Och så var det dags att säga hejdå till älskade Bali... har haft en underbar sista vecka i Canggu med ett gäng killar från Västerås. Här är utan tvekan vårt favoritställe så det passade perfekt att åka tillbaka hit innan jag beger mig vidare till Thailand. Alice vinkade vi hejdå till förra veckan eftersom att hon åkte till Sri lanka och de andra ville stanna här längre än mig så jag ska faktiskt flyga själv imorgon, läskigt men kul!! Vi har haft så jäkla kul ihop allihop dock så det är såklart jättetråkigt att behöva säga hejdå till tjejerna, men som tur är möts vi upp i Thailand igen! Det tråkigaste med att backpacka är även att behöva säga hejdå till alla goa människor man träffar längst vägen... men man kan ju faktiskt träffas igen. Idag har jag njutit så mycket jag bara kunnat och med strålande sol blev från morgon till kväll det en riktig toppendag! Vi gick ner ett gäng och kollade solnedgången innan vi avslutade kvällen med pizza. Fasen vad jag kommer att sakna detta stället!! Men nya äventyr väntar och jag är mer än redo för vad Thailand har att erbjuda. På återseende!

Har inte visar er min senaste tattoo! Fick bli en rätt spontan en denna gång, men jag är så nöjd!! Tycker att jordglobar är så fint och blev inspirerad av Moa som har gjort en sol på samma ställe. Kändes lite läskigt att göra en på armen där man hela tiden ser den men nu i efterhand är jag jätteglad att den sitter där den sitter! Det är lite farligt att börja tatuera sig för man vill bara göra fler haha, jag är redan uppe i 5(!!) och fler lär det säkert bli på resan. Försöker hitta något fint att göra på foten, sugen på någon text där men har inte funnit någon passande än. Får fortsätta leta!

Tjo! Efter Lombok tog vi oss till Gilli trawangan, en liten paradisö 40 minuter därifrån. Hade några bra dagar med snorkelutflykt, en hel del festande och strandhäng. Något som var mindre kul var dock att min älskade mobil dog av en vattenskada andra dagen (därav har jag knappt några bilder därifrån...) och inte nog med det så tappade jag mitt kort kvällen samma kväll haha... så jäkla typiskt mig, och jag som hade vart så duktig hela resan tyckte jag. Men sånt är livet när man heter Maja, pappa skrev att han tyckte jag var duktig som inte tappat bort något förrän nu haha så jag får väl tänka lika positivt som honom. Ny mobil har iallafall införskaffats och alla resebilder finns fortfarande kvar! Åkte tillbaka till favvostället Canggu i Bali i söndags och här stannar jag en dryg vecka till. På grund av vårt visum som vi dumt nog inte fixat var vi tvungna att ta en dagstur till Singapore i förrgår, för att ta oss ut ur landet. Vi var dock inte riktgt på topp med matförgiftningar och Hannah som stukat sin fot haha men jag och Moa tog oss in till stan och gick runt i några timmar iallafall. Det är så jäkla fint och rent där, kändes inte alls som att man var kvar i Asien. Idag har vi ätit en jättegod frukost och efter lite strandhäng gick vi till ett svenskt café som heter FIKA och åt trerätters!!! Skagentoast till förrätt, köttbullar till huvudrätt och kladdkaka till efterrätt, ni kan ju förstå att vi dog matdöden efteråt efter två månader utan svensk mat. Mätta och nöjda brummade vi hem med våra moppar och nu är vi färdigfixade och ska ta oss till Hannah, Caroline & Isabelles hostel för att förfesta innan en kväll på Old mans. Blir förhoppningsvis en toppenkväll! Ha det fint vart ni än befinner er!

Aloha! I förrgår spenderade jag nästan hela dagen i sängen, men eftersom att det regnade nästintill konstant från morgon till kväll så gjorde det inte så mycket. Kändes som att jag aldrig skulle bli frisk men morgonen efter vaknade jag upp och kände mig levande igen!! (Ja pappa, jag vet att vila är bästa medicinen....) Jag, Moa & Denise bestämde oss för att ta oss till det omtalade surfstället gerupuk och efter att blivit helt vilseledda av ett gäng poliser hittade vi efter många om och men dit. Vips så satt vi på en båt med varsin surfbräda och två instruktörer och vi var jäkligt taggade på att fånga lite vågor igen! Väl i vattnet tog det dock inte många sekunder innan världens största våg kom och tog med sin kraft med sig både mig & surfbrädan, vilket resulterade i en skakig Maja och en bräda som brutits av på mitten hahah.. men som tur är ger jag inte upp i första taget och resten av tiden gick jättebra! På kvällen käkade vi på en jättegod & billig mexikansk restaurang innan vi gick vidare till ett annat ställe för efterrätt. Imorse stod klockan på halv 8 för att hinna med en frulle här innan det var dags för surf igen! Idag tog vi båten till ett annat ställe dock med grymma vågor och jag har fångat mina största hittills. Så kul!! Det äger när man känner att man börjar få kläm på det. Annars har resten av dagen gått åt till att äta mat haha, det vi gjort mest sen vi kom hit. Men eftersom att vädret inte alls varit på vår sida så är det ju en perfekt sysselsättning..! Imorgon är det dags att dra vidare till gilli trawangan där vi håller tummarna för bättre väder. Hörs på nästa ö!

