Är du trött på att ständigt vara sugen på onyttigheter? Då ska du klicka dig in här för att läsa om 4 enkla tips till hur du blir av med det ständiga suget.

1. Välj rätt livsmedel
Är inte snabba kolhydrater så som godis, kakor, vitt börd, vit pasta, dessa livsmedel triggar bara igång sötsuget ännu mer. Istället för vitt bröd och vit pasta välj fullkorns produkter, dessa håller du dig dessutom mätt på längre och undviker promenaderna till kylskåpet. Fullkorns produkter håller även en jämnare blodsocker kurva som gör att du inte får den där dippen och behöver något sött. Andra produkter som håller dig mätt längre och på så viss håller dig ifrån sötsuget är nyttiga fetter så som avokado, ägg och olika typer av nötter.

2. Ät regelbundet
Ät frukost, lunch, mellanmål, middag och kanske ett kvällsmål om så behövs. När du kommer hem ifrån skolan/ jobbet och är hungrig är det mycket bättre att äta ett ordentligt mellanmål istället för att gå och små äta. Jag brukar äta kvarg, naturell yoghurt, grovt bröd, nötter eller frukt. Kom ihåg: välj rätt typ av livsmedel.

3. Hitta viljan
För att kunna göra en förändring oavsett vad behövs viljan, viljan att vilja förändra. Så kort och gått, bestäm dig för att du ska klara detta och visst kommer det kännas skönt när du har blivit av med sötsuget.

4. Hitta en vän som också vill bli av med sötsuget
Det är mycket enklare att göra en förändring om du har en vän eller din familj som kan göra den med dig. Prata med din familj eller en kompis, kanske vill dem också bli av med sötsuget.

Skribent: @elinjohansson

Skribent
Redaktionen