Nattstads Beata Klein tipsar dig om träningsformer och träningskläder som hjälper dig att hålla nyårslöftet.

När det gäller träning så är det absolut viktigaste att den är rolig. I början handlar det förstås om vana men när man hållt på ett tag så måste motivationen fortfarande finnas där. Att testa nya typer av träningsformer och känna sig snygg i fräscha träningskläder ger mer energi och bättre resultat. Här kommer tips på de hetaste träningsformerna just nu, både klassiker och nyheter samt trendiga plagg som gör dig redo för nya utmaningar!

Crossfit

Crossfit, allt fler börjar ansluta sig till denna träningsform och se fördelarna med denna kombination av styrketräning och konditionsträning. Målet med crossfit är att personen skall få en  komplett och allsidig fysisk förmåga, tillskillnad från styrketräning som går ut på att pumpa upp kroppen. Tidsmomentet är viktigt inom crossfit, antingen har du ett visst antal övningar som skall genomföras inom en viss tid, eller så har du en given tid och skall utföra så många övningar som möjligt under den tiden. Exempel på övningar är bänkpress, chins, armhävningar, hoppred, intervaller mm.

Kettlebells

​Kettlebellträning har som målsättning att träna både styrka, uthållighet, balanssinne, koordination, snabbhet och reflexer. För att uppnå detta använder man sig av olika tunga kettlebells vilket i grunden kan sägas vara en kanonkula med ett handtag på. Fördelarna med kettlebells är att hela kroppen får allsidig träning. Kettlebells kommer i olika vikter och kan användas till ett nästintill oändligt antal övningar, de används också ibland som redskap inom crossfit. Eftersom det kan vara lite svårt att göra dessa övningar rätt i början kan det vara bra att ta hjälp av en instruktör för att lära sig rätt teknik. 

 

Löpning/Barfotalöpning

Att löpning som träningsform blir allt mer populär behöver knappast ifrågasättas, allt fler springer diverse arrangerade lopp och gymkedjorna har klasser med löpning som inriktning. En genre av löpning som vuxit sig allt större är barfotalöpning, antingen löper man helt barfota eller så har man en tunnare sko. Med detta finns det både fördelar och nackdelar. Några av fördelarna är ett naturligare löpsteg där fotleder, ben och knäleder stärks. Nackdelar är förstås skaderisken och man bör aldrig springa barfotalöpning på asfalt. 

Skribent
Beata Klein