Perfekt tillfälle för mig att övningsköra! Det är så kul att köra, särskilt i vackra omgivningar. Även om E4:an inte direkt levererar häpnadsväckande utsikt, så för man göra det bästa av situationen och njuta av färden! ;)

Det fanns ju såklart ett mål med denna resa och det var ju att ha trevligt, shoppa och äta gott. Vilket jag definitivt har gjort.

Första dagen spenderade vi några timmar på Stockholm Quality Outlet, fyndade inte lika mycket som förra gången jag var där men hittade ändå små guldkorn <3

På Vagabond hittade jag ett par super-läckra läderskor med snörning och låg klack. På Levi’s hittade jag en mysig vit munktröja :)

Vinter och Julstämningen växer för vardag som går och längtan efter snön likaså. De hade börjat dekorera med vackra ljusslingor över hela outleten, och mina ögon fastande definitivt för denna:

Slutet av shoppingrundan avslutades på favorit caféet Espresso House. Ljuva ljudet av julmusik och doften av denna pepparkaks muffin fick julkänslan att höjas ännu mer <3

Dag 2 vaknade vi på hotellet utvilade efter gårdagens besök på relaxavdelningen. Frukosten var super, fanns mycket att välja på och dom hade mina favorit våfflor <3

Efter frukosten övningskörde jag till Mall of Scandinavia, ett magiskt köpcentrum ;)

Till lunch åt vi en super god räksallad på Mangiardino, en italienskt inspirerad restaurang- rekomenderas verkligen!

Det vart förvånadsvärt lite shopping denna resa, men jag har hittat mycket intressant smink som jag funderar på att beställa online.

På Mango köpte jag en grå tröja med “flare arms” och en mindre svart läder väska, såklart med blombrodyr på.

Förälskelsen för blommor håller i sig ;)

Till resan hem köpte vi kaffe och munkar på Dunkin’ Donuts. Väldigt trött efter denna resa och det var så skönt att lägga huvudet på sin egna kudde<3

Hur var din helg? Ha en super dag<3

Amarok, Fakta, Upplevelser

En vacker storhäst på 175(plus), e: JJ RayBan u: Amulette (SWB).

Första gången jag träffade honom var han bara någon vecka gammal med rangliga ben och jag kände redan då att det var något speciellt med honom. Fick en conection redan på den tiden, han gnagde på mina fingrar medan jag kliade honom.

I tidigare liv var han antagligen en knähund och fick behålla vissa personlighetsdrag. Flera gånger har vi legat utslagna tillsammans i hagen i den sköna sommarvärmen.

I detta liv blev han en dressyrhäst, för hoppa kan han ju definitivt inte. Nej Amarok, man kan inte längdhoppa kombinationer? Han har väldigt fina kvalitéer i gångarterna och får ofta beröm för hans arbetsvilja<3

Han kommer bli en stjärna en dag!

Fakta, Inredning

Det är Halloween och min födelsedag, det är en stor ära att få dela dag med denna högtid. Skräck och läskiga saker har alltid varit fascinerande för mig, adrenalinet som frigörs när vi skräms, fight or flight.

På förmiddagen har jag fått vackra presenter av mamma som i ska få se lite bilder av nu:

Inredning är ett av mina större intressen, det är ett bra sätt för mig att uttrycka hur jag är och vad jag tycker är tilltalande.

Just nu satsar jag mycket på färgerna blå, grå och metallic. Det är ljusa och fräscha färger som är relativt lätt att matcha med andra färger och objekt.

Min hud blir påverkad negativt av kylan, dessutom är jag inte speciellt duktig på att ta hand om den. Så denna present uppskattar jag väldigt mycket!

Det är ett Breakout Cleaning Kit som är speciellt gjord för tonårshud och går att hitta på Kiks.

