Jag ligger några dagar efter med bloggandet men det har sina anledningar. Internetuppkopplingen här är nämligen inte alltid att lita på tyvärr.

Om ni någonsin får chansen att åka till Yellowstone så ta den. Gör det bara. Jag vet knappt hur jag ska inleda det här inlägget men det känns som att wow är ett passande ord så ja, WOW. Hela onsdagen och torsdagen spenderades i Yellowstone National Park tillsammans med farmor och farfar som flög över till USA för att få spendera lite tid med oss, något som jag tycker är supermysigt. Under tiden som vi var i parken kunde jag inte låta bli att förundras över vår planet och dess natur. Kolla bara på bilderna ovan. Ser ni hur oerhört vackert det är?

Självklart lyckades jag somna en stund i bilen i onsdags och väcktes gjorde jag av att resterande familjemedlemmar ropade mitt namn samtidigt som en kamera kastades i famnen på mig. Efter en snabb blick utanför fönstret förstod jag vad saken rörde sig om - en björnunge och dess mamma rörde sig i området. Vår björnlycka var inte slut där utan under onsdagens gång lyckades vi se totalt fem stycken svartbjörnar och grizzlybjörnar. Lucky us. Egentligen skulle jag kunna skriva hur mycket som helst om vad vi såg och gjorde i Yellowstone men jag tror att jag tänker låta bilderna tala istället. Det blir bättre så.

När vi lämnade Yellowstone i torsdags hamnade vi slutligen i Cody där familjen delades upp en aning. Middag åt vi alla tillsammans men när resten åkte iväg på en rodeo som jag absolut inte ville med på så spenderade jag min tid på hotellrummet där jag facetimeade med Oskar. Ett bra val från min sida.

Tisdagens huvudaktivitet var ett stopp vid the Great salt lake i Salt Lake City. Vi tog oss dit med bil i vanlig ordning och stannade för att köpa med oss frukt och dricka på vägen dit. När vi väl var framme bytte vi om till badkläder och inte långt därefter var vi ute i vattnet. Eftersom att salthalten i sjön är såpass hög som den är så flyter man nästan oavsett vad man gör vilket familjen tyckte var roligt. Dessutom var det riktigt skönt i vattnet, mamma gissade på att det var runt 24 grader och det tror jag kan stämma.

När vi hade badat klart åt vi upp frukten vi köpte under förmiddagen och sedan hoppade vi återigen in i bilen. Nästa stopp blev på ett Walmart som tyvärr var lite sämre än förväntat men jag fick iallafall med mig en beautyblender därifrån. Därefter blev det mer bilåkande, subway på hotellrummet och tennisspel för hälften av familjen innan vi alla somnade.

I måndags var det dags för oss att lämna våra familjekompisar och fortsätta vidare. Efter en timmes bilåkande hamnade vi på något lokalt litet café där vi åt frukost. Tyvärr verkar amerikaner tycka om att stoppa koriander i saker och ting utan att skriva det på menyn så efter en tugga i min bagel fick jag sitta och torka tungan med en servett.

Efter frukosten inhandlade vi frukt och dricka och fortsatte färden i bil. Några timmar senare anlände vi till Moab och nationalparken Arches National Park. Ursprungsplanen var att gå en sträcka på ungefär två kilometer men igår var det min lillasysters tur att inte må bra så vi kollade på parken ifrån bilen i stället. Det var nog nästan lika bra att det blev så då det var hela 39 grader utomhus. Jag och pappa klev ur bilen och gick en väldigt kort bit för att spana in en av sevärdigheterna och jag konstaterade snabbt att det var alldeles för varmt för min del. Är dessutom väldigt känslig mot solen just nu då jag äter en speciell medicin så att vi inte kunde gå sträckan vi hade tänkt oss var nog bara till min fördel faktiskt.

Därefter blev det ytterligare bilåkande innan vi anlände till det hotell vi skulle stanna på över natten. Resten badade men då jag som sagt var är känslig mot solen skippade jag det, vi åt subway på rummet och såg någon halvdålig film innan jag somnade tidigt.

Igår vaknade somliga i huset sent och våra frukostplaner blev till brunchplaner istället. Vi åkte in till stan och satte oss på ett café och när vi var mätta och belåtna hoppade vi in i bilen igen. Mamma och pappa ville visa oss deras gamla boende och vilket college de gick på när dem pluggade här så det åkte vi runt och kollade på. Efter det spenderades sedan kvällen hemma hos storBob och Sandy där vi grillade, klappade hästar, åkte fyrhjuling och sköt på skjutbana.

Tyvärr har min dag inte varit lika händelserik som gårdagen. Efter en pannkaksfrukost smög sig feber och illamående på och istället för att åka upp i bergen tillsammans med alla andra så blev jag kvar hemma i sängen. Har iallafall gjort det bästa utav situationen genom att sova, se på Netflix och Facetimea med Oskar<3.

Igår morse började vi dagen med att gå över till Dennys mittemot hotellet för frukost. Därefter väntade iprincip en heldag i bil men jag måste faktiskt säga att det är helt okej att åka så länge när utsikten ser ut som på bilderna ovan. Åkte igenom nationalparken Grand Junction och alltså wow. Naturen här är verkligen magisk.

På kvällen anlände vi till några familjekompisar och igår gjorde vi inte mer än att sitta och prata. Det var sex år sedan vi senast träffades så det fanns en hel del att ta igen om vi säger så.

