Vinneren av konkurransen vår #Nouw30DayChallenge har nettopp kommet hjem etter sin inspirasjonsreise til London. Her får vi følge med når hun og kjæresten vandret rundt, spiste deilig mat og fant gullkorn i Londons gater.

En Uber eller t-banetur i øst finner du Shoreditch, et av Londons mest fasjonable nabolag. Spaser rundt i gatene og kjenn lukten av guddommelig mat fra restauranter, la øyet vandre mellom kule butikker og graffiti-fylte vegger, mens ørene fylles av herlig musikk fra begavede gateartister. Vil dere dra til et sted som tilfredsstiller alle sanser? Velkommen til Londons kuleste område: Shoreditch!

Kjæresten min, Oscar og jeg landet like etter klokken 13:00, hvor vi hoppet rett i en Uber mot hotellet vårt. Vi bodde i samarbeid med CitizenM (6 Holywell Lane) på deres kule hotell som ligger midt i Shoreditch. Det første vi ser når vi kommer frem til hoteller er en Instagram-vennlig vegg som prydes av graffiti. Resten av veggen er innglasset og bak ser vi en stor, rød M, noe som er dedikert til oss eventyrere: "a Mobile Citizen of the World".

Vel inne på hotellet møtte vi en innredning uten like, som et kunstgalleri med utstilling av Tupac, Pablo Escobar, Marilyn Monroe, Matisse og Eazy-E, blant annet. For å ikke snakke om designmøblene som var "to die for". Det var heller ikke uvanlig å se alt fra forretningsmannen og businesskvinnen til fotografer, kunstnere og designere i lobbyen. Lobbyen på hotellet er et perfekt sted for å få massevis av inspirasjon og positiv energi. Vi fikk hjelp med å sjekke inn av den trivelige og trendy personalet som tipset oss om den beste utsikten. "Om dere skal bo i Shoreditch, bør dere også ha den beste utsikten over den østlige delen!". Hørte jeg mens jeg mens jeg sjekket inn videre ved hjelp av deres instruksjoner. Ja, det fantes trendy check-in-disker som du enkelt og raskt kan sjekke inn på. Likevel var personalet selvsagt tilstede om det skulle oppstå spørsmål.

Da vi kom inn på rommet ble vi møtt av en fargeeksplosjon. Dusjen og toalettet var i herlige neonfarger som du kunne styre helt selv. Både jeg og Oscar sa "wow" flere ganger når vi la merke til de ulike detaljene. Det sto motiverende tekster på både såpen og shampoeen, og alle putene på rommet invitert til putekrig. Alle rom hadde guddommelige XL king size-senger, belysning og musikk avhengig av humøret, internasjonale stikkontakter, elektroniske blendingsgardiner, gratis Wi-Fi og mange gode filmer (som også var gratis!) og ja, til og med alt i kjøleskapet var gratis. Alle disse funksjonene ble styrt fra en iPad som ligger på hvert rom. CitizenM har alt og vet hva en moderne reiser ønsker.

Deretter pakket vi ut noen av sakene våre, frisket opp utseende etter reisen og bestemte oss for å ta en lunsj på Boxpark, som bokstavelig talt lå et stenkast fra hotellet. Boxpark er et konsept med moderne streetfood, side om side med både lokale og internasjonale butikker, designet i containere. Dessverre var Boxpark under renovering, og vi satte snuten mot byen i stedet. Vi ruslet rundt i Victoria Embankment Garden (et perfekt sted for en piknik) og senere møtte vi noen venner som var i London for tapas- og vinkveld på Polpo (6 Maiden Lane) som ligger ved Covent Garden. Polpo er en Bácaro, som er et venetiansk ord for en restaurant som serverer enkel mat og gode italienske viner på den tradisjonelle måten. Det er ikke servert vin i vinglass, man må drikke direkte fra vannglass.

Tips: siden restauranten ikke tar i mot booking er det alltid fult, så kom derfor tidlig for å få et ledig bord. Det ble en sen kveld og vi rullet inn på hotellet ved midnatt, hvor vi tok kvelden med én gang.

Vi var litt slitne på søndags morgen, men vi var heldige siden det ble servert brunch på CitizenM. Hotellfrokost er aldri feil, men dette var noe helt ekstraordinært. En Bloody Mary-stasjon, det beste bananbrødet jeg har spist, syltetøy med alle slags smaker (f.eks sitron/tequila) og en croissant-himmel. Akkurat når jeg skulle drikke smoothie gikk brannalarmen, men takket være den profesjonelle ledelsen på hotellet så gikk alt greit og vi fikk gå tilbake til både smoothie og frokost.

