Det är nytt år och en perfekt tid för förändring och nya vanor. Idag tipsar jag er om några medel som kan göra motivationen och målet lättare att nå. Kika in!

Jag glädjs verkligen med er alla där ute som valt att förändra ert träningsår och bli ett sundare jag, genom att träna och äta bättre. Det kan handla allt ifrån att man vill gå ner eller upp i vikt, må bättre, orka mer i vardagen eller bara hålla sig sund och frisk. Och vilken än din orsak är, var stolt!

Mitt första konkreta tips är att börja direkt, det är ingen idé att vänta ut en bättre dag. Imorgon är inte bättre än idag. "Jag börjar på måndag"-snacket, har en tendens att rinna ut i sanden, tro mig. Ligger du på soffan och tänker att du vill komma igång, snöra på dig skorna och börja direkt!

Här kommer några enkla tips för att hålla motivationen på topp!

- Rensa hemma! Fyll upp kyl, frys med bra mat. Då har du inte så stor chans att falla dit, speciellt när suget kommer på kvällen. Har man som vana att ha saker i skafferiet är det lätt att man omedvetet äter upp det.

- Planera! Ta kontroll över vad du ska äta. Det krävs planering. Storkok är ett bra tips! Se även alltid till att ha med dig mellanmål som du kan äta under dagen, mellan dina stora mål när du blir sugen.

- Ät mindre av snabba kolhydrater och socker, ät istället långsamma kolhydrater och byt ut vit pasta/ris mot rotfrukter, quinoa etc.

- Ät fibrer, otroligt bra för mättnadskänslan!

- Drick mycket vatten

Mitt sista tips får bli att inte gå all in direkt från start. Lever du ett liv med väldigt dåliga kostvanor idag, byt inte ut allt, utan trappa ner på de mindre bra livsmedlen. Det kan handla om något så litet som att byta ut pastan till en sallad på middagen, eller att ta en frukt istället för bullen på fikat. Små grejer gör verkligen skillnad. Tro mig!


Skribent