Resor , Vardag

Nu har jag kommit hem till det kalla Sverige.. Dock har jag saknat snö och den kalla luften. Kanske låter jätte konstigt men så är det. Som ni kanske märkt har jag inte haft en bra uppdatering då det har varit det dåligaste internet på nästan varje hotell. Snap, instagram och lättare saker har gått att använda men så fort jag ska ladda upp ett inlägg läggs hela internet ner.. Men men.

Jag har haft en sån otroligt bra och mysig resa. Tyvärr, har vädret inte varit på våran sida. Nästan varje dag har det varit mulet och solen har skymtat mellan molnen. Sen har det bara varit typ 2-3 dagar som det var strålande sol. Så men andra ord har det inte varit så mycket tid i solstolen. Men, det har varit skönt ändå! Har njutit varje sekund och satans vad kul jag har haft det med Carro, ena dottern ifrån familjen vi reste med.

När jag nu är tillbaka i Sverige är rutinerna tillbaka, skola och innebandy. Spelade match dagen efter att jag kom hem. Om jag var död efteråt? Ja.

Såhär kul har vi haft det! Haha

Vardag

Min nyår var lugn men kul! Middagen blev på en restaurang här på Koh Lanta som har de godaste hamburgarna. Dem är sjukt jävla goda! Fat Monkey heter restaurangen och den måste ni besöka om ni är här på semester. Iallafall, efter middagen mötte vi upp ett par svenskar som vi skulle ut med. Vi hade verkligen hur kul som helst. Vi kom hem vid 4-5, en lyckad kväll helt enkelt!

Jag hoppas att ni hade en underbar nyår med god mat och en trevlig kväll! Puss på er.

Resor , De ätbara

Något som vi alla vill är att när man åker utomlands är att maten ska vara bra. Så känner jag iallafall. Vill även att maten ska vara så olik ifrån Sverige som möjligt. Nu i Thailand, då vill jag äta thaimat och smaka på deras kultur. Dock, efter lite mer än en vecka blir jag väldigt trött på deras mat och verkligen längtar hem till en riktig köttfärssås eller pyttipanna, you name it, typisk svensklag vill jag ha.

Här i Thailand har vi aldrig haft problem med att hitta bra mat. Klart, vissa restauranger kan vara riktigt dåliga och av andra så får man en orgasm i munnen när man tar första tuggan av den grillande fisken eller currysoppan. Det är ju samma i Sverige, vissa restauranger har gudomlig mat, vissa inte. Så är det överallt tror jag. Men det bästa med Thailand är att det är så sjukt billigt. En lunch kan gå på 1000 bath, vilket är 240kr, då är det en lunch för 5 personer. DET ÄR INGNETING! Det är typ vad en maträtt hemma i Sverige.

Ett stort tips som jag har till er som är i Thailand: gå till ställen/restauranger som inte har de finaste dukarna eller den fräschaste lokalen. Det är på restauranger med plaststolar och öppet kök som du får den bästa maten. Där är det thaimat till 110%. Sen alla matstånd som står lite överallt på gatorna, där är det så otroligt god mat att jag skulle kunna leva på det.

Dessa matstånd önskar jag fanns i Sverige! Speciellt pannkakorna!

Resor

Vad har hänt hittills på våran resa? Det har hänt otroligt mycket fast ändå inte. Man gör samma sak varje dag, går upp, äter frukost sen resten av dagen solar man och badar. Men framförallt så äter man mat i mängder! Det känns som att man när man kommer hem har man gått upp 5 kilo för det är ingen träning och bara mat, hela tiden! Det är skönt att inte ha några krav, jag kan välja vad jag vill göra och det är så skönt. Ligger dock mest och njuter av solen och badar.

Vi har gjort en utflykt hittills. På julafton åkte vi till en ö där vi snorklade på 3 olika ställen. Men på självaste ön, Koh Rok så serverades det lunch. Den ön var verkligen som en reklambild. Vit strand och turkostvatten. Dock så gömde sig solen bakom moln så det var inte strålande sol, det gjorde ingenting. Jag njöt ändå av all vacker utsikt.

Dock blev jag lite besviken på snorklingen som var. Vattnet var underbart! Men utbudet på fiskar och koraller var sådär. Första stället var som ett akvarium. Färgglada fiskar och massvis med koraller. De två sista ställena var sådär, man såg en cool fisk sen var det inte så mycket mer.. tyvärr. Men jag var nöjd när vi kom tillbaka till hotellet.

Nu är vi på en ö som heter Koh Jum. Även den är rena paradiset. Vi bor i små träkojor fast på marken. Dem har även hus som är uppe i ett träd, där bor vi inte. Rummen har ingen AC, bara RN fläkt och det är inte tätt mellan tak och vägg. Sen sover man under myggnät och allt är så enkelt. Här har vi haft strålande sol både igår och idag. Underbart! Imorgon åker vi ifrån Koh Jum tillbaka till Koh Lanta. Vi får se vad som händer där!

