Idag tipsar våra träningsprofiler om de bästa hemmaövningarna i sommar, deras favoritmellanmål samt tips på hur man ska hålla uppe motivationen för träningen i sommar. Missa inte!

@OFELIAUNDENELL SVARAR:

Under sommarmånaderna håller jag mig gärna borta från svettiga och varma gym. Vad är ditt bästa tips till att ändå hålla igång?

– Eftersom sommaren i Sverige brukar vara väldigt behaglig och inte alls för varm är ett väldigt bra tips att bara sticka ut och springa. Sen är ju mitt bästa tips av dom alla att åka till en sval och skön simmhall. Extremt bra träning för både konditionen och resten av kroppen!

Kan du tipsa om 4 enkla övningar alla kan göra hemma?

Det finns så otroligt mycket man kan göra hemma, mitt bästa tips är faktiskt att ladda ner appar som ”Amazing Abs” och ”Brazilian Butt” där man får massa olika bra övningar att göra i flera olika nivåer beroende på hur vältränad man är!

Vad packar du ner för snacks i din strandväska?

– Ett flaska kokosvatten och kanske lite ekologisk saltlakris. Tycker det är viktigt att tänka på att få i sig salt när man ska vara i värmen eftersom att kroppen oftast svettas ut väldigt mycket. Kokosvatten är något av det godaste en varm sommardag!

Vilka är dina bästa tips på nyttiga mellanmål?

– Ägg tycker jag är ett perfekt mellanmål, proteinrikt och man kan alltid ha med sig ett kokat och klart i väskan! Fruktsallad tycker jag också funkar bra. Supergott och nyttigt på samma gång!

Vad kan du inte leva utan i sommar?

Gymmet och varma sköna sommarkvällar!

@bychloe SVARAR:

Under sommarmånaderna håller jag mig gärna borta från svettiga och varma gym. Vad är ditt bästa tips till att ändå hålla igång?

– När det är varmt utomhus och fint väder kan det kännas otroligt ångestfyllt för min del att stänga in mig på ett gym. Mitt bästa tips är att antingen träna tidigt på morgonen eller sent på kvällen, så att man kan hinna njuta av dagens timmar och ändå känna sig på topp. Annars brukar jag alltid gå långa powerwalks i solskenet vid stranden eller i skogen för att koppla av och ändå röra på mig.

Kan du tipsa om 4 enkla övningar alla kan göra hemma?

– Gående utfall med egna vikter, sit-ups, armhävningar och squats med egna vikter. Det är endast fantasin som sätter sina gränser!

Vad packar du ner för snacks i din strandväska?

– Jag brukar alltid ha med mig en hel del i min strandväska. Framförallt frukter och färska bär, men även kvarg i min kylväska, nötter och energi/proteinbars.

Vilka är dina bästa tips på nyttiga mellanmål?

– Jag älskar alla former av yoghurt och kvarg, gärna drick yoghurtar och färska bär. Jag toppar alltid med en hel del kanel och olika typer av nötter för att få lite mer smak och textur på det hela. Toppengott, mättande och nyttigt!

Vad kan du inte leva utan i sommar?

– Jag kan inte leva utan glass! Glass i alla former! Mjukglass, kulglass, äkta vaniljglass - Allt! Glass är livet och en sommar utan glass vore meningslöst :) Under sommaren tycker jag att man ska njuta utav allt och lite till i fria mängder!


@theresesvensson SVARAR:

Under sommarmånaderna håller jag mig gärna borta från svettiga och varma gym. Vad är ditt bästa tips till att ändå hålla igång?

– Under sommaren är det många som trappar ner på träningen och ser det för en återhämtningsperiod. För mig är det nästan tvärt om. Det mycket tid till träning, mycket god mat som ger mig mycket energi. Lediga dagar, goda grillkvällar, glassar, drinkar och massa sol kanske lockar mer än att gå in på ett svettigt gym en varm sommardag.