Jeg skulle gjerne tilbrakt hele søndagen min på hotellet, men nå var det på tide å utforske den østlige delen av byen. Søndager betyr marked i London og vår første destinasjon var Columbia Road Flower Market; en fargebombe med hundretalls av ulike blomster, som gjorde at vi nesten veltet over. Noen av bod-eierne ramset opp de ulike blomstrene som fantes ved deres stand, mens andre pratet om "peoner" og ga oss en god latter. Her kan du virkelig finne alt fra vakre peoner til enorme trær. I tillegg til blomstermarkedet finnes det antikke butikker og koselige kaféer.

Tips: Om du befinner deg i området rundt Brick Lane må du benytte muligheten å besøke "Brick Lane Market", hvor du kan spise på noen av de hundre ulike indiske restaurantene. Et perfekt sted for de som liker lokale råvarer, vintage klær og fantastisk gatemat.

Etter å ha vandret rundt i gatene og shoppet var det på tide å vende tilbake til hotellet for å skifte til et litt finere antrekk. Vi ville spise på et sted i Shoreditch med utsikt, og kunne derfor ikke la være å booke bord på et kjent og foto-vennlig sted; nemlig Londons kuleste sushi restaurant, SushiSamba. Hva er det som gjør stedet så kult? SushiSamba har elementer fra japansk, brasiliansk og peruansk mat og kultur, noe som gjør matopplevelsen litt mer spennende. På toppen av det hele er restauranten i 38-39 etasje og utsikten var majestetisk. Husk å være lett kledd om dere skal besøke restauranten, for dere må passere en sikkerhetskontroll à la flyplasser for å kunne ta heisen opp. Etter noen deilige drinker, 5 retter, samt tatt bilder med det kjente appelsin-treet, var det på tide å ta Uber tilbake til hotellet for å sove som en konge og en dronning i vår fantastiske XL king size-seng.

Mandagen kom fort, og vi brukte tiden til å spasere rundt i Shoreditch gater. Først ut ble Whitby Strees som ligger et stenkast fra hotellet og Boxpark. Her kan du finne herlig gatekunst og koselige steder å rusle rundt i.

Tips: hvis du befinner deg i nabolaget av Boxpark er Boundary Rooftop Bar (2-4 Boundary Street) et koselig sted å spise på.

Vi vandret videre til Brick Lane og Spitalfields Market, et marked under tak hvor du kan handle til du stuper hvilken som helst dag i uken. Vi gikk innom alle bodene for å se, kjente på ulike hatter og satt oss på en kafé. Vi var fornøyde med å kunne spise fra noen av de titalls "food-truckene" som fantes der.

Alle markedene og vintagebutikkene i øst-London er en drøm. Blitz Vintage (55-59 Hanbury St, London E1 5JP) er Europas største vintagebutikk. De holder til i et fint lokale med god orden og struktur, og et hyggelig personale. Her har du sjansen til å finne helt unike plass, og et tips er å holde utkikk etter de ansatte som går rundt med flyers (da får du 10% rabatt). Etter vi fikk hvile føttene litt, gikk vi tilbake til CitizenM for å pakke og sjekke ut.

Vi ville virkelig tilbringe hvert minutt i Shoreditch før det var på tide å reise hjem igjen. Vi fikk plassere bagasjen i hotellets bagasjerom uten ekstra kostnad, noe som var helt perfekt. Etter å ha pratet litt med hotellets fantastiske personale fikk vi tips om å spise på The Blues Kitchen (134-146 Curtain Road). Sagt og gjort, gikk vi videre til restauranten hvor vi fikk servert øl og burger. Det er alltid greit å høre med personalet på hotellet hvor de selv bruker å spise, da får man som regel gode tips og slipper unna de typiske "turist-fellene".

Når vi kom tilbake til hotellet passet jeg og Osvar på å nyte duften fra restaurantene, musikken fra gatemusikantene og la øynene vandre over de kule veggene og de halvslitte, sjarmerende bygningene. Jeg tok et siste bilde med gaffitiveggen til CitizenM (som ble en tradisjon hver gang vi gikk forbi) og deretter klemte vi farvel til de ansatte. Mens Oscar ordnet en Uber til oss, passet jeg på å gå en siste runde i lobbyen for å få litt inspirasjon av den kule innredningen. Jeg kommer definitivt tilbake til Shoreditch neste gang jeg er i London, og jeg ser frem til å oppleve enda mer fra dette kule nabolaget.

Adresser:

citizenM - 6 Holywell Lane

Polpo - 6 Maiden Lane

Albion Café & Boundary Rooptop Bar - 2-4 Boundary Street

Blitz Vintage - 55-59 Hanbury St

The Blues Kitchen - 134-146 Curtain Road

Text & foto: Neda Sadejou (@NEDA)