​2016 har säkert medfört att många tagit beslutet att skaffa ett gymkort och börja träna. You go! Jag tänkte därför fortsätta på spåret med lite övningar som är grymma för att stärka och tona överkroppen.

Förra veckan skrev jag och mina favoritövningar för ben och rumpa så därför tänkte jag idag istället fokusera och dela med mig av övningar för att tona och stärka din överkropp.

Styrketräning bränner fett och lätt förklarat ger dig muskler vilket upplevs som fastare. Ska jag utgå från mig själv så lägger jag lätt på mig på överkroppen och har fått jobba väldigt hårt för att få den tonade överkropp jag har idag. Att därför ha komplex över dessa kroppsdelar är väldigt vanligt. Det kanske är den kroppsdelen på kroppen som vi visar mest? Därför tycker jag det är extra kul att ge den uppmärksamhet.

Idag tänkte jag därför dela med mig av mina favoritövningar för just axlar och armar. Övningarna nedan är ett pass som lämpar sig jättebra att köra på gymmet. Kör mellan 3-5 set per övning och 8-20 repetitioner per set. Jag brukar ofta tänka att benpassen kan man ösa på med tyngder medan man på överkroppspassen mer ska fokusera på teknik. Det finns ett antal mindre muskler som behöver den där extra kontakten för att utvecklas.


Övningar för axlar

Militärpress

Hantelpress

Lyft åt sidan, antingen med hantlar eller i cablecrossen

Lyft framåt med hantlar för framsida axlar

Framåtlutande hantellyft för baksida axlar


Övningar för armar

Triceps pushdowns med rep eller rak stång i cable

Tricepspress med hantel bakom huvudetKickbacks med hantel

Bicepscurls med hantel eller rak stång


Ett tips är att avsluta passet med armhävningar. Just armhävningar är en otroligt bra övning för hela överkroppen, som dessutom går att variera i mängder!


Skribent