Vem vill inte ha snygga vältränade ben och en lika vältränad rumpa? Idag tipsar Nouws träningsexpert Therese om de övningar som verkligen ger resultat!

Vissa har det bara genetiskt men de allra flesta av oss måste jobba för att komma dit. Hur som helst så går det att ge de en skjuts på vägen genom att träna benen på gymmet. Och då är det styrketräning som gäller! Jag tänkte därför dela med mig av några övningar som just nu är favoriter hos mig och som kommer finnas med på mina benpass i vår.

Hipthrusters - med en tung stång & gärna med ett gummiband runt knäna.

Utfall - antingen gående utfall med vikter i vardera hand eller i smith-maskinen.

Goblesquats - använd dig av en tung kettlebell

Cablekickbacks -  i cablecrossen

Enbenspress - i maskin använd dig av benpressen på gymmet, pressa med ett ben i taget. En riktig bootykiller!

Hipabduction - avsluta med denna övning och kör så många repitioner du bara kan.


Jag vet att ni är många där ute som inte vet vad ni ska göra när ni kommer till gymmet. Här har ni ett urval av mina favoritövningar för att träna ben och rumpa. Och varför inte lägga in lite plyo-intervaller där emellan? Kolla in den här artikeln med bra plyometriska övningar som jag skrev för ett tag sedan. Eller varför inte avsluta passet med intervaller på löpbandet? Glöm inte: Det är bland vikterna du bygger och formar din kropp. Inte på cardioavdelningen. Och är det ben & rumpa du vill bygga, forma, skulptera, få framträdande så våga ge gymmet en chans, du kommer absolut inte att ångra dig. 

Läs även 4 knep för dig som känner dig obekväm på gymmet här!

Skribent