Det följer med en "Clearing Foaming Wash" en löddrande rengöring. "Blackhead Clearing Pore Control Scrub" en peelande rengöring, jag använder den bara i områden där mina porer lätt täpps igen. "All Over Toner" uppfräschade fuktspray. "Overnight Treatment" behandlande ansiktsgel för natten. "Oil Clearing Matte Moisturizer SPF15" mjukgörande och mattande ansiktcreme med solskyddsfaktor. Alla produkter har tydliga instruktioner för hur dom ska användas och de har fräscha dofter.

Spännande att se vad resten av dagen har att erbjuda!

Ha en jättetrevlig dag och passa på att spöka ut dig, en läskig dag som denna ;)

(Detta inlägg är inte sponsrat)

Fakta, Favoriter, Upplevelser

Tisdag: Vi började skolan klockan 8:00 och fortsatte förberedelserna på presentationerna vi skulle framställa på fredagen. Vår grupp skrev om hur turism påverkar Felanatix som region och dess invånare. Under skoldagen fick vi även en guidad tur runt i Felanitx. Först besökte vi den lokala polisstationen som tidigare varit en tvättplats där vattenströmmar från bergen levererat vatten till byborna. En del av golvet var av glas för att visa hur tvättområdet tidigare sett ut.

Efter det gick vi till en vacker brunn som tidigare varit samlingsplatsen där invånarna kunde hämta dricksvatten. Det sades att en häst hittade denna vattenkälla, därför är toppen ovanför trappan formad som en hästsko.

Touren fortsatte till kyrkan "Sant Miquel", den är en viktig del av Felanitx och en utav regionens största attraktioner. Vilket är förståeligt, insidan av kyrkan var sjukt fin med bland annat guld och röd inredning.
Efter det gick vi till stadshuset i Felanitx och fick ställa frågor till en lokal politiker, vilket var ett perfekt tillfälle för min grupp att ställa frågor angående vårt projekt om turism.

14:00 var skoldagen över och våra värdelever tog oss till Sant Salvador där vi hikade upp för ett berg med helt otrolig utsikt!

Onsdag: Kl 08:15 avgick bussen som tog oss till Valldemossa, en gammal by norr om huvudstaden Palma. Arkitekturen var fantastisk, romantiskt, ombonat och färgglada trädetaljer! Vi fikade på ett av de lokala konditorierna och köpte typiska turist sovenierer ;)
Efter någon timme i Valldemossa tog bussen oss vidare till Palma, Mallorcas huvudstad. Först besökte vi den kända katedralen, Om du är en spirutiell person rekommenderar jag dig att besöka denna spektakulära plats.
Vi fick nu egentid på Palmas shopping gator och gud vad jag fyndade! Så mysigt att gå runt med mina fina tjejkompisar som förgyller mina dagar med skratt och kärlek <3 Här stod vi utanför en exklusiv "Gelateria" vars glass var gudomligt god.
Torsdag: Presentationerna är i princip klara och nervositeten inför att faktiskt stå framför alla Mallorciner i utbytet börjar redan växa. Kl 14:00 slutade skoldagen och 20 minuter senare avgick bussen ännu en gång mot Palma. Våra värdelever hade bokat en egen buss åt oss och eftersom att vädret var lite lurigt just denna dag så åkte vi till ett större köpcentrum vid namn "Porto Pi". Här fyndade jag också mycket, bland annat en tröja med blomtryck på. Förvånad? ;)

Dagen avslutades på en restaurang i Felanitx som hade super äcklig pizza, men sällskapet var iallafall trevligt! :)

Fredag: Dagen D var kommen. Presentationerna som var en av de största målen med utbytet var nu uttjatade till tusen efter allt förberedande. Tyvärr drabbades jag av scenskräck och fick andnöd, vilket ledde till att jag lät som en hes gås. Men lärarna verkade inte helt missnöjda och det är ju positivt. :)

På kvällen samlades alla i ett bibliotek där vi hade avskedsmiddag i form av knytkalas, alla familjer hade tagit med sig en maträtt som var typisk för Mallorca. Kl 23:00 begav vi oss till en bar där jag och mina vänner drack tjusiga blå drinkar. Färgen påminde verkligen om havet vi badat i några dagar innan, kolla in bilderna i inlägget "Mallorca part 1". Plötsligt hade vi en nostalgi stund där vi pratade om alla fina minnen vi fått tillsammans under resan.

