18 aug 2017
Utflyktsdags! Johanna skrev tidigt på morgonen att hon inte hann komma, hon skulle sitta barnvakt åt sin apa, Hanna. Så det blev bara jag och Erica. Hela mopedfärden gick jättebra även på den mer trafikerade vägarna. De är väldigt vänliga mot vilsna turister, stannar så att vi hinner svänga de galna högersvängarna (vänstertrafik), stoppar trafiken för att jag behöver göra en u-sväng. Helt fantastiska haha. Det bästa var att jag kom ihåg att jag skulle hålla till vänster.

Vädret var ganska molnigt och det såg ut som om det skulle regna men det kom bara lite duggregn.

Templet var inte imponerande men det var fint. Jag blev mer imponerad av risterrasserna! Bilderna är inte av tillräckligt bra kvalité för att visa hur fint det var där. Helt klart värt den långa turen på två timmar dit. Nu väntades bara två timmar hem också. Min rumpa gör så ont just nu haha.

På kvällen ringde jag pappa för att gratulera honom på födelsedagen ❤️

Till middag åt jag en vegetarisk rätt, jag och Erica hade hamnat på ett ställe där de enbart serverade vegetarisk mat. Det smakade förvånansvärt bra...

Tillbaka på hostlet satt jag tillsammans och spenderade kvällen med en massa andra människor som var jättetrevliga från alla delar i världen 😁 Hur kul som helst!

17 aug 2017
På torsdagen bar det av mot Canggu, jag delade taxi med 5 andra tyskar som var trevliga att hänga med! Väl på hostlet checkade jag in och hyrde en moped för tre dagar. Rummet var tomt på folk så jag tog moppen ner till stranden. Svart strand pga askan från en närliggande vulkan, plus det dåliga vädret gjorde att Canggu gav ett ganska mörkt första intryck. Jag åt lunch på stranden och fick sällskap av en balinesisk surfare som berättade lite vad som fanns att göra i området (det var inte mycket mer än att surfa och Tanah Lot).

På kvällen träffade jag två andra svenska tjejer, Johanna som bor i kuta med sin balinesiska pojkvän och Erica som, precis som mig, också bara är här på semester. Härligt att kunna prata svenska igen haha. Vi planerade att åka på mopedutflykt till Jatiluwih rice terrace och Taman Ayun Temple. Ganska lång utflykt men jag ser fram emot den och att åka moppe!

16 aug 2017
Spenderade dagen med Veronique. Shopping, glass, stranden och poolhäng var på menyn. Potato Head Beach Club var jättefint men dyrt, som tur var var det gratis att gå in.

På kvällen kom Ellinor och gjorde mig sällskap vid middagen. Hon är Fridas brors flickväns bästa vän. Hängde ni med? Haha, det var så vi fick kontakt. Väldigt skönt att bara få prata svenska ett tag. Hon hängde även med till mitt hostel för att förfesta. Jättetrevlig tjej.

Senare blev det en utgång till nattklubben La Favella. Inte innan jag var tvungen att byta kläder inför att jag fick en hel (blå!) cider över mig. La Favella var ett coolt ställe med häftiga lokaler, musiken var inte den bästa men jag har hört värre. Allt i baren var dock väldigt dyrt så mina kompisar för kvällen sprang över till ett supermarket tvärs över gatan och köpte en vodka som de halsade i sig. Jag var i säng ungefär vid 4 på morgonen. Rolig utgång med nya vänner 😊

15 aug 2017
Frida gick upp vid fem för att åka till flygplatsen. Vad jag har hört har det gått bra för henne och hon är hemma nu.

Första dagen då jag reser själv! Lite nervös men inför att jag bara skulle förflytta mig från Kuta till Seminyak. Det är en skillnad att gå från fyrstjärnigt hotell till hostel men det är ok haha. På hostlet träffade jag en annan tjej som checkade in samtidigt som mig i samma rum. Veronique, från Quebec, Kanada. Jättehärlig tjej. Vi gick och åt lunch på stranden och sen lade vi oss för att sola. Jag testade på att surfa igen. Kul men lite för strömt och lite för mycket folk men jag klarade av att fånga några vågor och stå upp i alla fall! Tur att jag hade en ny vän som kunde vakta mina saker. Jag testade även på att göra en henna 🙈

På kvällen satte vi oss utmed stranden och beställde dricka och mat medan vi såg på solnedgången.