Tjena!! Ovan ser ni några bilder från våra dagar i Seminyak. Vi blev inte överförtjusta i stället då det kändes lite väl dyrt, så det passade bra att vi inte stannade så länge. Jag, Denise & Hannah tog en taxi till potato head en dag, en jäkligt nice beach club som ligger alldeles intill vattnet! Spenderade några timmar i poolen och gick sedan upp för att äta lunch (den dyraste på hela resan men ibland får man väl unna sig även som backpacker??) i onsdags mötte vi upp Hanna & Laura i canggu och hängde på old mans innan vi övergick till sandbar. Tyvärr så hjälpte inte ölen mot min förkylning vilket resulterade i en sjukare Maja dagen efter... men det vad värt ett försök hehe. Förkylningen eller vad det nu är vill verkligen inte släppa taget och jag har blivit sämre för varje dag känns det som.. hatar att vara sjuk när man är utomlands, så jäkla tråkigt!! Men håller mina mina tummar&tår att jag ska vakna upp något friskare imorgon iallafall! Idag har vi flugit från ubud till Lombok och jag tror att vi kommer att trivas bra här i några dagar. Bor nära stranden och mysiga restauranger, ikväll hade dom livemusik där vi åt, det är ju så mysigt. Vi har förresten blivit fyra istället för fem i vårt resegäng, då Hannah var sugen på en till vecka på lapoint. Tur att vi allihop är återförenade om en vecka igen! Nu ska jag sova, jag & Dessan har eget rum här med en stor dubbelsäng, känns lite lyxigt efter alla nätter i våningssäng..! Godnattpussar!

Efter en grym vecka i canggu var det dags att bege sig vidare till bingin där en vecka med surfläger väntade. När vi kom dit var vi rätt bakfulla efter söndagens festande så första dagen fick gå åt till att vila upp sig inför tisdagen och första surflektionen! Vågorna förta dagen var lite väl stora för oss nybörjare så det gick inte riktigt som jag ville haha.. men ju fler surflektioner vi hade ju bättre gick det och jag tycker att det är så jäkla roligt!! Har införskaffat mig en egen surftisha nu med så det är bara att hyra bräda och ge sig ut när man vill. Förutom massa surf har vi haft några roliga utekvällar, häng vid poolen, spelat pingis och en dag åkte jag, Denise, Johan & Christoffer till Asiens största vattenland! Kände oss som barn igen när vi sprang runt bland alla vattenrutschbanor, jag tror aldrig att jag kommer bli för gammal för det haha...
Vi har iallafall lärt känna så många härliga människor och haft hur kul som helst!!! Nu är vi i semyniak och imorgon åker vi vidare till ubud, men först en sväng till canggu för att spendera kvällen på old mans. Japp, vi saknar det redan hehe. Jag har dock dragit på mig en rejäl förkylning så känner mig inte på topp men vi får hoppas att lite öl är en bra medecin! Puss på er.

Hallihallå! Vi har nu intagit Bali och trivs än så länge som fisken i vattnet. Bor på världens mysigaste lilla hostel med två små valpar som springer runt och ett fint rum precis intill poolen. The farm heter det så om ni åker till canggu är det verkligen att rekommendera! Hittills har vi mest ätit god (och billig!!) mat, hängt vid poolen och hunnit med vår första utgång här vilket var jäkligt roligt! Jag & Moa har även tatuerat oss idag, vi har varit sugna länge så passade på nu när vi är här. Jag drog till med två stycken och är så nöjd, kan visa bilder senare!! Ikväll har vi ätit mat på ett jättemysigt ställe (som dock serverade hemska drinkar haha...) och sedan drog tjejerna ut men jag & Moa kände oss lite väl trötta efter gårdagen så vi har bara suttit i soffan och hängt med en svensk kille. Kändes som ett bra beslut då det lär bli utgång imorgon igen! Dags att sova, puss&kram!

• 1955 readers

Hej! En del har hänt sen sist och vi har hunnit med knappt en vecka i Sydney, några dagar i Noosa och en tredagars-utflykt till fraser Island. Jag har blivit ett år äldre (och ett år klokare?) vilket firades med tårtfrukost och skönsång på morgonen innan vi tog oss till bondi beach. Jag & Denise promenerade på strandpromenaden där och utsikten var helt fantastisk! Efter att vi fixat i ordning oss åkte vi till darling harbour och åt massa smårätter på ett jättegott japanskt ställe, påminde lite om nami faktiskt. Avslutade dagen med vin i plastmuggar vid hamnen (backpackerlivet äger) innan utgång. Blev en jättelyckad dag!! Även nyår spenderades i Sydney och det blev lyckat det med, med picknick och häng i en stor park där vi hade första parkett framför fyrverkerierna som var hur coola som helst..! Efter två timmars sömn tog vi oss till flygplatsen helt döda för att flyga upp till sunshine coast där vi nu varit i en vecka! Fraser Island var en upplevelse för sig, med bilåkning på stranden med hög musik och fina stopp på vägen. Idag har vi varit lite sega efter gårdagens utekväll så en hamburgare, strandhäng och en riktigt lyxshake har suttit fint..! Annars mår vi iallafall bra allihop och det känns lite tråkigt att vi åker härifrån om några dagar, men Bali blir nog toppen! Vi hörs och syns, pussar från aussie!!