Följ med vinnaren Neda i London

Vinnaren av vår bloggutmaning #Nouw30DayChallenge har precis kommit hem från sin inspirationsresa till London. Här får vi följa med då Neda och hennes pojkvän Oscar strosar, äter gott och hittar härliga guldkorn på Londons gator.

En Uber eller tunnelbanetur österut hittar ni Shoreditch, en av Londons hippaste kvarter. Strosa runt på gatorna och känn doften av gudomlig mat från restaurangerna, låt ögat vandra mellan coola butiker och graffititäckta väggar, medan öronen fylls av ljuvlig musik från begåvade gatumusikanter. Vill ni till ett ställe som tillfredsställer alla sinnen? Välkommen till Londons coolaste område: Shoreditch!

Min pojkvän Oscar och jag landande strax efter 13.00, där vi hoppade direkt in i en Uber mot vårt hotell. Vi bodde i samarbete med citizenM (6 Holywell Lane) på deras coola hotell i Shoredich. Det första vi ser när vi kommer fram till hotellet är en Instagram-vänlig vägg som pryds utav grym graffiti. Resten av väggen är inglasad och bakom ser vi ett stort rött M, vilket är dedikerat till oss äventyrare: ”a Mobile citizen of the World”.

Väl inne i hotellet möts vi utav en inredning utan dess like, som ett konstgalleri med utställning av tavlor med Tupac, Pablo Escobar, Marilyn Monroe, Matisse och Eazy-E bland annat. Sedan ska vi prata om designermöblerna som är to die for. Det var inte heller helt ovanligt att se allt ifrån affärsmän- och affärskvinnor till fotografer, konstnärer och designers i lobbyn. Lobbyn på hotellet är ett perfekt ställe att få massvis av inspiration och positiv energi. Vi fick hjälp med att checka in av den trevliga och trendiga personalen som tipsade oss om den bästa vyn. ”Om ni ska bo i Shoreditch ska ni också ha den bästa utsikten över östra Shoreditch!” lät det medan jag klickade vidare med hjälp av deras instruktioner. Ja, det fanns trendiga check in-diskar som du enkelt och smidigt kunde checka in med. Givetvis fanns personalen ifall det skulle vara några frågor eller funderingar.

Väl inne i vårt rum möts vi utav en färgexplosion. Jag pratar om duschen/toaletten som var i grymma neonfärger som du kunde styra helt själv. Både jag och Oscar sa ”wow” ett flertal gånger när vi lade märke till de olika detaljerna. Läs motivationstexter på tvålen eller schampoot, en hårfön som leker kurragömma eller prydnadskuddar som bjuder in till kuddkrig. Alla rum har gudomliga XL king size-bäddar, belysning och musik efter ditt humör, internationella kontaktuttag, elektroniska mörkläggningsgardiner, gratis wifi och ett flertal bra filmer (som även dessa var gratis) och ja, till och med allt i kylen var gratis. Alla dessa funktioner i rummet kontrollerades från en iPad som är beläget i varje rum. Då citizenM har allting och vet vad den moderna resenären vill ha, behövs det ingen fånig choklad på kudden eller andra dumheter.

Vi packade upp våra saker, fräschade till oss och bestämde oss att ta en lunch på Boxpark som bokstavligen låg ett stenkast från hotellet. Boxpark är ett koncept med modern streetfood sida vid sida med både lokala och internationella butiker, konstruerade i containrar. Dessvärre var Boxpark under renovering och vi styrde därför kosan mot city. Vi strosade runt i Victoria Embankment Garden (en perfekt bas för picknick) för att sedan möta upp några vänner som var i London samtidigt på en tapas- och vinkväll på Polpo (6 Maiden Lane) som ligger beläget på Covent Garden. Polpo är en bácaro, ett venetianskt ord för en restaurang som serverar enkel mat och goda italienska viner på traditionellt vis. Här serveras inte vin i vinglas, utan här dricks det direkt ur vattenglaset.

Tips: då restaurangen inte tar emot bordsbokningar är det alltid fullt, se därför till att vara där tidigt.

Det blev en sen kväll och vi trillade in på hotellet vid midnatt och la oss direkt. Söndag morgon var vi inte starka och hade tur att det var brunchsöndag på citizenM. Hotellfrukost blir aldrig fel, men detta var något utöver det vanliga. En Bloody Mary-station, godaste bananbrödet jag ätit, marmelader i grymma smaker (lemon/tequila exempelvis) och crossianthimlen. Precis när jag skulle dricka ur min smoothie gick brandlarmet igång, tack vare hotellets professionella hantering gick allting smidigt och vi var tillbaka till smoothien och frukosten igen.

