De tre sista dagarna i Mallorca hade jag oturen att bli sjuk. Så på Fredagen, dagen efter att vi hade cyklat Sa Calobra så stannade jag kvar på hotellet och vilade. De flesta av ungdomarna som var med i Mallorca lyckades tyvärr att bli sjuka under träningslägret, jag var glad att det ändå var de tre sista dagarna som jag blev sjuk så att jag iallafall hann cykla en del innan jag blev sjuk. På Lördagen kände jag mig lite bättre, därför så cyklade jag en glassrunda, vi körde ca 6 mil och vi stannade efter halva vägen och käkade glass. På Söndagen så var det sista dagen i Mallorca och många ungdomar skulle tävla i Ariyani Vi hyrde en bil och körde dit och kollade på tävlingen vilket var väldigt roligt, men jag blev väldigt sugen på att tävla.

Cykling, Träning och Hälsa

Idag så cyklade jag sa calobra för andra gången!

Idag var det dags att cykla Sa calobra, jag var taggad över att cykla Sa Calobra detta året också, dock hade jag lite otur för jag var förkyld. Bussen gick från hotellet vid nio tiden och sedan så körde den mot sa Calobra. Vi blev avsläppta på samma ställe som förra året, en stor parkeringen med en massa turister. Sen så fick vi cykla ca 2 km innan vi var vid toppen av sa Calobra, sen cyklade vi ner för hela backen. Jag tycker att det är ganska obehagligt att cykla nerför Sa Calobra för att det går så fort i serpentinerna, det känns verkligen som att man ska köra av vägen och ramla ner för stupet. När alla hade tagit sig ner för backen så stannade vi i ca 3 min innan vi började att cykla uppför berget.

Sa Calobra är 9,5 km lång och den är 7% lutning.

De första fem kilometrarna av backen kändes ganska lugna, det var inte så jobbigt. Men sen så började jag känna mig riktigt seg i bena och varje tramptag kändes tugnt, men efter några ytterligare km så började jag närma mig toppen av backen. När ja såg de två sista serpentinerna i backen så blev jag taggad och orkade att trycka på den sista biten uppför berget.

Det var så skönt när jag äntligen var uppe på toppen. Detta året var det bättre väder, förra året så blåste det väldigt mycket när vi cyklade Sa Calobra, dock så var jag frisk förra året och det kändes bättre.

På toppen av Sa Calobra så tog vi ett gäng foton innan vi cyklade vidare, vi cyklade ungefär 5 km uppför och sedan var det ca 1 mil nedför tills vi stannade på en liten resturang och käkade pizza. Det var samma resturang som vi åt på förra året. När alla hade ätit så cyklade vi lungt tillbaka till hotellet.

Onsdag 11/4

Idag så har vi haft vilodag, på förmiddagen så tog vi bussen in till Palma. I Palma så kollade vi lite i affärer och åt lunch. Efter att vi hade varit där i ca 3 h så tog vi bussen tillbaka till hotellet. Vi gick ner till stranden och passade på att sola och bada eftersom att vi inte skulle cykla.

Vid tio tiden så stack vi ut och körde först tre stycken lagtempon, första lagtempot var 10 min, andra lagtempot var 5 min och det sista lagtempot var 15 min. Det var väldigt varmt och jag var väldigt trött. Efter lagtempot så körde vi spurter, ca 10 spurter blev det sammanlagt. Efter det så cyklade vi tillbaka till hotellet och åt lunch.

Måndag 10/4

På Måndagen så cyklade vi millitärbacken, eftersom att jag cyklade nästan samma runda förra året så visste jag hur jobbiga backarna var. Vi cyklade först på strandpromenaden i ungefär 1 mil och sedan så cyklade vi uppför millitärbacken. På toppen av backen så väntade vi in alla och så tog vi en lite paus, efter det så fortsatte vi att cykla och det dröjde inte länge innan det var dags att cykla uppför nästa jobbiga backe. Efter mycket klättring i bergen så stannade vi och åt lunch, på samma ställe som vi åt på förra året. Rundan blev sammanlagt 3 h och 50 min, 84,7 km och 1105 höjdmeter.

