Au pair, Weekend

Fredagkvällen spenderades hemma hos Elena med Sandra och Ann-Kathrin för lite planering inför Sydön, eller okej vi pratade mest om annat hahah standard. Supermysig kväll iaf!

På lördagsmorgonen vakande jag upp tidigt och fick då för mig att gå på spinning, hahaha vad har hänt med mig? Spinning kl 9 en lördagsmorgon, utan att någon halvt tvingar dit mig?!? Första 5 minuterna var roliga, sen var det bara hemskt, och när det äntligen var slut kändes det så himla bra igen haha så mycket hat-kärlek.

Efter frukost och en dusch hämtade Ann-Kathrin och Sandra upp mig och Clara, och så åkte vi tillsammans till Mission Bay för att sola hela dagen på stranden. Var verkligen så himla härligt! Ni får ju tänka på att jag har haft vinter i ca ett år (undantag för en vecka på Fiji då hehe) så var så uppskattat. Tog även mitt första dopp på nz!!

Vi hann även med en fish and chips middag på stranden innan vi började åka mot COLDPLAY!!! Äntligen var det dags för de att komma hit till lilla nz haha! Alltså konserten var sååå sååå himla magisk. No more words needed

Idag söndag åkte jag och Sandra till Goat Island, en strand med utsikt även den ön ca 1 timme från Auckland. Även denna dag var det så soligt och härligt, så vi låg på stranden några timmar och bara njöt. Hann även med att gå runt lite, och var så fint med det alldeles klara vattnet. Som vanligt fastnar aldrig något på bild här haha but well well I tried.

På vägen hem var vi så hungriga så vi bestämde oss för att åka in till Auckland CBD för lite middag. Vi gick runt där i våra flipflop och strandkläder och kände oss så missplacerade haha, men tur är att alla kiwis älskar flipflop. Så vi var inte ensamma iaf 😎 Sandra hade blivit tipsad om ett hamburgerställe kallat Better Burger så vi gick dit, and I'm just sayin' YUM! Men vi kändes oss inte klara än så nästa stopp blev glasstället Giapo. Så himla fina glassar! Icecream heaven 🙌🏻

Och det var allt för denna helgen! Är så himla glad att sommaren finally har kommit hit, couldn't wait any more hehe. Så himla rolig och avslappnad helg!

Au pair, Tankar

200 dagar här, snart har ni mig tillbaka Sverige! 🇳🇿✈️🇸🇪

Au pair, Weekend

Fredagkvällen spenderades hos Sandra, där vi åt kladdkaka eftersom det var Ann-Kathrins födelsedag. Var såå mysigt! Bästa är att jag har fått de att älska svenska bakelser haha, deras favorit är nu chokladbollar och även kladdkakan älskade de. Goals!

På lördagmorgon åkte vi tre, och Clara och Elena, ut till en ö precis utanför Auckland kallad Waiheke Island. En ö fylld av vinodlingar och fina stränder - vad kan gå fel liksom? Första stoppet var en vinodling med en så himla mysig restaurang med utsikt över vattnet, vinrankorna och Aucklands skyline. Där åt vi lite lunch och drack rosé, så himla perfekt!

Sedan gick vi vidare till en annan vinodling för lite vinprovning. Hur fancy är inte vi liksom? 💁🏼

Och här var utsikten från den vinodlingen! Så fint verkligen!

Sedan gick vi vidare till en strand där vi åt lite glass och njöt av den så varma solen. Hann även med en liten powernap på stranden, haha så himla standard mig!

Vi hann även med ett till ställe för en vinprovning, och det var verkligen så härlig stämning där. Musik, sol, vinrankor vart man en såg och bara allmänt glada människor överallt.

Hann även med en sista strand innan vi tog färjan tillbaka till Auckland. Där bytte vi om och åkte sedan in till Ponsonby för att gå ut för lite drinkar och dans. Hade verkligen en sån himla himla bra dag!

På söndagen blev det brunch på "Little Bird Unbakery" i Ponsonby tillsammans med Ann-Kathrin, Sandra och Clara. Så smarrigt, och som pricken på i:et var allt veganskt! Yuuuum!

