Ett recept på sockerfri vaniljpinnglass med hackade nötter och choklad- och kolasås. Så om du är sugen på att göra nyttigt lördagsgodis idag så är det hit du ska kolla!

√ Fri från laktos och raffinerat socker. Kan enkelt göra helt vegansk och rawfood.

Recep på sockerfri vaniljpinnglass med ringlad choklad och kolasås

2 stora ekologiska bananer, frysta i ringar
½ tsk äkta vaniljpulver
2 msk tjock sojayoghurt (eller laktosfri turkisk/grekisk yoghurt eller kvarg om du inte är noga med det veganska)
Minst 70% mörk choklad (utan socker, samt vegansk eller raw om du vill)
4 tsk honung + 2 tsk kanel + 1 tsk mesquite carob
Hackade nötter (till exempel mandel, valnötter och hasselnötter)

+ andra valfria garneringar om du vill (t.ex. kokosflingor, flingsalt, torkad frukt och bär)

Steg:

Mixa dina frysta bananringar med vaniljpulver och sojayoghurt ordentligt. Det ska ha fått en konsistens av glass när det är färdigt. Smaka av och tillsätt mer vanilj om du vill.

Fyll pinnglass formar med bananglassen. Tryck till med en liten sked så bananglassen fyller formarna och sitter fast ordentligt, och sätt in i frysen ett antal timmar så de blir stela.

När glassen är färdig:

Kolasås: Blanda honung ordentligt med kanel och mesquite carob i en liten skål (den sistnämnda kan uteslutas men såsen får lite mer ”kolasmak” när den är inkluderad).

Hacka nötter och smält chokladen i en liten kastrull eller över vattenbad. Behåll lite choklad dock för att riva lite över glassen senare.

Ta ur bananglassen från formarna och sätt de på en tallrik.Använd en sticka eller kniv för att ringla över mörk choklad och kolasås över glassarna i ett fint randigt mönster. De två olika ”såserna” kommer stelna när de träffar den kalla glassytan. Om du vill kan du så klart ta mer choklad och/eller kolasås om du vill ha mer av dem på glassen.

Riv lite choklad, och strö över den samt de hackade nötterna över glassarna. Hugg in och njut!