På toppen efter första klättringen!

Söndag 9/4
Idag så gick jag upp vid 7:30 och käkade sedan hotellfrukost vid 8:00. Pannkakor med nutella och vattenmelon var väldigt gott att äta till frukost. Efter det så gick vi och hyrde cyklar. Detta året så fick vi lite bättre cyklar än förra vilket va roligt, när vi hade fixat cyklarna så bytte jag om till cykelkläder och vid 10:30 så stack vi ut på en långrunda. Första gången jag cyklar på en annan cykel tycker jag alltid att det är lite vi vingligt, man har inte riktigt känslan och kontrollen över cykeln, tycker alltid att det är lite obehagligt i början.
Det var väldigt varmt och skönt ute, ca 25 grader i skuggan. Vi cyklade på hängmattevägen tills vi kom till kura, sen så var det fri fart uppför Cura. Cyra är ett berg som är 4,4 km, den har 4,6% lutning och det är ca 300 höjdmeter. Jag körde i bortskalat 16 hela uppför backen och snittade 18 km/h. När jag äntligen var uppe på toppen så stannade vi och tog lite olika bilder vid den fina utsikten och sedan stannade vi och tog en glass på ett café som ligger på toppen av kura. Efter ca 40 min paus så cyklade vi vidare. Det kändes lite segt i kroppen att fortsätta cykla efter att man har tagit en lite längre paus. Vi cyklade till Petra som är en liten stad där alla cyklister brukar hålla till när det fikar (Ja, den heter Petra, precis som namnet Petra) i Petra var det fullt av cyklister och det var knappt så att det gick att ta sig förbi alla cyklar när man skulle hitta ett bord att äta vid. Jag käkade spagetti bolognese, eller spagetti och köttfärssås som jag brukar föredra att säga, men om det ska låta lite exklusivare så borde man väll säga pasta bolognese antar jag. Efter att vi hade ätit så cyklade vi hem, dock tog det lite längre tid hem än vad vi hade tänkt oss, så när vi väl va hemma så var klockan redan fem, då var det bara att duscha och fixa sig innan vi åt kvällsmat.
Vi cyklade i 4 h och 24 minuter och det blev 11,1 mil och 1223 höjdmeter, det blev en bra första runda i Mallorca.

Lördag 8/4
Efter att vi tagit tåget till Kastrup så hade vi några timmar kvar på flygplatsen innan flyget gick. Klockan 14:20 gick flyget till Mallorca och vi va sedan framme på hotellet i Mallorca ca 18:00, då gick vi och köpte vatten och käkade kvällsmat.

Just nu sitter jag på tåget på väg till Kastrup! Tåget gick 08:13 så det blev ingen sovmorgon idag. När vi har kommit fram till flygplatsen så ska vi äta lunch och sedan flyga till Mallorca.

Cykling, Träning och Hälsa

Igår så åkte jag till Båstad på cykelläger, när jag kom fram så cyklade vi en långrunda, vi körde 7 mil och det blev ganska många höjdmeter (900 höjdmeter). Vi hade tur med vädret för det var strålande sol och 10 grader. När vi kom tillbaka så badade vi och sedan var det kvällsmat. Imorse så stack vi ut och cyklade vid tio. Idag så körde vi lite kortare, 5,5 mil och 650 höjdmeter, efter det så åkte jag hem. Det är så skönt att äntligen ha börjat cykla landsväg ute, jag har verkligen saknat att cykla utomhus, det hade dock varit lite skönare ifall det hade varit lite varmare.

Cykling, livsstil, Träning och Hälsa

Wiho nu har jag äntligen påsklov, slutade klockan två idag i skolan och efter det så stack jag in till stan, resten av kvällen har jag packat för imorgon åker jag på träningsläger i Mallorca. Det ska bli super kul och skönt med lite värme! Jag är borta i tio dagar och så kommer jag hem när skolan börjar.

Bild från förra årets träningsläger i Mallorca!