Au pair, Vardag

Vem tackar inte nej till en public holiday mitt i veckan? Dawn parade för att hylla alla nz soldater från världskriget, som följdes av soluppgång vid museumet. Nästa stopp var brunch på Dear Jervois, utsiktsplats och promenad vid Mission Bay och en liten walk up till Mt Eden innan jag däckade i sängen hemma efter en alldeles härlig, solig, ledig dag med mina vänner i Auckland.

Au pair, Mat, Weekend

Efter en vecka fylld av jobb som bland annat bestod av hike till ett vattenfall, skateparker, muffinsbak och fikabesök på Little Sister med barnen, var det äntligen dags för helg och lite ledighet.

Lördagsmorgonen började med en brunch på Bestie café med Sandra och hennes vän från Tyskland, fick dock inte till någon speciellt bra bild plus att maten inte var det allra godaste jag ätit hehe. Vi åkte sedan ut till Waitakere ranges för att hikea till Mokoroa waterfall. Hur vackert!! Att detta bara är en kort biltur från mitt hus, unbelievable.

Åkte sedan hem och bytte om till gymkläder, för ett snabbt och intensivt pass innan de stängde. Efter en dusch och middag började jag fixa mig för att gå ut vi tre tillsammans. Blev först en drink på favoritbaren Bedford Soda & Liquor. Such a cute one!

Blev sedan en kort utgång på en av klubbarna i närheten, innan vi åt lite Burgerfuel på vägen hem. Vaknade upp på söndag morgonen och bytte snabbt om för att åka ut till Muriwai och surfa med Mel. Kan fortfarande inte komma över att jag bor 20 min bort från en surfstrand. Där hängde vi i cirka två timmar ute i vatten i den strålande solen. What a morning!

Starving as åkte vi vidare mot ... LITTLE SISTER, surprise surprise! Haha kommer aldrig tröttna på det stället. Blev varsin otroligt god hamburgare och en ischoklad till det, heaven!

På kvällen gick jag ut och åt på en väldigt fancy japansk restaurang med min värdfamilj, som de bjöd på som en sen födelsedags present 💓 Fick även lite andra fina presenter, och sång av personalen haha. Hur mysig kväll som helst!

Hur ska jag kunna lämna allt detta om endast 3 veckor?!

Au pair, Roadtrips, Weekend

I fredagsmorgon började min och Sandras roadtrip mot östkusten av Nordön. Då det tyvärr varit en cyklon kvällen innan, fick vi ändra vår rutt lite då vår väg vi skulle tagit var avstängd. Så först bar det av mot Hastings där Sabrina, Sandras kompis från Tyskland bor. Efter en hel dag i bilen med ett lunchstopp i Taupo, kom vi fram och åkte direkt till Te Mata Peak för solnedgång. Så fint verkligen!

Vi fick sova i hennes värdmorföräldrars stuga, och de var så himla gulliga mot oss. Så på lördagen sov vi ut, innan vi gick runt och plockade äpplen på gården Sabrina bor på.

Vi åkte sedan in till Napier, en stad känd i nz för sina fina byggnader, för att ta en titt. Solen strålade på vilket var så himla härligt!

Nästa stopp var en supersmarrig lunch på en av Sabrinas favoritställen.

Vi åkte sedan vidare till Mission Estate för lite vinprovning, då de odlar och producerar mycket viner där på östkusten. Så såå fint ställe och vinet var allt gott minsann!

På vägen tillbaka stannade vi till vid ett vattenfall, innan vi köpte med oss pizza till middag. Efter en liten nap fixade vi till oss för att gå ut och fira - jag fyllde nämligen 21 år vid tolvslaget. Sån himla kul kväll med så bra musik, även då den blev kort då de stängde klubben vid midnatt på grund av påskdagen haha.

På söndagen vaknade jag upp och Facetimeade direkt med familjen hemma i Sverige 💓 När vi gick in i huset för frukost stod det en tårta på bordet till mig, som Sabrina hade bakat åt mig, hur snäll!

