Modestudenten Sarah Södersten landade drömpraktiken på den vassa modetidningen Bon. Är du också sugen på att få en en fot in i modeindustrin? Här får du Sarahs bästa tips!

1. Hej Sarah! Kan du berätta lite om dig själv, om Bon.se och hur du fick chansen att göra din praktik där?

Hej! Jag heter Sarah och jag bor i Amsterdam där jag studerar mitt tredje år på Amsterdam Fashion Institute (AMFI). Just nu så gör jag min praktik på bon.se som redaktionsassistent. När jag började söka efter en praktikplats fick jag en impuls att söka mig tillbaka till Sverige och eftersom jag är mest inriktad mot online och redaktionell branding var det just en tidning jag sökte efter. Valet var väldigt lätt - Bon var den första vassa modetidningen jag föll för och är idag Sveriges ledande seriösa rapportör av mode. Den är dessutom väldigt snygg! Jag tror jag skickade min portfolio två ganger och ringde ett flertal gånger före jag ens hörde tillbaka från dem. Då var det grundaren Micke Elmenbeck som hörde av sig och helt enkelt frågade: "Är du fortfarande intresserad av en praktikplats? Skicka mig då något du tror kommer imponera pa mig!". Två månader senare blev jag inslängd mitt i modeveckan.

2. Kan du berätta lite om vad du gjort tidigare i livet och hur det kommer sig att du kom in på den här banan?

Jag är ursprungligen från Örnsköldsvik men flyttade för åtta år sen utomlands, då jag fick chansen att jobba som bartender i franska alperna. Det gav mig mersmak och med det yrket var det sen lätt att flytta runt i Europa. Det är tack vare alkoholbranschen som min fascination för branding startade. På något vänster hamnade jag i Amsterdam där jag började plugga Fashion & Branding på AMFI. Jag hade hört talas om utbildningen via en polare men det var revanche lusten som fick mig att hoppa på. Jag jobbade då för Abercrombie & Fitch men de tillät inte en befordran om man inte har en kandidat examen. Screw you, tänkte jag och sen dess har jag inte sett tillbaka. Det var på AMFI som alla bitarna föll på plats. Min kreativitet fick äntligen ett utlopp, jag mötte likasinnade människor och jag fick lära mig att kontrollera min skapande process. Det sagt, jag tror jag grät varannan dag hela första året för det var så jäkla tufft. De bryter ner dig, så att du kan bygga upp dig själv igen och hitta din egna stil, vad du står för. Att plugga mode är väldigt personligt och det är allt eller inget som gäller. Lite som att gå med i en sekt.

3. Hur ser en typisk dag på jobbet ut?

Det roliga med att vara på ett företag som Bon är att ingen dag är den andra lik. Att vara redaktionsassistent innebär allt från att göra research för nytt material till artiklar till att springa ärenden för photoshoots. Visst, jag har mina dagliga fasta uppgifter men jag har också större projekt som sträcker sig över några veckor. Det kan vara allt från att analysera våra konkurrenters strategi på sociala medier till att utveckla en grafisk design eller klura på hur ett märkes identitet kan förmedlas. Jag har till exempel precis utformat en cocktailmeny för Marimekko’s S/S 2016 visning som är nu i veckan.

4. Vad är det allra bästa med ditt jobb?

Vågar jag säga event-torsdag och min chefredaktörs livsvisdomar? Skämt åsido, det bästa är att få arbeta med människor som är jäkligt bra på det de gör, det är inspirerande. Vi har dessutom väldigt roligt tillsammans på redaktionen.

5. Vilka är de största utmaningarna du stöter på i ditt arbete?

Eftersom Bon är både en redaktion och en produktionsstudio blir det ibland riktigt tajta deadlines. Då gäller det att hålla huvudet kallt, tänka snabbt och hitta egna lösningar. Alternativt att kedjeröka två cigaretter och visualisera en bra AW. I ärlighetens namn så var det svåraste att prata svenska på heltid igen. Att vara utlandssvensk sätter sina spår. Jag fick dessutom plugga in svenska b-kändisar och populärkultur, jag har missat de senaste åtta åren.

6. Om du har en tuff dag, vad gör du då för att motivera dig själv?

Jag försöker att inte ta det personligt. Alla kan ha en tuff dag. Jag är otroligt envis, en riktig "kan själv"-person på gott och ont. Det är bara att bita ihop, jobba ännu hårdare och kanske äta en snickers eller två. Är det riktigt illa drar jag på "Survivor" av Destiny's Child.

7. Vad skulle du ge för tips till de som vill jobba med det som du jobbar med?

Sätt upp ett mål för dit du vill komma och ge sen dig själv dem bästa förutsättningarna du kan. För vissa är det en utbildning, för andra kanske det är att jobba gratis och aldrig se sig för bra för en uppgift. Vad jag menar är att du inte kommer någonstans om du inte jobbar för det eller ens försöker. Jag brukar anamma en "no fear"-attityd och bara köra på.

8. Vilka andra grymma kvinnor ser du upp till och varför?

Jag kommer från en släkt av entreprenörer med många starka kvinnliga företagare, vilket är en drivkraft och ett tankesätt jag växt upp med. Jag tror min mamma är uttrycket "Jävlar anamma" förkroppsligat. Rent estetiskt är jag väldigt inspirerad av Quentin Jones. Hennes mixtrande med film, kollage, färg och musik har haft stort inflytande på formandet av mitt eget kreativa språk. Jag ser dessutom till att bara omge mig människor och vänner som inspirerar mig. Varför ska man annars umgås med någon?

9. Och till sist, hur ser din framtid ut? Vad är dina drömmar och mål?

Just nu är jag Brand Manager för ett nytt projekt som lanseras i november, så det är spännande. Jag blir kvar i Stockholm till februari och då ska jag tillbaka till Amsterdam och avsluta min utbildning. Beroende på vilka minors jag kommer välja får jag se vad jag tar för väg. Jag tror inte på att berätta om mina mål för andra före jag själv har siktet klart. Mode och bartending är vad jag brinner för och jag har turen att kunna mixa dem. Men min senaste passion är fashion film, så vem vet var det kommer att leda mig?

Skribent