Header
View tracker

Idag stod det inte benpass på schemat. Anledningen till att jag skippade benpass idag var för att på torsdag ska jag till sjukgymnasten och göra SLUTTESTERNA!!!

För dem som undrar vad det innebär så är det tester som innehåller olika hopp och styrkeövningar som man gör för att kunna se om styrkan i benen är lika. Man gör oftast dessa tester i slutet av rehaben. I med att jag varit hos min sjukgymnast i drygt 2,5 år så har jag sett personer göra dessa övningarna och dem som klarat testerna bra får oftast sluta gå till sjukgymnasten. Så jag är ganska spänd inför Torsdagens träning hos sjukgymnasten, för det kan vara avgörande om jag ska fortsätta med rehab eller inte. 

Jag skippade benpasset idag men det betydde ju såklart inte att jag skulle skippa att träna helt. Jag gick ner till gymmet och körde ett magpass med många olika typer av sit ups och magövningar. Jag passade även på att smaka min systers BCAA aminosyra pulver, med smaken fresh pear. Jag själv har använt mig av samma märke på aminosyran men med smaken Watermelon och älskar den smaken. Men eftersom den tagit slut så ville jag testa en ny smak som jag senare skulle kunna köpa och jag rekommenderar faktiskt både fresh pear och watermelon till er då dem både är super goda!


Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

View tracker

Efter en dag utan träning så kom jag hem från skolan och satte mig och plugga direkt. Under tiden jag pluggade gjorde mamma mat.
Dagens middag blev lax med potatis, dill sås och lite grönsaker. Bredvid drack jag ett glas ramlösa. Jag är inte en stor lax älskare men när mamma väl gör lax då frossar man.
Just nu sitter jag bara och kopplar av och kollar på när MFF möter j-södra borta. Anledningen till att jag inte stack till gymmet idag är för att jag har sån sjuklig träningsverk i benen och ska till sjukgymnasten imorgon så vill kunna ta ut mig där imorgon.

Likes

Comments

View tracker

Igår var jag hos sjukgymnasten, och som jag nämnde så skulle vi lägga ihop ett hopp pass med olika hopp som var anpassade efter handbolls situationer. Som jag sedan ska göra minst 2 gånger i veckan.
Jag fick 8 stycken övningar som jag utförde utan problem igår.
Det var mycket vridningsmoment som till exempel en som kallas "L-löp i väst" där jag är fastspänd i en väst i vänster sida. Där jag sedan jobbade först i sidled åt höger och tillbaka och samtidigt skulle jag vrida åt andra hållet. Denna övningen ska göra så jag blir bekväm i situationer där jag måste "vrida" knät.
De andra övningarna var inte alls mycket styrka det var mest snabbt och smidigt som gällde under gårdagens pass.
Vilket är ganska bra för min del i med att mitt vänstra knä (skadade) är mycket segare än mitt högra.

Likes

Comments

Det har kommit många frågor när min comeback ska vara eller om jag ens ska ha en comeback.

Anledningen till varför jag skriver det här istället för att berätta är för att slippa berätta om historian typ 100 gånger vilket blir väldigt jobbigt i slutändan!

Det har varit såhär att jag tänkt på att jag ska göra comeback hur länge som helst, men det har inte varit fören några veckor sen jag verkligen känt mig som om comebacken är nära. Alla dem problem jag haft de senaste månaderna har bara försvunnit efter många träningar med smärtor, vilket är supersköönt.

Detta har då gjort att jag funderat efter lite om och men på att göra en comeback som skulle varit idag mot Askan med Dalhems IF damer U. Varför skedde då inte detta? Jo det har varit så att min sjukgymnast har varit sjuk i någon vecka som gjort att snacket om detta inte kunnat tas upp förens idag när jag var där och tränade.

Det vi började kolla var hur knät är om det är smärta vid vissa övningar och när jag senast gick på diclofenac vilket var ex antal veckor sedan. Jag har även gått flera veckor utan smärta i vardagen som visar på goda tecken, men även hur långt i rehaben jag kommit.

Det min sjukgymnast sa till mig var att han vill att jag ska spela helt klart men hans jobb är inte det utan det är att förklara exakta sanningen för mig angående mitt knä. Han sa då efter att det finns såklart sjukligt stora risker med att jag ska spela handboll igen i med att båda mina knäskador har varit i samma knä, vilket gör att risken för en till skada är större än om jag hade fått mina två knäskador i vardera knä. Efter han då berättat detta fortsätter han med och säger att detta inte bara är hans val utan även också min läkare som opererat mig de båda gångerna, i med att knät redan är så pass skadat som det är. Så jag måste alltså ringa honom och boka möte för att han ska kunna bedöma knät i dagsläget.