Med tre timmar sömn på två dygn i bagaget rullade bilen mot Arlanda tidigt tidigt i onsdags morse. Redan vid sextiden var första planet i luften och efter en flygresa på totalt 13h landade vi i USA. Att ta sig igenom alla säkerhetskontroller gick snabbare än förväntat och efter någon timme klev vi ut från flygplatsen och möttes av 30 grader. Då vi alla var sega och trötta efter allt resande gjorde vi inte mycket mer än att landa på hotellrummet samt att knata över till dinern mittemot hotellet för middag. Redan vid åtta somnade tre fjärdedelar av familjen och lilla jag lyckades få hela elva timmar sömn.

Efter frukost på hotellet åkte pappa iväg för att hämta en hyrbil. När han kom tillbaka hoppade vi alla in i den och gav oss av iväg mot dagens första stopp - Walmart. Inhandlade en hel del nödvändigheter och sedan fortsatte vi resan i bilen. Slutligen hamnade vi i Grand Junction och här har vi nu varit i några timmar. Efter att ha letat kameraladdre, shoppat flipflops samt ätit middag på Red Lobster är vi tillbaka på hotellrummet och kvällen kommer inte att bli händelserikare än såhär då vi fortfarande är sega efter gårdagens resande.

Studentbubblan som jag har levt i är borta. Mina år på gymnasiet, mösspåtagningen, balen och själva studentdagen har passerat förbi och lilla jag kan nu säga att jag har tagit studenten. På något sätt känns det overkligt, ungefär som om jag har drömt allt eller som om allt bara har varit en repetition inför den verkliga dagen. Jag har fortfarande svårt att greppa allt och sätta ord på de känslor som bubblade inom mig den nionde juni. Att det var lyckan som vägde tyngst den dagen råder det dock inga tvivel om och jag har i efterhand fått höra att hela jag lyste.

Dagarna efter studenten har verkligen gått i ett - jag har haft min egen studentmottagning och jag har gått på kompisars mottagningar, jag och familjen har åkt till fastlandet för att leta lägenhet och igår åkte vi till USA. Ni hör ju, det har inte funnits tid för att andas. Kanske borde jag ha skrivit det här inlägget när jag har hunnit ta mig tiden att bearbeta allt och när jag faktiskt har förstått att jag inte har någon skola att återgå till i augusti. Jag vet inte riktigt vad som hade blivit bäst men det ena utesluter ju faktiskt inte det andra, jag lär återkomma med mina tankar och funderingar. Hur som helst så ska det bli så otroligt skönt och välbehövligt att få åka iväg och ha en månad off innan jobbet och verkligheten kallar igen.

Vid sängkanten låg min resväska packad och klar så det enda jag gjorde innan det var dags att åka hemifrån imorse var att väcka Oskar och krama honom hejdå. Det är nämligen så att jag lämnade ön idag för lägenhetsjakt och på onsdag kliver jag på planet till USA, något som innebär att vi inte kommer att ses på över en månad. Självklart känns det jobbigt men jag tror att det kan vara nyttigt att sakna också. Fick iallafall sno med mig en av hans tröjor och sen så finns det ju faktiskt FaceTime också.

Om man ska ta min dag i korta drag så har det varit Visby --> Nyköping --> Eskilstuna. Så fort vi kom iland i Nynäshamn styrde vi bilen mot Nyköping för att utforska staden och kolla på en lägenhet. Pappa har fått jobb inom kustbevakningsflyget som är baserat i just Nyköping och behöver såklart någonstans att bo när han inte är hemma hos oss på ön. Lägenhet vi kollade på var fin men vi får se hur det blir.

För tillfället sitter jag uppkrupen under en filt i mormor och morfars soffa och äter glass och mycket mer än så kommer jag inte att göra ikväll. Det tar på krafterna att resa.

Att få hår och smink fixat, att åka kortege, att dricka bubbel (alkoholfritt för mig tho), att mingla i Almedalen med familj och vänner, att ställa upp på hundratals bilder, att äta trerätters och att dansa tills dess att fötterna gjorde ont och att klackarna gav mig skavsår. Det var vad jag gjorde i söndags när jag var på bal. Trots att jag hade sett fram emot dagen så länge var jag inte ett dugg nervös överhuvudtaget och tur var väl det. Alla var så fruktansvärt fina och glada att dagen inte kunde ha blivit annat än bra. Bilderna och minnena från kvällen är många, precis som det ska vara helt enkelt. Att jag får dela allt som har med studenten att göra med mina tjejer gör mig så lycklig. Näe alltså mitt hjärta svämmar över av värme och kärlek när jag kollar igenom alla bilderna från kvällen. Tack livet.

Tiden springer iväg och de senaste dagarna har bestått av både lycka och ångest. Som tur var har lyckan överglänst ångesten och jag vet vad mitt mående grundar sig i. Skolan, min prestation och mina betyg är det som har fått hjärnan att gå på högvarv. När betygen sattes i måndags släppte min kropp och hjärna allt och jag sov i över tre timmar den eftermiddagen. Det här året har varit allt annat än lätt för min del och jag har fått kämpa så oerhört mycket för att få saker och ting att gå ihop. Det vore omöjligt att räkna gångerna jag har gråtit över att mina studieresultat inte är desamma som vad den friska Majas hade varit, gångerna jag har gråtit för att jag känt mig dum i huvudet och gångerna jag har gråtit för att jag inte får ihop det men nu när jag kan kolla på det hela med lite distans kan jag konstatera att jag har varit en sån jävla fighter.

Utöver en massa grubblande om mina prestationer har jag faktiskt hunnit med en himla massa fint också. Har börjat bygga på studentvagnen, varit hos frisören för att prata balfrisyr, testat balsminkning, hämtat min klänning från sömmerskan, bjudit Ida på middag, gosat med Oskar och en hel del därtill. Tack livet för att du blev bättre.