Mitt bästa tips är att träna på morgonen/förmiddagen. Perfekt att kicka igång morgonen med ett svettigt träningspass, och du kan sedan njuta av dagen med gott samvete. Att skjuta på det till eftermiddagen då man oftast är ganska trött efter att ha varit i solen, och samtidigt vill hänga med vänner kommer förmodligen oftast sluta i att du inte tränar över huvudtaget. Men man behöver faktiskt inte gå till gymmet. Det är nu när du verkligen är ledig och har tid som vågar dig på att testa något nytt. Våga ta på dig löparskorna och ta en löprunda utomhus eller gå en promenad. Hitta på något kul med vännerna på stranden. Kör ett cirkelpass med utmanande pulshöjande övningar tillsammans. Eller andra aktiviteter som att spela beachvolleyboll eller strandtennis. Den viktigaste träningen är den som blir av, och det är så sjukt mycket lättare att den blir det dessa dagar om man peppar varandra!!

Kan du tipsa om 4 enkla övningar alla kan göra hemma?

– Det finns väldigt mycket bra övningar som inte kräver ett gym eller maskiner utan som går att göra överallt. Att lägga upp en cirkel med exempelvis 4 övningar, och sedan göra den i 3 varv är både effektiv träning för kroppen och för klockan. Perfekt på sommaren!

Mina favoritövningar med egen kroppsvikt är:

Armhävningar - En otroligt effektiv övning för hela din överkopp. Går att variera genom att flytta händernas position, och går att göra lättare och tyngre genom att antingen stå å tå eller på knä. En superbra övning för tonade armar!

Airsquats/squatjumps - Du gör alltså en squat utan vikt. Tränar både pulsen och benen, du kan göra den tyngre genom att lägga till ett hopp.

Mountainclimbers - Tränar hela din kropp och är även ansträngande för pulsen. Du står i en plankposition med raka armar och "springer" med benen. Finns också oändligt många varianter på denna. En riktig killer för magen!

Utfall/utfallshopp - En övning för underkroppen. Tonar dina ben och ger dig en snygg rumpa. Ett tips är att köra 10 st/per ben sedan kör du 10 st/per ben hoppande utfall. En grym övning för en snygg rumpa!

Med dessa 4 övningar tränar du hela kroppen, tränar både styrka och puls, samt otroligt tidseffektiva övningar som dessutom tajtar till och ger dig en boost för förbränningen!

Vad packar du ner för snacks i din strandväska?

– I min strandväska hittar du naturella nötter, färsk frukt, nyttiga bars och en himla massa vatten.

Vilka är dina bästa tips på nyttiga mellanmål?

– Tre favoriter är:

Kvarg, bär och naturella nötter

Keso, banan och jordnötssmör

Knäckebröd med kalkon och ägg

Vad kan du inte leva utan i sommar?

– I sommar kan jag inte leva utan jordgubbar, glass, en iskall cola zero, mina runners från Nike och mina favoritglasögon från Chanel.

@andiclausen SVARAR:

Under sommarmånaderna håller jag mig gärna borta från svettiga och varma gym. Vad är ditt bästa tips till att ändå hålla igång?

För att hålla igång behöver det verkligen inte vara svårare än att gå en promenad vid havet. Eller varför inte en svettig löprunda i skogen? Jag älskar det!

Kan du tipsa om 4 enkla övningar alla kan göra hemma?

- Ett tips är att skaffa ankel/vrist-vikter som man kan ha under promenader, utfall med kick, "hunden" etc. Sen när man är ute på sina promenader eller löprundor så kan man stanna vid en bänk och köra lite olika hopp vid bänken, kör intervaller och pressa dig själv! Sen för magen så tycker jag v-situps är hur bra som helst för hela kroppen!

Vad packar du ner för snacks i din strandväska?

- Nutellariskakor, jordgubbar, vattenmelon och en godispåse. Hela kostcirkeln!

Vilka är dina bästa tips på nyttiga mellanmål?

- Avokadoknäcke med chia- och solrosfrö, kokoskvarg med färska bär, chiapudding med proteinpulver i, frysta bananskivor med jordnötssmör.

Vad kan du inte leva utan i sommar?

- SOLEN! Så det lär ju bli svårt att överleva denna sommaren i Sverige.. Haha!


@hannamodig SVARAR:

Under sommarmånaderna håller jag mig gärna borta från svettiga och varma gym. Vad är ditt bästa tips till att ändå hålla igång?

Man ska ta vara på sommaren. Ut och njut av det fina vädret och utför de aktiviter som sommaren bjuder på. Bada, cykla, spela volleyboll, gör utflykter, vandra ute i naturen. Gör allt fullt ut så det blir en ordentlig aktivitet och du slipper spendera timmar inomhus på ett gym.

