Semester, sol, bad och lata dagar. Lika härligt som det kan vara att skippa träning ett par veckor, lika jobbigt kan det vara att komma igång igen när du kommit hem. Vi berättar varför du borde fortsätta träna under semestern!

För att det blir lättare när du kommer hem. Vare sig du varit borta på en weekend-resa eller på tre veckors avslappnande solsemester - kan det kännas jobbigt när semestern är över. Att landa i Sverige betyder inte bara vardag, utan även att återgå till normala matvanor och att ”ta tag i träningen” igen. Men vet du vad - tränar du under semestern slipper du hitta motivationen att komma igång igen när du kommer hem. För, du slutade ju aldrig, eller hur?

För att lite ändå är något. Det viktigaste är inte att du tränar lika mycket som du gör hemma, utan att du inte tappar träningen helt. Gå upp en stund tidigare på morgonen och ta en joggingrunda innan du kickar igång din dag, promenera runt mellan sevärdheter istället för att ta en taxi eller kör ett par minuter i hotellets gym.

För att slippa mat-ångesten. När många av oss åker på semester kopplar vi bort alla måsten och lämnar vardagsstressen hemma. Och med det lämnas i många fall de goda matvanorna hemma också. Det som annars är att ”unna sig en fredag” blir lätt ”äh, men det är ju semester!” Självklart ska du få äta en Nutella-macka på frukostbuffén. Men ser du till att träna regelbundet under semestern, då kan du passa på att unna dig en Nutella-macka till. Eller varför inte två?

För att du kan mixa nytta med nöje. Får du utslag av bara tanken på att ta en löprunda under semestern? Hitta då på aktiviteter som både är kul och ger dig motion på samma gång. Många semesteraktiviteter är faktiskt träning, har du tänkt på det? Åker du på skidsemester, då tränar du hela tiden, dag ut och dag in. Är du på solsemester kanske du surfar, snorklar eller hajkar, då tränar du också!


Hur känner du inför att träna på semestern?


Omslagsbild: @rebeckasofie