Efter det åkte jag hem och tog det lugnt resten av kvällen, innan jag somnade helt slut strax efter sju haha ooppps. Hade verkligen sömnbrist delux efter veckan och helgen dock, så var himla skönt!

Au pair, Mat, Vardag

Solen har strålat hela veckan och bara haft en såå härlig vecka helt enkelt, så tänkte dela med mig från några höjdpunkter från en kind of normal vecka här för mig:

Efter en mysig måndagmorgon med playgroup och lekplats häng med mina vänner och deras barn, åkte vi tre tillsammans till Mission Bay för att äta lunch. Var verkligen en så härlig eftermiddag med lek på lekplatsen, bad i fontänen och chill på stranden! Gotta love those afternoons

Efter en så varm dag var måndagkvällen en sån där härlig varm sommarkväll. Hade verkligen sommar feelings! Med ett toppen humör åkte jag in till Ponsonby för att möta Ben, Sydneys kompis vi bodde hos i Dunedin, och hans kompisar för middag på Burger Burger och barhäng. Så himla härligt!

Hanns även med ett besök på Botanical garden med barnen, ett event som Au pair Link anordnat. Himla mysig morgon!

På onsdagkvällen åkte jag, Sandra och Ann-Kathrin ut till Muriwai beach för en promenad längs stranden och solnedgången. No explanation needed

Torsdagen bjöd på sushilunch with some swedish girls i en solig hamn i Auckland CBD. Nothing can really go wrong with that!

Bion "Fantastic Beast" med Ann-Kathrin och Sandra torsdagkväll för att hålla oss vakna till 12-slaget, då Ann-Kathrin fyllde år. Så mys!

Au pair, Vardag

Lyckan när Sandra kom förbi med favoritglass, från henne och Ann-Kathrin, när jag låg hemma och var såååå sjuk. Är så glad att jag träffat de, för de är the world's best german besties 💕

Au pair, Tankar

Halva tiden har nu gått. Så därför tänkte jag dela med mig av några av mina favorit minnen hittills 💕

Kommer så tydligt ihåg denna dagen. Kan inte direkt säga att jag hade det svårt ibörjan med barnen, de har alltid lyssnat på mig och uppfört sig. Men ibörjan var det helt enkelt för mycket nytt. Nytt språk, nytt jobb, nytt hem, nya vänner. Allt normalt var så långt borta och jag kände mig bara helt lost. Jag var så inställd på att det skulle vara jobbigt, så jag var redo. Men är ändå så svårt att veta exakt hur man skulle känna. Det var tufft ibörjan, men denna dag ändrades det. Hade en så himla bra eftermiddag med barnen i parken. Inget speciellt hände egentligen, men jag kände bara att jag äntligen kunde njuta av att vara en au pair. Ett lugnt började helt äntligen formas, och det var det jag hade väntat på så länge.

Min första roadtrip på nz. Äntligen fick jag se nz, som jag längtat så mycket efter! Vädret var på topp hela helgen och vi gjorde så himla mycket saker. Allt ifrån Hobbiton till att se limegröna sjöar till att krypa runt i grottor med lysmaskar som tak. Började även äntligen känna att jag hittat några vänner jag verkligen kunde se mig framför mig som riktiga vänner. Speciellt Ann-Kathrin, så himla himla glad att jag hittade henne här på andra sidan jorden! Vi träffades på orientation och vi båda säger nu i efterhand att vi kände att vi kunde bli kompisar då båda hade svarat "skydive" på saker vi ville göra på nz. Haha är så kul att se tillbaka på orientation såhär i efterhand!

