På fredag hyllas herrmodet då Cafés Stora Modepris delas ut för fjortonde gången. Gör dig mer bekant med några av årets vinnare!

Nu på fredag delas Cafés Stora Modepris ut för fjortonde gången, där varumärken inom herrmodebranschen prisas inom 17 olika kategorier. Cafés chefredaktör Jonas Terning och modechef Daniel Lindström håller i prisutdelningen på en exklusiv sittande julmiddag på Ulriksdals Wärdshus, signerad stjärnkocken Tommy Myllymäki.


Några av vinnarna är:


Årets designer - Andreas Löwenstam

Årets designer - Andreas Löwenstam, H&M Herr. Med elegans och skicklighet förmedlar designern Andreas Löwenstam modern manlighet. H&M:s spjutspetslinjer Trend och Studio – där Andreas varit drivande – håller högsta modegrad och erbjuder plagg och accessoarer för alla som älskar att klä sig både snyggt, medvetet och funktionellt.

Årets skomärke - Axel Arigato. På extremt kort tid har Axel Arigato från Göteborg etablerat sig som en internationell modeaktör. Minimalistisk och modern design kombinerat med hög komfort och konkurrenskraftig prissättning har varit framgångsformeln. Vi spår en lysande framtid.

Årets skjortmärke - Eton. Överlägsen kvalité och ett ständigt förnyat sortiment. Anrika Eton, grundat 1928 i Gånghester i Borås, har i dag blivit ett av Sveriges mest framgångsrika modevarumärken. Förutom att designen hela tiden uppdateras – framför allt hos den yngre linjen Green med mer tvättade tyger – imponeras vi enormt mycket av material och passform. Få märken idag har dessutom en lika bred målgrupp – till Eton söker sig både affärsmän och rockkillar.

Årets internationella designer - Kim Jones, Louis Vuitton. Ingen designer har varit mer betydelsefull för herrmodet de senaste fem åren än Kim Jones. Hans kollektioner för Louis Vuitton, alltid inspirerade av lyxhusets långa tradition i att resa, har varit enormt stilbildande och trendsättande. Det är en svår konst att modernisera ett företag från mitten av 1800-talet.

Årets grooming - Tom Ford Beauty. Den amerikanske designern Tom Ford har alltid flyttat fram gränser i sitt modeskapande, inte minst när han var kreativt ansvarig för Gucci i slutet av 1990-talet. Därför känns det självklart att det är just Ford som tar manlig hudvård till en helt ny nivå när det gäller spetsiga produkter och användningsområden. Utomordentligt förpackade ögonbrynsgel, concealer och lermask är lika beroendeframkallande för badrumsskåpet som för ditt ansikte.


Bilder: Michael Bindefeld AB


Writer
Editorial staff