Vad ska jag äta för att gå ner i vikt? Varför svarar inte min kropp på min träning? Vad gör jag för fel? Idag svarar Nouws träningsbloggare Therese på era vanligaste frågor!

Ja, frågorna är många och du är absolut inte ensam om att ha dessa hjärnspöken. Vi är många, speciellt tjejer och det är så otroligt synd tycker jag. För vi tänker på tok för mycket på allting. Jag har nu under hösten bestämt mig för att gå på känsla och jag har faktiskt aldrig mått så bra som jag gör nu. Jag känner efter hur jag mår, för allt handlar i slutändan om balans. 

Det må låta fjantigt, men ha en konversation med magen. – Hur mår du? Känn efter vad kroppen frågar efter, och var medveten om vad du stoppar i dig samt hur kroppen reagerar på det. Sätt inte upp några förbud, utan tillåt dig själv att äta det man vill, förutsatt tt det är i måttliga mängder & möjligtvis på rätt tidpunkter. Jag sparar exempelvis min godispåse till fredag eller lördagskvällen och fokuserar på att äta bra och ren mat under veckodagarna. Det fungerar för mig! Hitta ett sätt som funkar för dig. Men glöm inte bort att din mat under veckodagarna inte behöver vara tråkig och osmaklig för att du ska få unna dig en godispåse på helgen. Det handlar inte om det.. Det handlar om att äta mat som DU mår bra utav och det kan absolut vara en brödskiva med smör på eller en tallrik med vanlig hederlig svensk potatis & köttbullar.


– Så varför går jag inte ner i vikt då? 

Jag vill börja med att säga att det i slutändan handlar om kalorier in och kalorier ut. För mig fungerar det att äta ren mat, man ska inte underskatta det. Att äta ren och näringsrik mat håller mig mätt och på bra humör. Jag måste äta sådan mat för att orka med min vardag. Jag hade aldrig orkat leva det livet jag gör och äta en Big Mac på Mc Donalds varje dag, trots att det förmodligen hade hållt mig i form det också beronde på att ag har en aktiv livsstil och tränar x antal pass/vecka.


Jag tränar ju jättehårt, ofta flera timmar per dag men det händer fortfarande ingenting? 

– Mina frågor jag vill ta med mig till er att fundera över gällande viktnedgång, och som tåls att fundera över är.. Äter du verkligen ordentligt? Äter du saker som du är överkänslig mot? Äter du fett och bra kolhydrater? Tränar du tillräckligt hårt? Varierar du din träning? Stressar du mycket? Sover du ordentligt? Dricker du mycket alkohol? Börja utifrån dessa frågor. Det handlar inte om en helomvändning, men börja se över dina vanor i vardagen. Det kan vara så att det är en liten del som saknas, eller behöver skruvas om. Glöm inte bort att allt inte sker över en natt, du måste ha tålamod.  Lycka till!

Skribent