Är typ världens töntigaste människa just nu, men första gången jag brunchade på Little sister. Hade googlat upp ett bra frukostställe i närheten, och såg att detta hade bra recensioner. Föreslog sedan det för mina svenskar och vi körde på det. När jag körde dit och endast såg utsidan fick jag lite halvt panik. Var detta verkligen det supergoda stället jag hittat? Skeptiskt gick jag in och kände mest bara "JAAAAA". Så himla mysigt och drömmigt god mat! Har spenderat så många timmar och kronor där inne, men det är jag bara mer än glad över 💕 Inte för att vara cheesy men så många av mina vänskaper over here har blivit så mycket bättre där inne haha! Love it love it love it

Kommer så väl ihåg detta moment. Detta var nog det moment då jag insåg att jag älskar Auckland. Innan var det bara en stor och tråkig storstad, med miljarders hus och trafik så hemsk att jag fick panik. Men denna kväll fick jag verkligen se hur härliga alla tråkiga byggnader såg ut kvällstid, och hur glada alla var den kvällen. Hade överlevt en vecka av så många timmar jobb, och kom äntligen ut ur huset och var bara allmänt så himla glad. Vet inte varför egentligen, men min syn på Auckland förändrades den kvällen. And I'm so so happy over that!

Att jag och Sydney hann bli så bra vänner under en sån kort tid. Vi är så himla lika och har verkligen så många interna skämt tillsammans. Tror jag insåg att vi skulle bli riktigt bra kompisar när hon skickade så många sms om hur mycket hon hatade sin middag bestående av lammkorv, vilket är ca det värsta vi två vet i matväg. Skrattade så mycket åt allt hon skrev. Är så ledsen att hon inte är kvar här, but still so happy vi har daglig kontakt med varandra. Murrican bestie 💕

Och sjävklart Fiji. Var så skönt att äntligen få en veckas semester, och att få ha den på en sån vacker plats som Fiji. Kristallklart vatten, kritvit sand och palmer - so dreamy. Kommer ihåg första kvällen på en av öarna när jag och Ann-Kathrin låg i en av hängmattorna och bara tittade upp på den så stjärnklara himmeln. Vi hade haft en heldag på stranden och äntligen fått lite värme och sol. Helt slut låg vi bara där, först pratade vi och lyssnade på musik - men sen bara helt tysta. Var så himla härligt moment!

Efter en spontan kväll i Aucklands city med mina besties Sandra och Ann-Kathrin, körde vi hem genom alla Aucklands gator i det upplysta kvällsmörkret. Låten Geronimo kom på och vi höjde volymen så mycket. Vi alla sjöng med så högt, kände mig så tacksam över mina så fina vänner. I det moment kände jag mest att late night car rides with your besties is life.

Au pair, Roadtrips, Weekend

Denna helg startade redan på fredagsmorgonen då vi alla, jag Sandra Ann-Kathrin Clara och Elena, tagit lite ledigt för att kunna åka ner till Taranaki, som ligger ungefär i mitten av nordön. Vi bestämde även oss för att åka en liten omväg kallad Forgotten World Highway, så tog ca hela dagen att åka ned dit. Vägen var definitivt fin på vissa ställen, men never again hahah. Var så åksjuk och trött på att sitta still när vi äntligen var klara! Tur att vi alla har så kul tillsammans och att vi kunde spela musik på hög volym hela vägen.

Stannade även till för att ta classical bilderna mitt i öde vägen haha.

Väl framme i New Plymouth åt vi pizza innan vi gick och la oss för att sova direkt på hostelet.

På lördag morgonen vaknade vi upp till spöregn men bestämde oss ändå för att åka till Mt Taranaki, en sååå stor och fin vulkan. Men väl framme insåg vi att det var noll sikt så vi gick bara en sväng i skogen nedanför innan vi vände pågrund av för mycket regn.

Istället satte vi oss på ett supermysigt café för att dricka kaffe och värma upp oss hehe.

Vi hade sedan tänkt gå en sväng längs kusten men var fortfarande spöregn så vi tog istället bilen till ett ställe längs kusten för att fota. Åt sedan middag och då klarnade det äntligen upp, så tog istället en promenad då istället precis när det börjat bli mörkt. Var faktiskt mysigt!

På söndagmorgonen började vi vår långa körning tillbaka till Auckland, men vårt första stopp var ett såå fint vattenfall.

Sedan åkte vi vidare till Three sister and elephant rock. Var verkligen så fint och vädret var på topp!

Sedan körde vi tillbaka hem, vilket tog sin lilla tid. Var hemma strax före nio efter att ha kört hela dagen så var lagom trött haha!

