At bare toppbloggere kan få samarbeid via bloggene sine stemmer ikke alltid. Det handler om hvordan man selger inn seg selv til de ulike bedriftene man kontakter. Vi tenkte å gå gjennom de viktigste stegene som er nyttige å vite om du vil gjøre din blogg til business!

1. Finn frem alle de bedriftene du ønsker å samarbeide med

Lag et dokument hvor du setter opp en liste med aktuelle bedrifter som du kunne tenke deg å jobbe med. Her kan det være smart å ta med bedrifter som du har sett at jobber med andre bloggere. Et lurt triks er å være litt nytenkende og ta med bedrifter som du tror vil synes mer på sosiale medier, men som ikke har tatt steget enda.


2. Sett opp en mal for din første mail
Nå skal du begynne å skrive mail. Den første mailen du sender bør være en rask presentasjon på hvem du er. Fortell om deg selv, dine kunnskaper, din blogg/Instagram og hvorfor de skal jobbe med akkurat deg. Du trenger ikke gå i detalj på statistikken din, ta det først om de spør om det. I mailen kan det være smart å legge ved hvordan et blogginnlegg kan se ut hos deg. Avslutt mailen som at du allerede vet at du kommer til å få svar. Ett lite (men effektivt) salgstriks er å avslutte slik: "Jeg ser frem til å høre fra dere, slik at vi kan diskutere hvordan vi skal utføre samarbeidet videre".


3. Gi krav på det du fortjener
Det er viktig å vise til bedriften at du er helt unik og at du kan tilby fantastisk markedsføring. Du skal ikke være takknemlig over at de vil jobbe med deg, uten at de er takknemlig over å få jobbe med deg. Mange bedrifter forstår ikke verdien i markedsføring og det kan være frustrerende til tider. Glem aldri hvor verdifullt det er for en bedrift å nå ut med sine produkter gjennom en blogg. Derfor er det viktig å vise bedriften hvilken rekkevidde du har, samt hvorfor akkurat du er en viktig profil i mediaverden.


4. Prat med andre bloggere
Når man er ny i bloggverden kan det være vanskelig å vite hvor mye betalt man skal ha for et samarbeid. Prat med andre bloggere rundt deg for å vite hva de tar betalt. Noen bedrifter har ikke budsjett til å betale for blogg-samarbeid, noe som er veldig rart. For man kan ikke ha reklame som vises på TV, uten å betale for det. Du kan her velge om du vil gjøre det "gratis" og dermed få produkter som betaling, eller om du ikke vil gjøre det i det hele tatt. Om du gjør for mange gratis-samarbeid så vil bloggen din automatisk føles utroverdig i lengden. Ikke ta alle samarbeid som dukker opp - velg varsomt!


5. Levere
Når man har valgt å akseptere bedriftens tilbud så gjelder det å levere. Ikke glem å merke blogginnlegget ditt som sponset eller "I samarbeid med...". Om man skal fakturere en bedrift og ikke har et eget foretak kan man for eksempel gjøre det via Frilansfinans.no. Når samarbeidet deres er ferdig så be gjerne om en evaluering og spør om et fremtidig samarbeid kunne vært interessant. Det er alltid bra med langvarige samarbeid, da det gjør at du som blogger føles troverdig og at du virkelig kan stå bak produktene.


Oversatt: @KAROLINESMADAL


Forfatter