Granit är experter på funktion och förvaring. Alla produkter har några egenskaper gemensamt: praktisk funktion, enkel form, bra pris och hög kvalitet. Och – de är tillverkade för att hålla länge. Likadant är det med Granits klädkollektion.

Granits klädkollektion –bestående av funktionella, sköna plagg gjorda av ekologisk och Fairtrade-märkt bomull. Rodeo frågar Eva-Lena Degerhäll och Linda Åkeson, marknadschef och inköpsansvarig på Granit, om perfekta basplaggen.

Foto och styling Emma Elwin

Modeller Michel och Ebele från Nisch Management
Produktion Make it last
Shoppa kollektionen här!
​​

På Granit har ni som grundidé att erbjuda varor med lång varaktighet. Hur skulle ni säga att kunder resonerar kring just varaktigheten?
– Väldigt olika! Men generellt har vi medvetna kunder som tilltalas av just långsiktighet och att investera i produkter att leva med länge. Vi har kunder som återkommer efter 10-15 år och frågar efter produkter de köpte då, och då är det extra kul när vi kan hjälpa dem. Mycket av vår förvaring, som boxmodeller och abaccakorg, har vi till exempel haft sedan vi startade 1997.

Finns det en övergripande policy kring just miljömässig hållbarhet hos Granit? 
– Vi eftersträvar hållbarhet i alla led och har det som en röd tråd i inköpsprocessen såväl som i produktutveckling och materialval. För att säkerställa bra arbetsmiljö och produktion har vi uppförandekoder och avtal med våra leverantörer. Vi eftersträvar leverantörsrelationer som vi kan utveckla långsiktigt.

Finns en utmaning att erbjuda produkter i så många olika kategorier som ni gör – eller är det snarare en naturlig förlängning av varumärket? 
– Att ha en bredd i sortimentet är en del av Granits varumärke, som vi vill ska inspirera och kännas som en helhet. Det är absolut en utmaning, speciellt då vi är en liten organisation med få människor som behöver ha en bred kunskap om allt från material och tillverkning till form, vad kunder efterfrågar och vad som funkar för vårt koncept.
– Men det är samtidigt bredden som gör att det är så kul att jobba med Granit, det blir aldrig tråkigt och idéerna tar aldrig slut.

Hur kommer ni att utveckla klädsortimentet framöver? 

– Från början var listan på plaggidéer väldigt lång. Men när vi kokade ner allt landade det i en ganska slimmad kollektion med basplagg som passar alla, och det är det vi kommer fortsätta satsa på närmsta året. Sen kan det komma en säsongsnyhet som till exempel ett subtilt print på sjalar, en tunnare t-shirt eller en kaftan till sommaren.​

Artikeln är ett samarbete med Granit

Skribent