Så efter lite tårta till frukost åkte vi till en farmers market. Var en sån mysig stämning! Det blev en kaffe där innan vi tyvärr behövde säga hejdå till Sabrina, för att åka vidare mot Gisborne. Vårt första stopp längs vägen var Shine Falls, ett magiskt vattenfall. Kan ju säga att jag har haft tråkigare vyer vid min födelsedagslunch.

Efter några timmar i bilen kom vi fram till Gisborne, där vi direkt åkte till Rere falls och Rere Rockslide. Tyvärr kunde vi inte åka nerför rocksliden då vi glömt bort att affärerna stänger på påsksöndagen, så vi kunde inte köpa en body board. Men vi åkte dit och kollade när alla andra åkte ner istället, och kände oss ganska nöjda med att sitta på sidan då det såg riktigt läskigt ut haha. Fick tyvärr ingen bra bild på rockslide, men här är en bild på vattenfallet bredvid iallafall.

Vår roadtrip fortsatte sedan upp mot East Cape, där vi efter en middag slog upp vårt tält för natten. Klockan 5 nästa dag ringde väckarklockan för att se södra halvklotets första soluppgången, vilket iprincip är världens första soluppgång. Körde en timme på en grusväg i mörkret och blixtrar, men tilllslut kom vi fram och vilken plats. Kändes verkligen som världens ände, var så himla lugnt och stilla. Inte för att låta cheesy men det var något magiskt med den platsen hehe. Och där har vi den, första soluppgången.

Och på tillbaka vägen insåg vi vad vi hade kört igenom i mörket. Sån himla fin sträcka precis längs vattnet och alla gröna hagar. Och ljuset och dimman var så häftig. Me likey a LOT!

Resten av dagen spenderades i bilen för att köra hela vägen tillbaka till Auckland. En himla fin helg 💓

Au pair, Mat, Vardag

Vaknade upp på måndagmorgonen till alldeles strålande sol. Kändes verkligen som den där perfekta tidiga sommardagen! Efter att jag lämnat barnen på skolan åkte jag och hämtade upp Cecile, för att tillsammans åka till ett brunchställe kallat Hello Friends + allies. Tog en såååå in och god french toast!

Efteråt hade jag en väldigt produktiv eftermiddag, då jag hann med både mathandling, städa garderoben och tvätta, innan det var dags att hämta upp barnen igen från skolan. Vi åkte då tillsammans till Mission Bay för att hänga vid lekplatsen där precis vid stranden, innan vi hade en liten picknick med fish n' chips på stranden. Vi såg även solnedgången innan det var time för att åka hemåt. En himla mysig måndag 💓

Au pair, Mat, Weekend

På fredagkvällen kom Sandra över hit och så fixade vi massa gott att äta - pannkakor med nutella, frukt, vin och Ben and Jerry's. Himla mysig kväll!

På lördagsmorgonen vaknade jag upp till allt som hände i Stockholm under min natt 💛💙 Efter lite samtal och sms för att se att alla var okej, åkte jag och Sandra, och hennes kompis till Takapuna för lite brunch på Little King. Mina våfflor var underbara!

Efteråt tog vi oss en promenad längs stranden i solen. Sista strålarna nu innan hösten börjar! Men jag har ju snart (förhoppningvis) vår i Sverige 😄

Vi stannade sedan till på Lab Eatery för kaffe och drinkar. En gång naturare, alltid naturare 😎

Åkte sedan hemåt med ett stop vid ett köpcentrum, och så hade jag en lugn kväll i ett alldeles tyst hus för lite återhämtning. Så skönt efter denna långa vecka med jobb!

På söndagmorgonen kom Mel och hennes kompisar och hämtade upp mig för att åka ut till Piha för surfning. Vågorna var helt galna men hade ändå såå kul! Love it!

Efteråt var vi helt slut, så vi satte oss på ett café en stund innan vi åkte hemåt och jag började jobba igen vid 7. Hann även med att Facetimea hela 3 gånger under kvällen, yeeey 💓 Sån härlig helg, exactly as I like it!