Kan du tipsa om 4 enkla övningar alla kan göra hemma?

Burpees, Air Squats, Divers Push Up och V-Ups. Detta är fyra riktigt bra helkroppsövningar som kan va en rejäl pulshöjare beroende på tempo. Jag kan rekommendera att köra 10 av varje övning 3 varv. Det här kan man göra nästan vart som helst och det tar på sin höjd 30 min. Kör hårt!

Vad packar du ner för snacks i din strandväska?

– Vattenmelon. Så fräscht och gott. Gärna en halv vattenmelon som man äter med en sked. Perfekt att dela tillsammans med någon!

Vilka är dina bästa tips på nyttiga mellanmål?

Avokado mackan är en favorit, gärna med fröknäcke och örtsalt. För mig är även ett återkommande mellanmål yoghurt med valnötter och sockerfri kanelgranola.

Vad kan du inte leva utan i sommar?

– Min vattenflaska! Jag tar med den vart jag än ska. Fylld med is och ibland frukt för uppfriskande smak. Nu när det är så varmt svettas man lite hela tiden och då är det viktigt att få i sig litervis med vatten för att hålla vätskebalansen.


@Fannypetrine SVARAR:

Under sommarmånaderna håller jag mig gärna borta från svettiga och varma gym. Vad är ditt bästa tips till att ändå hålla igång?

- Att träna utomhus såklart! I den friska luften och i det fantastiska vädret. Visst, klart det blir varmt i solen men då kan man ju alltid söka sig till skuggan eller träna senare på eftermiddagen/kvällen. Försök helst att planera för kanske en hel vecka framöver, boka in i din kalender vilken dag och vilka tider du kan och har möjlighet till att träna, helst med en kompis också för då blir det jobbigare att säga nej eller undvika träningen ;) Tänk framförallt på att lite träning är bättre än ingen alls!

Kan du tipsa om 4 enkla övningar alla kan göra hemma?

Situps (både raka och sneda), burpees, utfall med någon form av vikt, antingen något man har hemma eller något man kan ta från naturen/trädgården (en tyngre sten funkar t.ex. alltid!) och air-squats (även till denna övningen kan man använda någon form av vikt)!

Vad packar du ner för snacks i din strandväska?

- En banan, jordgubbar, cashewnötter, vindruvor eller en proteinshake.

Vilka är dina bästa tips på nyttiga mellanmål?

- Ja, svaret på ovanstående är ju nyttigt bland annat! Annars så hemmagjorda knäckebröd, chiapudding, avocado med keso eller smoothies gjorda på allt från kvarg och nötter till hallon och kokos.

Vad kan du inte leva utan i sommar?

- Mina trådlösa hörlurar som jag köpte i Hong Kong! Musik över lag är ett måste vare sig det bara är en kortare cykeltur, ett rejält gympass eller en stund i solstolen. Musik lyckas nästan alltid att få mig på bra humör!


@FITNESSJULIA SVARAR:

Under sommarmånaderna håller jag mig gärna borta från svettiga och varma gym. Vad är ditt bästa tips till att ändå hålla igång?

- Morgonpromenader är mitt bästa tips! På så vis får man ett aktivt inslag i vardagen och samtidigt möter sommarmorgonen innan allt för mycket folk ger sig ut på gatorna. Det blir en härlig och fridfull start på dagen med frisk luft och förhoppningsvis även lite morgonsol på ben, armar och ansikte! Denna rutin fungerar även utmärkt att ta med sig på utlandssemestern och upptäcka staden innan den fylls med liv, eller varför inte powerwalka längs stranden? Vill man även få med sig lite mer styrkeövningar kan man enkelt slänga in såväl utfallsteg, upphopp, och grodhopp på promenaden och finns det möjlighet kan man även lägga till armhävningar och triceps-dips från en parkbänk i sin morgonrunda! På så vis har man lyckats träna igenom hela kroppen redan på morgonen och har sedan hela dagen på sig att ligga på stranden eller shoppa med vännerna!

Kan du tipsa om 4 enkla övningar alla kan göra hemma?

- Situps, både raka och sneda situps för att träna hela magen! Krävs ingen utrustning mer än sin egen kropp och kanske en matta att ligga på. Kör så många repetitioner du bara orkar och vila sedan 15 sek och kör igen. På så sätt stimulerar du musklerna optimalt eftersom du minimerar vilan.

