Mange antager, at det kun er topbloggere, som kan få samarbejder til deres blogs - det er ikke sandt. Det handler om, hvordan du pitcher dig selv ind til den virksomhed, du vil i kontakt med. Vi vil gennemgå nogle trin, som du kan tænke over, hvis du ønsker at gøre din blog til en forretning!

1. Lav en liste over de virksomheder, du ønsker at arbejde med

Opret et dokument, hvor du laver en liste over alle de virksomheder, du kunne se dig selv arbejde med. Det kan være et smart træk at skrive nogle af de firmaer, som du har set andre bloggere arbejde med før. Men kom også med lidt nytænkning ved at skrive virksomheder ned, som du tror gerne vil blive vist mere på de sociale medier, men ikke har taget skridtet endnu.

2. Skriv en indledende mail

Det er tid til at sende nogle mails. Den første mail skal være en kort beskrivelse af hvem du er. Præsenter dig selv, dine evner, din blog, Instagram og hvorfor de skal vælge at arbejde med netop dig. Du behøver ikke at være specifik omkring dine statistikker, det kan du give dem når de beder om det. I mailen er det en god ide at sende dem et eksempel på, hvordan et blogindlæg ser ud på din blog. Afslut mailen, som om du allerede ved, at du vil få et svar, et salgstrick som er effektivt er: Jeg ser frem til at høre fra dig, så vi kan diskutere yderligere, hvordan samarbejdet kan foregå.

3. Kræv det du fortjener

Husk, at du er unik, og at du vil være i stand til at tilbyde virksomheden en fantastisk markedsføring. Du bør ikke være taknemmelig over, at de ønsker at arbejde sammen med dig, men de bør være teknemmelige for at arbejde sammen med dig. Mange virksomheder forstår ikke værdien af denne form for markedsføring, og det er selvfølgelig frusterende. At nå ud med deres produkter på en blog er meget værdifuldt for virksomheden - glem ikke det! Så vær tydelig omkring din rækkevidde, og hvorfor du er en vigtig profil i medieverdenen.

4. Snak sammen med andre bloggere

Når du er et nyt medlem af blogverdenen kan det være svært at vide, hvor meget man bør tage betalt for et samarbejde. Tal med andre bloggere, så du kan få en idé om, hvor meget de kræver. Nogle virksomheder har ikke et budget for samarbejder, hvilket er en smule mærkeligt. For man kan ikke få vist en reklame i TV'et uden at betale for det. Derfor skal du beslutte dig om, hvor villig du er til at gøre det "gratis" med produkter som betaling eller om du overhoved har lyst til at gøre det? Hvis du laver for mange "gratis" samarbejder kan din blog hurtigt komme til at fremstå som utroværdig. Sig derfor ikke ja til alle samarbejder som du bliver tilbudt - vær omhyggelig!

5. Levere

Når du har accepteret at lave et samarbejde med en virksomhed, så gælder det om at levere et godt resultat. Glem ikke at markere dit blogindlæg med Sponsoreret eller I samarbejde med.. Hvis du fakturerer virksomheden og ikke har din egen virksomhed, kan du nemt gøre det igennem Frilans Finans. Når dit samarbejde er færdigt, spørg derefter om en evaluering på samarbejdet og om der er interesse for at en fremtidigt samarbejde. Det er altid godt at have langsigtede samarbejder, det gør dig som blogger mere troværdig og viser, at du virkelig kan stå inde for produktet og virksomheden.

Writer