Au pair, Mat, Vardag

Idag var jag ledig mellan 9-19, så passade på att göra saker hela dagen. Började min morgon med en promenad längs Muriwai beach med Sandra. Så himla skönt att bara gå och gå i sanden precis bredvid havet!

Vi åkte sedan hem till Sandra, men då vi insåg att vi blivit utelåsta blev vi tvingade att bruncha hahah, stackars oss! Så superhungriga i våra gymkläder åkte vi till ett supermysigt ställe i närheten, medan regnet precis började ösa ned.

Åkte hem en snabbis och duschade, innan jag åkte och mötte upp Ellen för en fika. Tog världen sötaste cupcake 💓 Så mysigt med en catch up! Hängde sedan hos henne en stund, innan det var dags att åka hem igen för att jobba. En väldigt mysig onsdag i regniga Auckland haha!

Au pair, Roadtrips, Weekend

Efter en lång arbetsvecka, bar det lördagmorgon av mot Coromandel med Sandra, Elena och Ellen. Första stoppet var Cathedral Cove, men eftersom jag och Elena redan varit där stannade vi till vid stränderna innan istället och solade lite. Så soligt och härligt väder denna dag!

Vi åkte sedan vidare till New Chums beach, som ska vara en av top 10 finaste stränderna i världen. Dessutom kunde man bara gå där när det var lågvatten, så den kändes väldigt avlägsen och hemlig haha. Fin var den allt, men har sett finare stränder här på nz faktiskt! Tror vi hade lite otur också då det var en hel del vågor denna dag.

Vi åkte sedan mot vår campingplats, som låg mitt ute i skogen i mörket haha. Var lite läskigt där ett tag, men vi överlevde natten YAAY. Nästa morgon gick vi upp tidigt för att paddla kajak till Donut Island, en ö med en liten öppning in till en gammal vulkanisk krater. Så häftigt! Dock var det vääääldigt många vågor, så blev inte så många bilder.

Vi stannade även till vid en annan liten ö för en kort vandring upp till en utsiktplats, innan vi paddlade tillbaka till stranden. Guiden varnade oss för att vi kunde välta över, och första kajaken gjorde såklart det. Men jag och Elena kände mest att nej vi är för duktiga för att välta, och skrattade så mycket åt de andra. Karma hit us hard! En våg kom och hela kajaken åkte över oss hahah, och allt trillade ut. RIP mina solglasögon haha!

Vi åkte sedan tillbaka hem till Auckland, och så hann jag vila upp mig lite en stund innan jag började jobba igen vid 7. En himla rolig helg!

Au pair, Mat, Vardag

Efter en relativt lång och seg måndag, kunde det inte passa bättre med en toppen tisdag som bara flöt på hela dagen. Efter att ha lämnat barnen på skolan gick jag hemåt, och åt frukost framför Netflix. Strax efter det åkte jag ut till Mission Bay för att köra lite stand up paddle boarding med Mel och hennes två kompisar. Solen sken och vi hade det hur härligt som helst!

Åkte sedan hem för att hämta barnen, och vi åkte till en park för en playdate med deras kompisar. Så skönt att barnen leker så bra med varandra och vi au pairer kan catcha up lite! Hem för middag, och barnens mormor kom för att vara barnvakt för kvällen. Nu när mina värdföräldrar är borta jobbar jag extra mycket, så var så skönt och välbehövligt att komma ut ur huset en kväll.

Bar först av till spinning på gymmet, hate-love is real haha, innan jag efter en dusch åkte mot CBD för att möta upp Clara, Elena, Sandra och Tilde. Vi gick till Giapo för lite magiska glassar (yes är en donut på min glass haha)! Var sista gången vi alla träffade Clara innan det är hennes tur att lämna nz 😢 so sooo sad!! Men vi hade en supermysig sista kväll iaf 💓

Au pair, Mat, Weekend

Fredagen började med en brunch på Little Sister med Ann-Kathrin, Sandra och Clara - one last time for Ak 😢Som vanligt hade vi det hur mysigt som helst, just gotta love that place!

