Fokuset denna vecka är att träna dom sneda magmusklerna. Att träna hela magen är optimalt för att få en snygg och stark core. Det är lätt att glömma av att träna de sneda magmusklerna också. Så när du tränar mage nästa gång, lägg in dessa övningar för att bli stark i hela din core!

Russian Twist är en grym övning för dina sneda magmuskler. Jag använder mig här av en kettlebell men det går lika bra med en viktplatta, medicinboll eller med egen kroppsvikt. Övningen går också att utföra med fötterna ovanför marken och ställer då lite mer krav på din stabilitet. Tänk på att hålla ryggen rak! Du flyttar din kettlebell från sida till sida, med hjälp av att vrida bålen. Kör 20 repitioner (10 på varje sida) x 3!!

Crosscrawl är en riktig abkiller! Den tränar verkligen hela din mage, med fokus på dina sneda magmuskler. Genom att sträcka ut det ena benet så får du en extra boost längst ner på magen, vilket kan vara ett problemområde för många!! Du går upp i en crunch och möter motsatt armbåge med motsatt knä samtidigt som du sträcker ut det andra benet. Här brukar jag köra 20 (10 på varje sida) x 3. Det är dina skulderblad som ska lyfta från marken, samtidigt som du pressar ländryggen i golvet.

Lycka till. Hoppas ni är med mig mot en starkare core och abs lagom till jul!
Skribent