Det senaste i parfymvärlden är så kallad layering, som innebär att du använder flera parfymer samtidigt för att skapa en doftkombination som är unik just för dig. Elin Skoglund har testat layering och skapade en egen och somrig signaturdoft med sina favoritparfymer från Clean.

I samarbete med CLEAN

Det amerikanska parfymmärket Clean har med sina enkla och lätta dofter som ren luft, bomull och nytvättade lakan skapat förutsättningar för att kunna blanda dina favoriter för att på så sätt kunna skapa din egen personliga doft. Fredrik Johansson från Alf Sörensen AB, distributör av Clean, berättar lite om tanken bakom varumärket:

– Vi vill hitta det enkla i ett komplicerat liv. Dofterna ska ge en förnimmelse av minnesvärda och okomplicerade ögonblick i vardagen, till exempel känslan när du hoppar ner i en säng med nytvättade sängkläder eller känslan när du går uppför en bergstopp med brisen i håret.



Layering innebär att du kan ta två dofter och kombinera dem för att få en doft som är unik just för dig. Elin Skoglund är ambassadör för Clean och har gjort just detta; skapat sin egen signaturdoft. Med två enkla och rena dofter har du möjlighet att skapa fyra olika doftkombinationer att anpassa efter känsla och tillfälle. Genom att lägga sina favoritdofter Air och Blossom lager på lager fick Elin fram en kvinnlig och somrig doft som var hennes alldeles egna.

- Äntligen slipper man att stöta på kompisen som har exakt samma doft som sig själv. Nu kan man verkligen skapa sig sin egna signaturdoft, konstaterar Elin. Layering ger dig även chansen att byta doft, efter hur du känner dig eller vad du ska göra. Cleans doft Air är väldigt lättsam & frisk, passar perfekt till den somriga doften Blossom, fortsätter hon.

Layering skapar också förutsättningar att välja parfym efter hur du mår och känner dig, för att förstärka humöret och anpassa doften till din omgivning – du kanske väljer en lätt och sprudlande doft på morgonen, en mer sensuell doft för kvällen medan du kanske vill ha något lätt och luftigt efter gympasset.

Parfymtrenden har växt till något helt annat de senaste åren. Till skillnad från tidigare, då man ville använda den senaste doften på marknaden, menar Fredrik att prestigen nu ligger i att vara mer individuell:

– Det ligger en prestige i att använda en doft som bara är din, att den identifieras med dig och ingen annan.







Writer
Editorial staff