#Nouw30DayChallenge - Vill du börja ingå samarbeten och tjäna pengar på din blogg? Något att tänka på är att det finns regler som måste följas. Men vad är det som gäller, egentligen? Vi guidar dig!

Vad är ett sponsrat inlägg & när måste inlägget märkas som sponsrat?
När du får betalt för ett inlägg du publicerar räknas det som reklam. Detta gäller även om du har fått produkter eller tjänster gratis - i utbyte mot att du marknadsför företaget. Har du fått ett uppdrag från ett företag räknas det som marknadsföring. Det blir också reklam om du tjänar pengar på länkar till produkter eller en webbshop. Använder du dessa typer av reklamlänkar måste du därför informera läsaren om att det du publicerat är sponsrat av ett företag.

När du publicerar något sponsrat som marknadsför en produkt, tjänst eller ett företag är det viktigt att du tydligt berättar att det är reklam. Berättar du inte när ett inlägg är reklam blir det dold marknadsföring, vilket är förbjudet enligt marknadsföringslagen.

Vad ska du skriva är du publicerar reklam i och med ett sponsrat inlägg?
Det finns olika sätt att markera att ett inlägg är reklam. Exempelvis kan du skriva att inlägget är sponsrat genom att skriva ”annons” eller ”reklam” i början och slutet av ditt inlägg. Det är viktigt att läsaren genast uppfattar att inlägget innehåller marknadsföring. Ett sätt att markera det på ett tydligt sätt är att låta annonsmärkningen skrivas i ett annat typsnitt än resten av texten i ditt inlägg. Marknadsföringslagen förbjuder att marknadsföring sker utan att mottagaren vet om att innehållet är reklam. Det ska även framgå vilket företag det är vars produkter som marknadsförs.

Vems ansvar?
Om du startat ett samarbete med ett företag, vems ansvar är det då att marknadsföringen märks ut på rätt sätt? Både du som publicerar men även företaget som du samarbetar med är ansvariga för att det görs på ett korrekt sätt. Är inlägget inte märkt korrekt kan både du och företaget drabbas. Företaget som köper plats i antingen bloggar eller övriga sociala medier har skyldighet att informera bloggaren om de regler som gäller med reklammärkning.


Här visas Konsumentverkets vägledningsfilm om marknadsföring i sociala medier


Faktakälla: Konsumentverket


Writer
Editorial staff