- Triceps dips från en stol. Man vill ju hålla armarna i trim under sommaren och denna övning kräver inte heller mer än din egna kroppstyngd och då en stol eller dylikt att hålla händerna på. Kroppen skall vara utanför stolen och benen helst sträckta framför dig, sedan sänker du dig bara upp och ner så mycket du orkar. Kör gärna 10 reps x 3 set.

- Bulgariskt splitböj (eller utfallssteg med en fot på en stol som man också kan beskriva det) Här kan det vara lite trixigt med balansen, men har man väl fått in tekniken är det en superbra övning för att isolera rumpmuskeln! Du gör helt enkelt som ett vanligt utfalssteg, fast att du sätter den bakre foten på tillexempel en bänk. Så hellre lite närmare bänken så att bakre knät sänks ned parallellt med bänken för bäst kontakt med rumpan. Främre knät skall vara i 90 grader mot foten.

- Zumo-knäböj med någon vikt, eller utan! Här är en grym övning för rumpan som är otroligt lätt att genomföra vart du än är! Ställ fötterna brett isär med tårna pekandes något utåt. Sänk ner rumpan som en vanlig knäböj och sedan upp igen och knip rumpan. Repetera detta gärna i hastighet och hellre fler receptioner om man kör utan vikt. Kanske mellan 20-30 st för en go brännande känsla i rumpmuskeln!

Vad packar du ner för snacks i din strandväska?

- Jag vill gärna hålla igång min proteinsyntes så oftast blir det något med protein i i alla fall. Det kan antingen vara en påse cashewnötter som innehåller både nyttiga fetter, mycket vitaminer och protein eller en nyttigare proteinbar (alltså inte en med massvis av socker i) Sen är jag även tokkär i goda sallader, så en läcker kycklingsallad skulle jag nog inte heller tveka att ta med mig som lunch!

Vilka är dina bästa tips på nyttiga mellanmål?

- Jag tycker att det nya sortimentet lättkvarg utan tillsatt socker fungerar utmärkt som ett bra mellanmål! Inte så mycket kalorier och dessutom med bra näringsinnehåll. Nu när det också finns så goda smakar är det ju nästan minst lika bra som en glass på sommare! Toppa med lite bär för en extra lyxig och god touch på ditt mellanmål.

Vad kan du inte leva utan i sommar?

- Mina aminosyror haha! Jag dricker en med melonsmak just nu och den smakar hur gott som helst verkligen, precis som saft! Att blanda den med iskallt vatten med lite isbitar i och ett sugrör blir perfekt svalkande när jag ligger i solen och steker! Dessutom innehåller de inget socker, inget laktos, inget fett och nästan inga kalorier alls. Aminosyror är ju byggstenarna till protein kan man säga och används för att bygga upp musklerna och förkortar återhämtningstiden efter träningspasset, det är något jag verkligen behöver och älskar eftersom det som sagt smakar så himla gott - och är bra för mig dessutom!


@FITNESSLINDA SVARAR:

Under sommarmånaderna håller jag mig gärna borta från svettiga och varma gym. Vad är ditt bästa tips till att ändå hålla igång?

– Varierad träning som känns rolig och som går att göra utomhus ensam eller med andra. Det kan vara allt från löpning, simning, rollerblades, cykla, intervallträning, plyo... Enkelt men utmanande.

Kan du tipsa om 4 enkla övningar alla kan göra hemma?

– Knäböj i alla dess former, olika sorters armhävningar (du tränar armar och gör plankan samtidigt), olika former av situps/crunches samt rygglyft magliggandes. Alla dessa går att göra var som helst med enbart kroppsvikten som redskap. Inga ursäkter, haha.

Vad packar du ner för snacks i din strandväska?

– Frukt, gärna vattenmelon, jordgubbar eller vindruvor. Alltid mycket vatten!

Vilka är dina bästa tips på nyttiga mellanmål?

– Så naturlig mat som möjligt är nästan alltid nyttig. Jag gillar det enkelt, frukt och bär tillsammans med keso/kvarg. Kanske ett kokt ägg, lite nötter eller varför inte hemmagjorda bars?

Vad kan du inte leva utan i sommar?

– Musik, sol, kärlek och positiv energi.