• Resor

Resor

Vi har kommit till en paradis ö! Och det menar jag verkligen! Det är kristallklart vatten här, vilket ni kan se på bilden ovan, solen skiner och det är en fin utsikt vart man än tittar. Här ska vi vara i 2 nätter sen åker vi tillbaka till Koh Lanta.

Och förresten, god jul! För oss här har julkänslan varit på 0, haha. Vi firade jul med paketlek och senare på kvällen gick vi till en restaurang och jag åt en köttbit på väldigt länge, efterlängtat!

Nu är vi här på ön och bara njuter. Uppdateringen är inte på topp men försöker när jag får ett wi-fi som fungerar och är snabbt!

Resor , Vardag

Godeftermiddag. Just nu sitter vi inne på vårt rum och väntar på att våra kära vänner ska ankomma hit. Dem landade för ca 1 timma sen så dem borde vara här snart. Tyvärr har denna dag sugit. Det har varit regn hela dagen. Jag blir så himla arg när solen inte skiner när man är utomlands haha! Så jag hoppas innerligt att solen lyser imorgon, annars kommer jag börja gråta.

Allmänt så är det bra här i Thai, det är varmt och maten är gudomligt god! Det ska bli ännu roligare nu när den andra familjen kommer, ena dottern är i min ålder så vi ska nog hitta på något kul! Ber om ursäkt för att jag inte uppdaterar er så mycket, men internet här är inte som hemma, vilket jag tror ni förstår.

Resor , Vardag

I förrgår vid 7-tiden på kvällen landade vi här i Krabi, thailändsk tid. Det är verkligen såå mysigt här, det enda som är dåligt är vädret.. det har varit mulet hela dagen och solen har bara tittar fram ett par gånger. Men, det är varmt, vilket är härligt.

Resor , Vardag

Jag beställde ju ett par nya vita Stan Smith för ett par veckor sen och har gömt dem för mig själv för att jag inte skulle använda dem innan resan. Jag älskar känslan av ett par nya skor!

GAAHH snart åker vi till Arlanda och jag är så taggad!!

Vardag

Ska man skaffa nyårslöften? Jag personligen har aldrig skaffat nyårslöften, vet att många säger att dem ska äta nyttigt och börja träna, det är väll det vanligaste. Jag har tänkt på det här med nyårslöften ett tag och kom fram till saker som jag vill förbättra inför nästa år. Det är inga stora grejer utan bara småsaker i vardagen som jag vill uppmärksamma. Saker i vardagen som vi inte tänker på. Mina nyårslöften är inga stora grejer som måste utföras (eller jo, ett).

1. Tacksam över vad vi har - Detta är något som jag själv kan komma på mig på om jag blir arg på mina förädlar över en liten sak eller om jag blir frustrerad över jag inte har råd att köpa specifika saker. Eller att jag klagar över att gå i skolan. Ja, skolan kan vara ett helvete ibland, det kommer man aldrig att kunna förneka. Men jag tycker att vi ska vara tacksamma över vad vi har. Bara för att man inte har den senaste modellen av Iphone eller ett par skor som alla andra i din skola har, så betyder inte det att man har det dåligt ställt i familjen. Jag tycker att man ska tänka en extra gång innan man börjar klaga över saker man inte har. Jag brukar tänka på hur hårt mina föräldrar jobbar för att vi ska kunna åka på den här resan exempel.

2. Ta tag i skolan ordentligt - Tror jag säger det här varje termin, "Nu ska jag ta tag i skolan". Men det blir aldrig av. Någon annan som känner igen sig? Jag har det väldigt lätt i skolan, jag förstår allt och behöver inte rå-plugga för att klara mig. Men, om jag skulle plugga var och varannan dag, 1-2 timmar vet jag att jag skulle nå bra betyg, vilket jag vill ha. Det vill ju alla ha, eller? Min rektor på min grundskola sa till oss elever i 9:an när det närmade sig skolavslutning och val av ett gymnasium "You don't get the grade, you earn them", vilket då på svenska betyder att du förtjänar dina betyg, då får dem inte. Vilket jag tycker är så jäkla sant! När han sa dem orden till oss lyssnade många av oss inte, men nu när man tänker tillbaka så har jag verkligen nappat upp dem orden. Han var otroligt klok min gamla rektor, otroligt bra människa!

Det är två saker som jag vill att jag ska ta tag i och tänka på inför 2017. Det jag mest vill fokusera på är skolan, för jag vill verkligen ha bra betyg, jag vill inte behöva plugga efter min gymnasietid för att jag inte la ner en extra timme om dagen för att min data och alla dessa sociala medier tog all min uppmärksamhet efter skoltid. Jag ska verkligen försöka skärpa mig! Någon annan som känner igen sig i detta?