Väl tillbaka på hostlet bjöd vår rumskompis, Romei (vi är 6 tjejer som delar på rummet), med oss ut till en gaybar. Vi skulle hjälpa deras vän att hitta någon åt honom (vi lyckades haha). Man kan säga att det var en upplevelse det med! Dessa Dragqueens är fantastiska. De dansar i skyhöga klackar, är bättre på att sminka sig och uthärdar något som jag tror gör väldigt ont, för de syntes inte att de var av manligt kön där nere i deras tajta kläder. Det kördes även en striptease av fyra väldigt vältränade män. Rolig kväll var det!

14 aug 2017
Vaknade upp frisk och kry och redo att lämna sjukhuset. Problemet är att man inte kan bli utskriven förrän doktorn har sagt att det är ok, doktorn i fråga är på ett annat sjukhus fram till efter lunch, ungefär vid 14. När doktorn väl har skrivit ut en ska administrationen fixa med papper som tar en halvtimme (det tog en timme) för att sen meddela att Fridas sista betalning inte är inskickad. Problem som tar så lång tid! Halv fem kom vi äntligen därifrån!

I Kuta checkade vi in i ett fyrstjärnigt hotell och gick ut för att äta Fridas sista riktiga måltid här i Bali. Vi lyckades också bli bortskämda med lite manikyr, predikyr och fotmassage ❤️

Utsikten från mitt fönster i sjukhuset 👌🏻

13 aug 2017
Jag mår i stort sett bra nu om det inte vore för att jag får sådana magsmärtor, nästan som anfall, lite då och då. Väldigt jobbigt måste jag säga. Detta säger dem är pga att jag hade diarré och sen förstoppning pga att jag själv tog en tablett mot diarré som jag egentligen inte skulle ha gjort. Snacka om att göra läget sämre för sig själv haha. Jag ska stanna en natt till på sjukhuset.

Pratade med SOS International och dem sa att en läkare hos dem skulle se över mina papper (vad som är fel med mig) och se om jag verkligen behöver all de läkemedel de ger mig. Dessa sjukhus gillar turister då de får mer pengar om de håller oss kvar och ger oss extra mediciner. Hmm känns bra eller hur? Jag är ganska säker på att jag blir utskriven imorgon. Frida kunde egentligen bli utskriven idag men valde att stanna i sitt rim pga att jag fortfarande är här.

12 aug 2017
Vaknar av illamående, diarré och magsmärtor. Snabb packning och utcheckning 🤢 får skjuts av ägaren först på moped och sedan med bil till sjukhuset där jag också blev inlagd, tre rum ifrån Fridas. Alla ssk skrattar lite när de ser oss sitta tillsammans med våra dropp haha.

Jag slapp sjukhusdräkten tjoho!

11 aug 2017
Åkte tillbaka till sjukhuset och spenderade hela dagen där. På kvällen tillbaka till Ubud för att sova.

10 aug 2017
Tillbaka till Bali igen! Denna båtresa var ett helvete. Jag trodde jag skulle dö några gånger så som den flög över (eller igenom) vågorna.

Väl tillbaka på Bali åkte vi till sjukhus direkt. Där blev Frida inlagd över natten. Jag åkte till Ubud för att sova.

Utanför hotellet hade jag risodlingar.

9 aug 2017
Frida mådde inte bättre på morgonen så jag gav mig ut själv för att äta frukost(pannkakor såklart!!) och för att utforska ön. Gili Air är inte stort så nu har jag gått runt och igenom hela ön så gott det går haha. Det blev nästan lite skoskav efter flipflopsen.

Gili Air är väldigt vackert och fritt från luftföroreningar (så gott det går och om man bortser från båttrafiken) då de enda transportmedeln de har är att gå, cykla, elmoped och häst och vagn. Skumpigt värre är det sistnämnda inför att alla vägar är av sand, grus och sten vartannat. Dammigt som bara den, jag har det överallt! fötterna, benen, ögonen, näsan, munnen och öronen och säkert fler ställen som jag inte vet 🙈

Det är väldigt fridfullt här, det är som om någon har växlat ner tempot. Perfekt om man vill komma bort från stressiga miljöer och bara sitta på stranden med en kall en och se ut över det vackra havet.

På kvällen vid solnedgången tog mig en 'Strawberry Martini' för att lyxa till det lite 🍓🍸det är ju sista kvällen på Gili innan vi far tillbaka till Bali, Ubud.