I denne reportasjen tipser Synne dere om tips og sine favorittplasser på romantiske Santorini.

Når det kommer til hoteller er øya fylt opp av luksus hele veien, og det er vell fordi utrolig mange som reiser hit er på bryllupsreise og legger litt ekstra i turen. Jeg anbefaler å bo i høyden, enten i Imerovigli eller i Oia - det er de stedene jeg syns det var mest visuelt vakkert å være. Det koster litt å bo i høyden, men når vi først skulle reise til et sted med den utsikten var det verdt å prioritere. Bare tenk deg frokost hver dag, med den vakreste utsikten du kan tenke deg. Dagen før krysset vi av for hva vi ville spise til frokost, og når frokosten var klar kom de å banket på rommet og gjorde i stand bordet vårt. Her blir du godt vandt med andre or:-

Santorini er mye mer enn sol og strender, så vi brukte ikke tiden vår på strender - men tok noen soletimer ved bassenget på hotellet, og deretter gikk vi for å utforske øya eller være med på utflukter. De beste arrangerte turene vi var med på var vinsmaking, og en båttur med den fineste catamaranbåten.

På vinsmakingen var vi en 4 par med en guide, pg det syns jeg var en perfekt størrelse. Det var en utrolig fin miks med mennesker, og etterhvert som vinsmakingen fortsatte ble stemningen enda bedre og volumet økte et par hakk. Jeg vet at man også kan reise til disse vingårder uten guide, men du får utrolig mye informasjon om vin av guiden, så jeg ville nok meldt meg på her.

En av dagene burde du også hode av til en båttur, enten privat, semiprivat eller en full båt med mennesker. Vi valgte en semiprivat tur, hvor man da reiser du med 3 andre par (og ja, det er nesten bare kjærestepar her). Avslapping, bading, grillet kylling, blekksprut og alt godt du kan tenke deg er stikkord for denne turen (og vin)!! Du kan velge mellom forskjellige ruter, og den vi valgte var innom red/black beach, hotsprings og hele veien frem til Oia hvor vi så solnedgangen

Vi hadde også lyst til å gå hele veien fra Fira til Oia, for det skulle vist være en veldig fin gåtur. Men siden temperaturen var så høy ble det ingen lang hike, annet enn at vi gikk ut på den store klippen som ligger utenfor Imerovigli. Anbefaler å ta en tur hit da utsikten er helt fantastisk.

Ellers så er øya et lite kunststykke i seg selv, og vi brukte noen timer på å utforske deler av Imerovigli, til Fira og derfra tok vi ofte transport til Oia. Sistnevnte er en perle, og vi tok turen hit mange kvelder for å spise middag og se solnedgangen

Eller så kan man bare ta noen timer med avslapping på hotellet, etter en helt fantastisk frokost med denne utsikten hadde jeg ofte lyst til å nyte litt ekstra. Jeg har så absolutt tenkt meg tilbake til Santorini om ikke altfor lenge

Når det kommer til restauranter var det utrolig god mat uansett hvor vi gikk, både i Imerovigli, Oia og Firostefani/Fira. Noen av favorittene lå i Imerovigli, og her syns jeg kanskje utsikten var best (Oia er jo også helt fantastisk da). Jeg kan nesten ikke plukke ut et favorittsted, for overalt hvor vi gikk var det like fint. Haha! Hvis jeg skulle plukket ut en restaurant må det bli La Maison i Imerovigli, og i Oia ville jeg spist middag på Sunset. Du finner også en mer utfyllende guide her.