Tränar du för mycket? Flera pass om dagen och alldeles för lite vila? Trött, sliten och likgiltig. Känner du igen dig?

Lika väl som att du kan röra på dig för lite, så kan du faktiskt träna för mycket. När träningen blir osund och bryter ner din kropp istället för att bygga upp den och göra den stark. Det är svårt att träna lagom, det är väldigt lätt att det går till en överdrift. Personligen så känner jag igen mig och jag tycker också det är svårt att hitta någon form av balans. Men jag har lärt mig att det bästa är att lyssna på kroppen och gå på känsla.

Några varningstecken på överträning tycker jag är:

- Träningen känns som ett måste. Du har egentligen ingen träningslust men du tvingar iväg dig på träningen i vilket fall. Och prestationen på träningspasset blir därefter.

- Du tappar din livsglädje. Du vill inte umgås med dina vänner, du tackar nej till saker som du egentligen hade älskat att göra. Du sätter upp förbud och tvingar dig själv till att enbart göra saker som har med träning och hälsa att göra.

- Du har svårt att koppla av och varva ner. Du är hela tiden uppe i varv och har svårt att få ro i din kropp. Det påverkar din sömn och du sover därför väldigt dåligt.

- Din kropp svarar inte på träningen. Dina mål blir otroligt svåra att nå. Det kan exempelvis vara så att du går upp i vikt trots att du har ett viktnedgångs-mål. Om du har ett mål som att lägga på dig muskler, tar det otroligt mycket mer tid trots att du tränar mer ofta.

- Du har ont i kroppen. Träningsvärken blir inte längre positiv, utan trycker istället ner dig och börjar istället bli mer smärtande.

Det ena leder till det andra och har man väl hamnat i ett mönster så kan det vara svårt att ta sig ur det, speciellt om man är själv. Så våga lyssna på din kropp och inte minst din omgivning. Var försiktig och va rädd om dig. Allt ska göras med måtta!

Skribent