Det jag sa efter till min sjukgymnast att detta kanske inte handlar om ett tiotal matcher eller mer, utan det handlar kanske bara om en match. Då jag själv vet att mitt mål genom hela denna resan har varit att oavsett hur det ser ut så ger jag inte upp fören jag har gjort ett försök och testat på hur det känns att spela match igen. För annars kommer jag bara gå runt och ångra mig varför jag inte försökte. Jag både tror och inte tror på vad mina läkare säger för det är deras jobb att se utifrån mitt knäs hälsa men det är fortfarande jag själv som bestämmer vad jag vill göra. Mitt val har då blivit som det blivit att jag vill ha ett svar svart på vitt att går det inte så går det inte och jag får kliva av, men det finns ju även den lilla chansen kvar att det fortfarande funkar och då får jag ta den chansen.

Vi kom då fram till att tills jag bokat möte med min läkare så ska vi sätta ihop ett träningspass som kommer innehålla betydligt tuffare övningar, som t.ex. hopp i sidled och massa olika hopp övningar som jag kommer ha nytta av om det blir så att jag ska göra comeback. Detta pass ska jag då få på Måndag eftermiddag som jag sedan ska göra minst 2 gånger i veckan fram tills mötet med läkaren.

Så vi får bara hoppas på det bästa och bara vänta tills efter mötet.


För att blicka tillbaka på tiden då man spela, så bjuder jag på en gammal bild från mitt första USM i steg 3 hemma på Söderkulla.

Likes

Comments

Denna dagen bestod av 3 träningar!

Första träningen började 8.00 i skola på handbollsgymnasiet det blev först lite uppvärmning sen var det fritt gymmande. Jag och några andra tjejer körde ett litet magpass, riktigt skönt faktiskt!

Sen var andra träningen runt 16.00 hos sjukgymnasten där träningen gick hur bra som helst. Det började med cykel på 10 minuter och sedan cross trainer på 5 minuter. Sedan gjorde jag dem gamla hederliga knäövningarna som jag kört om och om och om igen.. Men aja jag testade en ny övning som var en hopp övning, ganska jobbig faktiskt i med att jag inte kört hopp övningar på ett bra tag.

Den tredje och sista träningen var faktiskt med Dalhems IF Damer U som började 20.00. Jaa ni hörde jag är tillbaka efter mitt lilla uppehåll jag hade och har ju den den tiden beslutat mig för att inte träna med A laget på grund av att jag själv känner att jag inte kan va med lika mycket som jag kan hos U laget!
Träningen var riktigt rolig och det ska bli kul att träna med dem 2 gånger i veckan hädanefter. Sen får vi se hur jag känner i knät om jag ska spela min comeback eller om det inte blir någon alls på grund av att jag inte vågar riktigt ännu.

Efter denna tuffa och roliga träningsdag kan jag sova nöjd iallafall!

Likes

Comments

Igår var det shopping som stod på schemat. Det var menat att jag skulle köpa jeans men så fort jag gick in i sportaffären så hittade jag ett par better bodies tights som jag velat ha jätte länge men inte köpt dem. Jag köpte dem på Team Sportia för 799:-

Idag blev det brunch hemma hos kusinen med Emilie. Fruktansvärt gott!
Det blev bacon, potatis, frukt, varma mackor, äggröra och juice.

Likes

Comments

Efter mycket längtan har jag äntligen fått svar från min magnet röntgen!
DET BLIR INGA FLER OPERATIONER!!
Såå skönt att få höra det.
Men smärtan jag har går inte att svara på.. Enligt vad läkaren säger så är den typ av smärta jag har den vanligaste och är helt enkelt inte farlig. Men i med att denna jäkla värk inte försvinner så har han skrivit ut diklofenak som jag ska gå på under tiden jag tränar, i cirka 10 dagar och sedan vänta med att ta det några veckor och se om det hjälper. För att annars behandla den smärta jag har är det bara att ta någon tablett innan träning för att hindra smärtan jag får under träning då jag hellre kan stå ut med smärtan efter träning.
När det gäller min löpning så sa han att jag helt enkelt bara får trigga knät så extremt så jag kommer över den såkallade "smärt trösklen" genom att börja med att cykla och sedan utveckla till crosstrainer och sedan tillslut ska jag kunna löpa bättre och mindre smärtfritt än vad jag kan i dagsläget. De resterande problem som minskad sträckning och svullnad och värk efter träning får jag helt enkelt leva med tyvärr, i med att mitt knä varit med om så pass många smällar finns det inget att göra med det.

