka vidare. Solen började gå ner och det började bli lite kallt. Vi stannade igen men varken jag och eller Maja var så sugna på att hoppa i igen för vattnet rätt kallt. Så vi stannade på båten och passade på att testa caipirinha(en brasiliansk drink) som jag gav 7/10 solar och Maja 2/10 solar. Nu dånade tutan igen och det bar av hemåt. När vi satt på bussen hem igen så hade dagen absolut inte varit som vi tänkt oss men den hade ändå varit helt okej. Här kommer lite bilder från dagen!

Idag har vi besökt Sydamerikas största favela; Roçinha. Väldigt häftigt & intressant! I Roçinha bor över 200 000 människor så trångt att det ryms 8 människor per kvadratmeter! Husen är liksom byggda ovanpå varandra & det är smala gångar mellan husen. Namnet favela kommer ursprungligen från en växt som heter fava och trivs på Rios sluttningar, & precis som växten så sträcker sig favelorna upp över bergen. När människor började flytta in i städerna i Brasilien så blev de små slumområdena utanför städerna för trånga & expanderas därför åt alla håll, inklusive bergen, vilket ni kommer se på bilderna! I Rio säger man att "de fattiga ser ner på de rika" just för att de oftast bor ovanför dem.

Vi fick även se en uppvisning av några favelainvånare i caperio. Caperio är en blandning av dans, fighting & musik. De var otroligt duktiga & ville sedan lära oss. Haha. Kul hade vi iallafall!

Brasilianska landslagen olika år

Ikväll gick vi ner till stranden för att försöka slå rekord med vårt nyinköpta strandtennis. Gick sådär, men det blev många skratt... Efter ett tag insåg vi att vi inte kom någon vart & satte oss för att köpa lite gott att dricka & tittade på lite beachfotboll & volleyboll & andra händelser på stranden, som vanligt full fart! Vi fick även se en härlig solnedgång!

Idag har vi inte gjort speciellt mycket. Vi åt frukost hemma och gick ner till en väldigt varm strand runt klockan 10. Där låg vi sedan som två döda fiskar och läste böcker. Vi tog en paus ibland också med lite strandtennis (rekordet ligger på 59, kommer uppdateringar). När klockan blir 2 ungefär börjar båda bli hungriga och då måste vi ha mat inom 45 minuter annars kan det hända vad som helst. En dag la sig Maja under sängen och grät i 1 timme när vi inte hann. Efter vi hade tillagat och förtärt våran frysta lasagne och jag min extra hamburgare i mikron fortsatte vi i en jakt mot äventyr. Eftersom det är typ 1% som pratar engelska här fick vi leta ett tag innan vi kunde boka våra turer vi ville åka på. Det blev en tur till en favela imorgon bitti som håller på i 4 timmar. Ska bli väldigt häftigt att se! Sen på lördag ska vi till en fin strand och snorkla och ha det allmänt gött. Återkommer med bilder och eventuellt filmer från dessa bravader. Tjatja bloggen

Igår eftermiddag/kväll besökte vi ett av världens 7 nya underverk; Cristo Redentor. Det var en väldigt mäktig upplevelse! Vi tog det kända tåget upp för berget Corcovado, vilket i sig var en häftig grej. Rälsen slingrar sig upp för berget genom den tropiska regnskogen Tijuca Forest som ligger inne Rio. Tijucs Forest är för övrigt världens största skog som ligger inuti en stad. Efter den halvtimmes långa färden upp för berget bereder en fantastisk utsikt ut sig för oss! WOW!!! Visst var det mäktigt att se på Kristusstatyn som man hört så mycket om & sett på så många bilder, men UTSIKTEN! Det var så vackert & häftigt att se.

När vi studerat varje millimeter av utsikten satt vi & njöt lite till med lite kvällsmat. Under tiden började lite moln dra in över berget & det var väldigt coolt för det kändes som de var påväg rakt emot oss & var i ungefär samma höjd, coolt!