Har du svårt att komma i gång med träningen nu under hösten? Här listar vi 6 hälsosamma tips för dig som behöver en extra push. Kika in här och bli motiverad!

Fokusera på en träningsform som passar just dig - Oavsett vilket mål du har med din träning så är det viktigaste att du faktiskt tycker det är kul. Är det kul att träna presterar du också bättre! Träna sånt som du mår bra av, och ja alla människors kroppar mår bra av att röra på sig.

Börja försiktigt - Har du haft ett uppehåll i en månad eller ett år? Börja försiktigt och ta inte lika tunga vikter som du klara av när du var som mest tränad. Det går väldigt fort för kroppen att gå tillbaka till ruta ett så det bästa är att aldrig maxa det första du gör utan kör ett lugnare tempo.

Sätt inga overkliga mål - Sätt mål som du vet själv att du har tid och energi att faktiskt klara av. Sätter du för höga mål för dig själv kommer träningen enbart bli ett stressmoment. Räkna ut hur många gånger i veckan du hinner träna, skriv ner alla träningsformer du gillar och sedan sätt ihop ditt lilla träningsschema.

Lyssna på musik eller podd - Det är så många som tycker att det är jobbigt att gå till gymmet själva, men det känns alltid lite lättare med musik i öronen. Gör därför en träningslista med alla härliga och peppande låtar du tycker om. Eller om du hellre tar en powerwalk på morgonen, då kan det vara riktigt skönt med en motivationspodd som får dig att bli på rikligt bra humör.

Sov tillräckligt - Vi behöver ca 7-9 timmars sömn för att må bra och för att kroppen ska hinna återhämta sig. Däremot är det individuellt hur mycket sömn vi behöver så se till att alltid sova så många timmar du själv vet att du behöver.

Känslan efteråt - Halleluja moment! Humöret är på topp, kroppen är helt slutkörd och vi mår så mycket bättre i både kropp och själ. Att köra ett träningspass innan jobbet/skolan gör dig också piggare och du presterar bättre.


Skribent