Det är extra svårt att hålla uppe glöden när det gråa vädret blir vår vardag och det enda man egentligen vill är att mysa i soffan. Här ger vi våra absolut bästa tips för att hålla igång motivationen och att orka träna under vintermånaderna.

Kör ett träningspass på din app - Gå upp lite tidigare på morgonen för att bränna av ett snabbt 15 min pass på en av många träningsappar. Det räcker gott och väl med 15 min för att vardagen ska bli lättare och du får mer energi under jobb/skoldagen.

Ta en PW med en vän - Finns det något bättre än att röra på sig i friska luften och samtidigt prata kunna prata med sina vänner? Du kommer knappt märka av hur långt du faktiskt har gått och under tiden hunnit prata igenom er minnesvärda helg.

Gå igenom tränings bloggar/instagram - Ja detta hjälper faktiskt. Speciellt vi som är lite extra lata får helt plötsligt för oss att åka till gymmet efter att ha gått igenom sociala medier. Bli inspirerad av alla träningsmännsikor och kika på klipp på hur andra tränar och ta efter. Perfekt tycker vi!

Träna hemma - Visst kan det vara jobbigt att gå upp 1 timme tidigare än vanligt bara för att hinna med ett träningspass på gymmet? Träna hemma istället och bränn av ett snabbt pass på 15-20 min innan du hoppar in i duschen. Du får sova lite längre och slippa en massa fullknökade bussar påväg till och från gymmet.

Åk till gymmet när det är som minst folk - Detta är något som kan göra att vi inte orkar åka iväg och träna då gymmet är fullt av träningstokiga människor. Det finns inga maskiner och ja peppen sjunker direkt när man kommer in på gymmet. Åk dit när det är som minst folk och slipp stressen. Det är alltid fullt under lunchen, efter jobbet (16.00-18.00) och 10-15 under helgerna.

Skaffa en träningskompis - Livet blir så mycket lättare om man kan pusha varandra att åka iväg och träna. Skaffa en träningskompis eller hitta en ny vän på gymmet som du kan träna ihop med? Träning ska vara kul och klart att det blir roligare om man har någon att träna med.

Köpa fina träningskläder - Det gör väldigt mycket om du har snygga träningskläder som du verkligen trivs i. Lägg undan din slitna reklam-t-shirt och unna dig träningskläder som sitter sådär perfekt. Då kan du kliva in på gymmet med en extra boost av självförtroende!

Läs mer om de bästa träningsapparna HÄR.
Behöver du hälsosamma träningstips? Kika in HÄR.

Omslagsbild: @hannamodig

Writer