Så hittar du motivation till träningen i höst

Både kropp och själ mår bra av träning - men ibland kan det vara svårt att känna sig motiverad, känner du igen dig? Här tipsar PT:n Hanna om hur du ska tänka & agera för att motivera dig till träningen i höst. Och vilket tankesätt du absolut ska undvika! Fitness & health - 27

1. Hitta en träningsform som passar dig 

Ta tillfälle i höst och prova något nytt. Känns den vanliga gymträningen tråkig att ta sig tid till så försök kika runt efter annat. Prova passen som erbjuds på ditt gym, varför inte ett prova-på-pass i din närmaste Crossfitbox eller testa på boxning, simning eller pilates? Allt handlar om att hitta en träningsform som passar dig och som du tycker är rolig, då lägger du automatiskt tid på det och det känns inte ansträngt att få in i din vardag.


2. Sätt upp mål, delmål och ha en plan

Det är lätt att hamna i bekväma rutiner i sin träning, att alltid göra samma sak på gymmet och att inte riktigt veta vad man strävar mot. Ett enkelt sätt att skapa motivation är att sätta upp mål. Först ett långsiktigt mål som du sedan gör till delmål och lägger ut på en tidsplan. Det kan exempelvis vara ett långsiktigt mål om att löpa milen under 1 timme, sedan slår du ut det på ett halvår eller ett år och har ett delmål varje månad om att pressa tiden tills du slår din måltid. Mål skapar motivation till träning och dessutom tar det dig utanför ”comfortzonen” vilket får dig att utvecklas längs vägen. Det är dessutom en väldigt skön känsla att bli bättre och klara av saker man inte tidigare gjort.


3. Skippa "på måndag kör jag all in"

Det är lätt att hamna i ”jojo-träning” (speciellt efter semestern) där du tänker att ”på måndag kör jag 120%”. Vad som ofta händer då är att du tappar motivationen efter ett par veckor, för att sedan efter ett tag börja om igen. Där har du skapat ett osunt beteende och förhållningssätt till träning.

Det är smartare att ta det steg för steg och inte gå ”all in” från början. Börja utifrån dina förutsättningar och stegra sedan träningsfrekvensen vecka för vecka. På så sätt skapar du en grund för en långsiktig hälsosam livsstil med träning som en naturlig del i din vardag.


4. Tänk långsiktigt och var inte så hård mot dig själv 

Ett annat vanligt misstag som många gör är att sätta alldeles för höga krav på sig själv och sin fysiska förmåga. Glöm inte att alla har en start (även de mest fysiskt vältränade), utgå alltid från dig själv och kom ihåg att träning först och främst ska vara rolig. Var inte för hård mot dig själv och kör din grej helt enkelt!


Foto: Christopher Carrwik


Skribent
Hanna Elfast