Så tur i oturen så är jag nöjd med mitt besked sålänge jag inte behöver opereras är jag glad för det innebär start från 0 igen.

För er som inte sett hur knät ser ut i dagsläget får ni en ganska dålig bild här nere!

Likes

Comments

Jag har fått många frågor angående min MR som jag gjorde i morse och ska därför förklara för er.

Nej jag har inte skadat mig igen.. Men de senaste månaderna har jag haft problem med ovanlig verk i knät när jag gjort mina knäövningar plus att knät svullnat efter träning. Mamma valde då att ringa min läkare som har opererat mitt knä båda gångerna då min sjukgymnast gav oss råd till att göra detta. Läkaren frågar en massa frågor om var verken är och vilken smärta det är. Utifrån det han hört mamma berätta gav han råd till mig att ta antiinflammatoriska tabletter, tills han bokade ett möte där han ville känna på knät och se så det inte var menisken som lossat i med han sytt ihop den.

När jag och pappa väl var på mötet berättar jag att i min vardag har jag fått huggningar i knät och extrem smärta, min sjukgymnast valde då att tejpa mitt knä med en så kallad Kina tejp. vilket hjälpte lite men inte fullt ut. samt när jag tränar så hade jag fått smärta av nästan ingen belastning vilket jag inte fått innan därav min förvirring.

Läkaren kände och tryckte på knät och sa att det inte kändes som om det var menisken utan att den bara kunde vara allt ifrån en kapsel i knät till att senorna från operationen inte läkt, och valde då att boka en MR tid, vilket var idag. Jag får inte svaren förens i oktober, och det lär jag meddela så ni behöver inte oroa er! 

Puss & Kram ❤

Likes

Comments


Har inte gjort ett blogg inlägg på mycket länge nu känner jag. Anledningen till detta är för att jag har haft det väldigt jobbigt den senaste tiden och har valt att ta en paus från handbollen till efter novemberlovet. Detta gjorde jag på grund av många olika anledningar, men en av dem var att jag har inte tyckt det varit kul att komma ned till träningarna och inte kunna delta och jag själv tycker att träning ska vara kul. Är det inte kul ska man göra något åt saken och det gjorde jag genom mitt beslut.

Men varför fortsätta blogga då?

Jo det är såhär att jag tänker fortsätta blogga men inte under rubriken "resan tillbaka till handbollsplanen" utan att jag har valt att blogga om min allmänna träning på gym och i skolan, samt mina matvanor. Den senaste tiden har jag fastnat för gym och känner utvecklingen i mina olika övningar vilket är mycket roligt att både se och känna. Det jag funderat över är att lägga upp mitt träningspass (övningar, repetitioner och vikt) för att både inspirera men även för att göra en så kallad "träningsdagbok". Jag kommer skiva och lägga ut både bilder på när jag tränar och videor. 


De första inlägget om min träning kommer inom kort då jag först måste få bukt på hur jag ska koppla min Videofy.me till min blogg så ni kan kolla på alla träningsvideor jag lägger upp där. Men det blir så fort som möjligt. Om det är någon som har koll så kan ni gärna kommentera hur man gör! 

​Puss och kram! 


Likes

Comments

Dagen startade lugnt med gym 8.00 i skolan med handbollen, det var ett ganska lugnt pass då vi själv fick välja vad vi ville göra.

Efter skolan när jag kommit hem beslöt jag mig för att springa min andra 4km runda sedan operationen i november..

Den första kilometern började hyfsad bra då jag fick igång flåset och att jag inte kände någon speciell smärta i mitt knä.
Efter ca 1,5 km började smärtan komma och tillslut när jag var på ca 2km gjorde det så ont så jag fick gå de resterande 2 kilometerna hem i ett haltande tempo.
Jag ville fortsätta springa så en bit innan jag var hemma testade jag att springa 5 intervaller som också gick åt helvete då det såklart gjorde ont igen.
Jag var så trött på att mina prestationer ska bli sämre på grund av detta j*vla knä, så jag körde ett litet mini magfys för att få bort frustrationen som jag hade.
Nu har jag så ont så ispåsen får komma till hjälp, får hoppas detta bara är en liten nedgång i rehaben för efter 5 månader tycker jag själv att jag ska klara av en 4 kilometers runda helt utan problem.

Mina nya mål:

- 4km utan problem + godtagbar tid

- Snabba sidleds övningar

- Ingen smärta

- Delta i midnattsloppet i september 2015 (1mil)

Likes

Comments