Lördag: Dagen började kl 10:00, en sista frukost med min värdfamilj. En stolthet för Mallorca är en tennisspelare som dragit hem flera fina titlar och pokaler, Rafael Nadal. Det finns ett helt museum och tennis akademi tillägnat honom, vilket vi besökte på förmiddagen. Museet, "Rafa Nadal Museum Xperince", visade upp många sporter, tyvärr inte ridsport, vilket jag var lite besviken över. Efter det åkte vi till ett lunch café där jag åt en supergod Cesarsallad, jag hade inte ätit grönsaker på hela veckan så jag var väldigt nöjd. ;)

Kl 17:00 avgick bussen från Felanitx och resan hem påbörjades. Alla värdfamiljer stod och vinkade av oss och nu började jag verkligen inse hur mycket jag kommer sakna detta land, värme och vacker omgivning. Kl 20:20 satt vi på flygplanet och nedanför oss var det långa pärlband med gatulyktor. 3 spellistor senare landade planet kl 00:20 på Arlanda AirPort. Det ända jag kunde tänka var "Vad skönt det ska bli att få sova i min egna säng, i mitt egna rum" ;)

Vad tycker du om att resa? Vilket är ditt favorit land att resa till? :)

Favoriter, Upplevelser

Kl 11:00 en lördag började resan till Mallorca med min klass S2I. Innan vi visste ordet av, stod vi på skolgården på IES Felanitx där vi blev upphämtade av våra värdfamiljer. Rätt schysst utsikt från planet! ;)

På söndag morgon åkte jag och min värdfamilj till Porto Cristo. Där gick vi på en rundvandring i grottan "Cuevas del Drach" som är känd för stalagmiter som täcker nästan hela insidan av grottan! Tillsammans med vackert ljus var det en magisk upplevelse, stalagmiterna hade tagit alla möjliga former och i en del av grottan fanns en glasklar sjö.

Efter grottorna åkte vi till Porto Colom. Närmare bestämt den underbara stranden "Cala Marsal", med vit sand och klarblått hav. Om ni någonsin ska till Mallorca måste ni besöka den här stranden! (Jag och Amelia på första bilden)

På måndag åkte vi till skolan och var där till klockan 14:00. Efter det tog värdeleverna oss tillbaka till Porto Colom. Nära stranden vi besökte dagen innan, fanns det klippor och ett litet kryp in där vi spenderade eftermiddagen. Perfekt ställe för att vittna solnedgången :)

Stay tuned för Mallorca del 2!

Hoppas du har en bra dag, kram.

Fakta, Dressyr, Solero

Solero är en D-ponny född 2007, e: Magic Dancer H u: Piggelin. Han föddes på Lassols Gård en sommardag i Maj, ett kolsvart föl bredvid sin kritvita mamma.

Året Solero fyllde 4 år åkte jag och min mamma för första gången till Lassols Gård. Där möttes vi av Agneta Höglund, kommande Parelli instruktör, uppfödare och djurälskare. Vad vi inte visste när vi klev in på gården var att det här skulle bli ett av våra favorit ställen.

Tillsammans har vi placerat oss i dressyr, hoppning och fälttävlan. Soleros största gren just nu är dressyr, där har han presterat bäst. Även om han är väldigt duktig i hoppningen också!

Favoriter, Inredning

Espresso house är onekligen en av mina favorit caféer, inredningen är i fina bruna(och gröna) nyanser, perfekt nu på hösten.

Om en timme börjar jag jobba så nu blir det bara en snabbfika, annars brukar jag låta tiden flyta förbi! Idag blev det en latte med extra espresso shot och en caramel cheesecake, rekommenderas!<3

Vart gillar ni att fika? Ha en trevlig dag!

Hösten blir vackrare för var dag som går, löven blir mer färglada och luften blir kyligare.

