Det är många som drömmer om en snygg och vältränad mage. Idag delar träningsprofilen Therese Svensson med sig av sina bästa magövningar. Först ut är olika varianter på plankan.


Det krävs mycket arbete för att få en vältränad core och plankan är en grym övning för att bygga upp från grunden vilket också är nödvändigt. Förutom att det är en abkiller så ställer den krav på din stabilitet och är riktigt utmanade för axlarna. Win win kallar jag det och det är samtidigt en riktigt bra överkroppsövning! Det går ju att variera massor och det finns både lättare och svårare alternativ men här nedan kommer två av mina favoriter till just plankan!

Se till att spänna hela din kropp under hela övningen, placera händerna axelbrett och se till att axlarna är ovanför armbågarna, att höfterna pekar neråt och att rumpan inte står rakt upp.


BILD 1 OCH 2:

Plankan med knäindrag - Stå i vanlig planka. Ett tips är att ha en spegel så du kan dubbelkolla att du står rätt. Dra sedan benet till samma armbåge och tillbaka. Byt sedan ben. Här brukar jag köra 10 indrag/ben, alltså totalt 20 och upprepa 3 gånger.


TEXT TILL BILD 3 OCH 4:

Mountainclimbers - Placera händerna axelbrett och lägg tyngden framåt, spring sedan in med benen, ett ben åt gången så fort du kan. Variera genom att låta benen gå rakt fram, och mot motsatt armbåge. Jag brukar köra 20 indrag/ben, alltså totalt 40 repetitioner  och upprepa 3 gånger.


Artikel skriven av: @theresesvensson 

Skribent