På fredagkvällen åt jag en lång middag med min värdfamilj, och hade en liten catch up inför kommande veckor då de åker iväg på semester. Gick sedan och la mig tidigt för att på lördag morgonen gå upp alldeles för tidigt för att vara helg haha, för att följa med Ann-Kathrin till flygplatsen. Så himla ledsamt att det var hennes tur att lämna nz! Vi kom hit samma dag och har hängt ihop sedan dess, men om några ynka veckor är vi i iaf i samma tidzon igen!

Från flygplatsen åkte jag, Sandra och Clara till en fransk marknad för lite frukost. The pic describes it all!

Vi åkte sedan vidare mot Mission Bay för en liten promenad längs vattnet, innan vi åkte hem till Clara för lite lunch, film och powernapande haha! På kvällen åkte vi hem till mig för middag där jag bjöd på svenska köttbullar efter ett väldans tjat från Claras håll haha, innan vi tre plus Elena och Kira sedan gick ut en sista gång tillsammans med Clara i Ponsonby. Hade så goda och fina drinkar på en av mina favoritbarer här i Auckland!

På söndagmorgonen gick vi allihopa till Little sister för ännu en brunch. Beställde in en bricka fylld med massa små goda saker från stället, YUM!

Efter att ha skjutsat hem Clara åkte jag hemåt för att fixa lite med scrapbooken jag ska ge till barnen som avskedspresent, medan jag åt en himla god brownie från Little sister medan regnet öste ned utanför. Så mysig eftermiddag! Lovely weekend 💓

Au pair, Mat, Roadtrips, Weekend

Under fredag dag mötte jag upp Clara och hennes barn tillsammans med Ann-Kathrin, på en strand i Devonport. Blev verkligen en så härlig dag med sol och bad!

Åkte sedan och hämtade barnen på skolan, och efter några timmars jobb sittandes i köer kom jag äntligen tillbaka hem. Då var det bara att skynda sig som attan då jag skulle hem till Elena för lite avskedsmiddag för Ak. Där var även Sandra, Clara och Kira, och till middag blev det en tysk pastarätt och till efterrätt hade jag gjort KLADDKAKA (!!). Soooo YUM! Vi gick sedan ut i Ponsonby, innan vi satte oss på bussen hem helt slut. Trodde vi hade blivit utelåsta där ett tag haha paniiik, men tillslut kom vi in - inget sovande i hängmattan thank god 😎

Nästa morgon blev jag upphämtad av Annika för att tillsammans åka till Raglan, känd för att ha nz bästa surfstrand, för en surflektion. Var verkligen sååå himla kul!! You can call me a surf pro now 💁🏼Haha eller inte, men gick faktiskt bättre än vad jag trodde även fast jag idag har världens träningsvärk och blåmärken överallt!

Efter surflektion bestämde vi oss för att köra tillbaka till Auckland igen, eftersom alla hostel var fullbokad och vi inte var så jättetaggade på att tälta just då hehe. Dock inser vi att ena däcket har fått punka medan vi var borta, och long story short så trodde vi att vi skulle vara fast i Raglan till på måndag. Som tur var hittade vi ett extra hjul, så med lite hjälp kom vi äntligen iväg igen!! På vägen tillbaka stannade vi till vid Bridal Veil Falls, ett såååå fint vattenfall. Loved it!

Tog sin lilla stund att ta sig tillbaka till Auckland igen, då vi inte kunde köra för snabbt på grund av däcket. Men som tur var gjorde vi ett stopp på älskade Burgerfuel för lite middag, så gjorde inget att det tog sin tid.

På söndagmorgon blev jag upphämtad av Sandra, och tillsammans med Elena åkte vi till Monday's för lite brunch. Sååå gott som vanligt!

Nästa stopp var Mission Bay för lite sol och bad, då vädret var på topp idag!! Så himla härlig att bara chilla på stranden hela dagen. Åkte sedan hem och lagade middag till min värdfamilj, and that was it for this weekend. Surf + beach + brunch = perfect weekend 💓