Telias initiativ mot näthat som startade i våras genom kampanjen #hatahat fick ett enormt gensvar över hela Sverige. Över 25 000 #hatahat t-shirts delades ut till skolklasser, grupper och föreningar. Nu släpps en ny utökad kollektion som ska bidra ännu mer i kampen mot näthat.

Telia fortsätter arbetet mot näthat genom ett nytt unikt samarbete med modebutiken APLACE. Konstnärerna och illustratörerna Finsta, Elin Klefbom och Stina Löfgren har fått fria händer att skapa varsin symbol mot näthat. Symbolerna kommer att tryckas på en helt ny modekollektion, som lanseras i APLACE butiker och online den 28 september. Överskottet från försäljningen går till Telias samarbetspartner Friends. 

- Det engagemang vi såg under vårens kampanj ibland annat sociala medier och genom alla som valde att bära vår tröja mot näthat visar att människor vill ha ett schystare klimat på nätet. Mode är ett starkt sätt att visa att man tar ställning. Nu fortsätter vi att ta ansvar och sätta ljus på den här viktiga frågan på ett helt nytt sätt, säger Hélène Barnekow, vd Telia Sverige.

Den unika kollektionen lanseras den 28 september och kommer finnas tillgänglig i limiterad upplaga och under en begränsad tid i APLACE butiker i Stockholm och Malmö samt online. Det innefattar bland annat hoodies, t-shirts, mobilskal, kepsar och pins.

- Som en modeaktör med en stark digital närvaro samt i en tid där det är extra viktigt att ta hand om varandra så känns vår medverkan i detta initiativ självklar. Vi är stolta över att kunna vara delaktiga i att lyfta denna viktiga fråga, säger Kristian Rajnai, medgrundare APLACE

Vid köp av kollektionen bidrar man direkt till Telias samarbetspartner Friends - den största organisationen i Sverige som jobbar mot mobbning. Överskottet från kollektionen går till deras arbete mot mobbning i sociala medier.

Ingen kan göra allt – men alla kan göra något.

Skribent
Redaktionen