Jag ville spendera hela min dag på hotellet men det var dags att göra en utflykt till östra delen av stan. Söndagar betyder marknad i London och vår första destination var Columbia Road Flower Market; en färgbomb av hundratals blommor i olika stånd som gjorde att vi nästan ramlade omkull. Vissa utav ståndägarna rabblade upp de blommor som fanns vid deras stånd medan en annan pratade om sina ”peonies” och bjöd på ett gott skratt. Här kunde du hitta allt från vackra pioner till enorma träd. Förutom blommarknaden finns det även lite antikvitetsaffärer och kafeér med härliga uteserveringar.

Tips: när ni ändå är runt Brick Lane området, passa på att besöka Brick Lane Market och äta indiskt på några av de hundra indiska restaurangerna. Detta är ett perfekt ställe för den som gillar lokala råvaror, vintagekläder och makalös streetfood.

Efter en hel del strosande och shoppande var det dags att åka hem igen för att svira om till lite finare outfit. Vi ville äta på ett ställe med Shoreditch som utsikt och kunde därför inte låta bli att boka ett bord på ett känt och fotovänligt sushiställe; Londons coolaste sushirestaurang stavas SushiSamba. Vad är det som gör det så coolt? SushiSamba har inslag av det japanska, brasilianska och peruanska köket och kulturen, vilket gör matupplevelsen lite mer spännande. Som grädde på moset är restaurangen beläget på 38-39:e våning, vilket var en mäktig utsikt. Tänk på att vara lätt uppklädd ifall ni skall besöka restaurangen och måste passera en säkerhetskontroll á la flygplatser för att få åka upp med hissen. Efter att ha smuttat på våra goda drinkar, 5 rätter och efterrätt samt tagit kort med deras kända orangea träd, var det dags att ta en Uber tillbaka till hotellet och sova som en kung och drottning i vår underbara XL king size-bädd.

Det blev måndag alldeles för fort och vi passade på att strosa runt Shoreditch gator. Först ut blev Whitby Street som ligger ett stenkast från vårt hotell och Boxpark. Här kan du hitta härlig street art och mysiga gator att strosa omkring i.

Tips: ifall du befinner dig i krokarna av Boxpark är Boundary Hotel med Albion Café och Boundary Rooptop Bar (2-4 Boundary Street) ett mysigt ställe för att äta på.

Vi promenerade till Brick Lane och mot Spitalfields Market, en marknad under tak där du kan shoppa loss alla dagar i veckan. Vi gick igenom alla stånden, klämde på några hattar och satte oss på ett fik för att vi var för mätta att äta något i några av de tiotals food trucken som fanns där.

Gatumarknaderna och vintagebutikerna i östra London är en dröm. Blitz Vintage (55-59 Hanbury St, London E1 5JP) är Europas största vintagebutik med fin lokal, bra struktur och trevlig personal. Här finns chans att hitta unika plagg, ett tips är att hålla utkik efter personalen med flyers (få 10% rabatt) som står i gatuhörnet. Efter att ha vilat fötterna gick vi vidare mot citizenM för att packa och checka ut.

Vi ville verkligen spendera varenda minut i Shoreditch innan det var dags att åka hem igen. Vi fick lägga vårt bagage i hotellets bagagerum helt utan kostnad, vilket var perfekt. Efter att ha stått ett tag och pratat med den sköna personalen fick vi tips om att äta på The Blues Kitchen (134-146 Curtain Road). Sagt och gjort, begav vi oss mot restaurangen för att ta en öl och en burgare. Det är alltid bra att fråga hotellpersonalen vart de själva äter och brukar vara. Det är då ni kommer ifrån de typiska turistställena och till de lokala guldklimparna.

Tillbaka mot hotellet passade Oscar och jag på att njuta utav dofterna från restaurangerna, musiken från gatumusikanterna och lät ögat vandra över de coola väggarna och halvslitna men charmiga byggnaderna. Jag tog en sista bild vid citizenM’s graffitvägg (vilket blev lite av en tradition varje gång vi gick förbi där) och kramade personalen hejdå. Medan Oscar fixade en Uber till oss, passade jag på att gå en sista runda runt lobbyn för att få lite inspiration av den coola inredningen. Jag kommer definitivt komma tillbaka till Shoreditch nästa gång jag är i London, för att få uppleva mer utav detta coola kvarter.

Adresser:

citizenM - 6 Holywell Lane

Polpo - 6 Maiden Lane

Albion Café & Boundary Rooptop Bar - 2-4 Boundary Street

Blitz Vintage - 55-59 Hanbury St

The Blues Kitchen - 134-146 Curtain Road

Text & foto: Neda Sadejou (@neda)