Men ibland är svårt att få en riktig höstfeeling i sitt hem, därför tänkte jag dela med mig av lite tips för att höja höstfeelingen i huset. Som jag sagt tidigare har höstlöv väldigt fina färger. Vilket leder till mitt första tips.

Tips nr 1: Ett väldigt lätt pyssel. Allt du behöver är lim som blir osynligt när det torkat, en pensel och så många vackra löv du kan hitta! Måla över löven med ett lager lim på båda sidorna och låt det torka. När limmet väl har torkat, kolla om det saknas lim någonstans, måla isåfall över ett till lager lim. Annars är löven redo att spridas ut där du känner att det passar in!

Tips nr 2: Detta är ett lite knepigare pyssel.

Det du behöver är kanelstänger, pensel, lim som blir osynligt när det torkar och en ljuslykta. Ett perfekt tillfälle att vara miljösmart, återanvänd en gammal ljuslykta istället för att köpa en ny. Jag tog en Yankee candle burk som jag diskade ur när ljuset brunnit ut.

Lägg ett lager lim på glaset och en strimma lim på kanelstången, tryck den mot glaset. Tänk på att se till att stången sitter rakt. Jobba dig runt ljuslyktan/burken tills du känner dig nöjd. Lägg nu ett lager lim ovanifrån där kanelstängerna fäster i glaset för att öka chansen att allt sitter kvar!

Låt torka. Dekorera lyktan/burken som du vill, jag nöjde mig med kanelstängerna för denna ljudburk.

Placera ut dina egengjorda "höstfeeling spridare" där de passar in. Tänd ett ljus, dra på myskläder och kolla på din favorite childhood movie!

Fakta, Favoriter, Flowers

Höstfeeling, den kryper på mig, vad jag än gör känner jag en kittlande känsla i kroppen och jag drömmer mig bort i en riktigt höstig miljö.

Allt jag vill göra är att sitta i en fluffig filt med en mjuk mysdress och hemstickade sockor på fötterna. En kopp kaffe och en kanelbulle bredvid. Mmmm...

Att varje dag kunna gå ut i en omfamnande kappa och en halsduk i höstiga nyanser, att titta på de vackra färgerna löven sprider omkring oss. Jag blir så fascinerad av vår kära modernatur.

Låt oss inte glömma doften! Oklart om det är jag som inbillar mig, men doften är helt underbar, söt som karamelliserade äpplen.

På tal om söta saker, dessa mega blåbär växer på baksidan. Muums!

Älskar dom röda tonerna i den vänstra bilden och havet av löv i den högra.

Måste få säga att trädgården är helt fantastisk, dessa beauties har blommat ett bra tag nu. Dessutom luktar dom gudomligt gott! <3

Hur känner du för hösten? Är det en ruskig och obehaglig årstid eller en de vackraste?

Upplevelser

Igår insåg jag att det var studiedag idag. Vilket jag absolut inte tackar nej till efter förra veckan, med prov och arbete under helgen.

På förmiddagen blir det brunch med tjejerna i klassen. Det kommer bland annat ätas American Pancakes med choklad och en massa god frukt!

Efter det kommer huset bli en pluggstuga, veckorna framöver är fyllda med mycket prov, inlämningar och presentationer. I fokus för idag står EU-provet i samhällskunskap som vi har imorgon.

Fram till kvällen, då jag åker till Högbo ridklubb med Solero för måndags-träning med Cecilia. Det är otroligt hur hon kan hjälpa sina elever att plocka fram det fina i varje häst. Amarok har utvecklats mycket under den tid vi har tränat för Cecilia och framtiden ser väldigt ljus ut!

Men för stunden är det morgonmys i sängen med Märta och höstmusik i högtalarna<3

Vad gör du när du har studiedag? :) Ha en fin dag!

Hej, jag heter Maja Ernesäter och är 17 år gammal. På den här bloggen kommer ni att kunna följa min och mina hästars resa till min dröm inom hästsporten. Kolla in mina sociala medier; -Instagram; majaernesater -Facebook: Maja Ernesäter -Pintrest: majaernesater