Au pair, Vardag

Hoppas ni har det bra hemma i snökaoset i Sverige 😎 Här hade vi den finaste dagen hittills med strålande sol och 22 grader, vilket innebar barbents premiär för min del! Är i rätt land just nu mohaha

Au pair, Mat, Weekend

Efter jag slutat jobbat i fredags åkte jag ut till Sandra där även Ann-Kathrin var, för att laga lite middag. De har pratat så mycket om sin tyska mat haha så de bjöd på ostnudlar och äppelkaka, apperantly typisk tyskt! Var iaf supergott 😍

På lördagsmorgonen gick jag upp tidigt för att gå på spinning med Ann-Kathrin, innan vi åkte för att hämta upp Clara för att gå på en fransk marknad. Var verkligen en så mysig marknad full av fransk men även annan europeisk mat! Åt lite lunch och till efterrätt köpte jag en sååå gullig bakelse.

Sedan åkte vi vidare till Mission Bay där vi parkerade bilen och gick bort till St Heliers. Så härlig och fin sträcka att gå längs vattnet!

Var lite mulet ibörjan men sen sken solen upp och det blev såå soligt och varmt, så innan vi åkte hemåt köpte vi lite glass och satte oss vid stranden. YUM!

Åkte sedan hemåt där jag åt grillat till middag utomhus med familjen - är inte varje dag det hände i november i Sverige haha! Var sååå smarrigt! Sedan åkte jag hem till Sandra igen där vi åt massa frukt doppad i choklad - hallelujah så gott.

Söndagen startade med att bruncha med Sandra och Ann-Kathrin - så himla standard för oss tre haha. Brunchen blev på Mondays, ett så mysigt ställe där man kunde sitta i en så fin uteplats. Maten var även på topp så en perfekt start på morgonen!

Vi åkte sedan vidare till Karekare beach, där vi gick runt och bara fotade massa. Så häftig strand!

I närheten låg Karekare falls så vi hann även med en sväng dit. Lite spontant bestämde vi även oss för att simma i vattenfallet, så sagt och gjort hoppade vi i hahah. Var så himla kul!

Var dock inte lika kul i bilen tillbaka då vi alla frös sååå såå mycket, but I'm only in nz once so gotta do what I gotta do! En himla bra och avslappnad helg, just that I like it.

Au pair, Weekend

Min helg startade med att se på utomhusbio med Sandra och Ann-Kathrin här i närheten av mig. Var supermysigt, och det bästa - de kommer ha detta varje fredagkväll nu under sommaren!

På lördagsmorgonen åkte vi tre in till New Market här i Auckland för lite brunch på "Best Ugly Bagels". De hade så många bagels att välja på, haha nehe Maja är det sant med tanke på namnet, men jag beslutade mig tillslut för att ta en lax bagel. Sååå god!!

Eftersom vädret var på topp blev nästa stopp Cornwall park. Gick även denna gång upp för One tree hill för att kolla utsikten över Auckland! Var så härligt att gå runt där och njuta av vårvädret.

Åkte sedan hemåt för att hjälpa till med förberedelser inför min värdmammas 40 års fest. Var verkligen en så rolig kväll och de hade fixat så bra! Ann-Kathrin var även med under kvällen och sedan kom Sandra och hämtade upp oss för att åka till hennes kiwi väns halloween fest. Även denna fest var himla kul!!

På söndagen åkte jag och Ann-Kathrin tillsammans med hennes kiwi vänner och en annan au pair, ut till Rangitoto Island. Det är en vulkan som ligger ca en halvtimme med båt från Auckland. Var så härlig väder även denna dag så var en perfekt dag att gå upp till vulkanens topp!

På vägen upp stannade vi till för att gå in i några lava caves, så häftiga!

Väl uppe på toppen åt vi lunch till en så himla fin utsikt över älskade Auckland och alla öar runt omkring. Önskar bilden var bättre för var verkligen så mycket finare i verkligheten!

Väl tillbaka hemma hade jag en lugn kväll med Pizza Hut middag med värdfamiljen, Netflix och Skype. En allt härlig helg minsann!