Hur tränar man sig egentligen till de där tonade och snygga musklerna? Nouws träningsexpert Therese Svensson guidar oss till hur du får fram de där efterfrågade musklerna.

Det märks att det är trender som styr kroppsidealet. Jag minns när jag började styrketräna. Då var det populärt att vara lite större, nästan lite mullig och stark. Nu ska man vara stark samtidigt som man ska vara tonad och smal. Man ska ha stora bröst och en stor rumpa, smal midja, mellanrum mellan låren osv. Ni hör ju hur sjukt det låter egentligen? Att man ska träna för att passa in i idealet på sociala medier. Jag har kollat runt litegrann med mina vänner som är personliga tränare och det som folk efterfrågar just nu är" jag vill bli slank och smal, vara tonad och tight men ändå ha former.

För min del har min kropp skapats genom hård träning och bra mat. Det har bara lyckats bli så att den träningen jag gillar och tycker om formar min kropp på bästa sätt. Jag tränar inte för att se ut på ett visst sätt, utan för att jag tycker det är kul och en hobby. 

Det är styrketräningen som formar och tonar din kropp, du kommer aldrig bli tight av att stå på xtrainern. Likväl som att du aldrig kommer bli tight om du inte kör cardio då det behövs för att tappa fett, men det är inte nyckeln. En kombination är det absolut bästa! 

Jag skulle haft styrketräning som grund och för att boosta fettförbränningen och tona fram dina muskler satsa på HIIT eller intervaller samt promenader. Promenader är riktigt bra för att bränna fett! Sedan är nog det viktigaste av allt att sköta sin kost. Det är kosten som kommer styra din kropp så tänk på vad du stoppar i dig. Prova dig fram vad som passar din kropp, vi är alla olika!

Så till er alla där ute; Glöm inte att det är stor skillnad på att vara smal gentemot att vara tight och tonad. Det krävs muskler för att få till looken och då måste du aktivera dem också. Lycka till!

Skribent