Frukost är enligt mig det viktigaste målet. Det sätter standarden för hur din dag blir, så se till att starta din dag med en energirik frukost så är det bara att ta sig an allt vad dagen erbjuder sedan!

En perfekt frukost innehåller protein, kolhydrater och fett. Kroppen är tom på energi efter en natts sömn och det är viktigt att frukosten får dig mätt och ger dig energi som räcker tills nästa mål och sedan till resten av dagen. 

Jag vet att det är svårt att hitta både motivation och variation till nya frukostar, det blir lätt att man äter samma sak varje dag, eller till och med har svårt att veta vad man ska äta till frukost så jag tänkte därför dela med mig av några exempel på frukostar som görs i mitt kök.  

Havregrynsgröt med topping

Förutom att det är sjukt gott så är det proppat med nyttigheter och dessutom mättande. Så gröt är en frukost som passar för de flesta. Den går också att variera i mängder vilket gör att du aldrig behöver tröttna. Toppa med frukt, bär, nötter, jordnötssmör, mjölk, nötmjölk, kanel, kokosolja eller vad som faller dig i smaken.

Yoghurt eller kvarg med topping och tillbehör

En annan favorit hos mig är en skål fylld med kvarg eller yoghurt med topping. Frukt eller bär är min favorit, eller varför inte en mix av båda? Ät ett ägg till för nyttiga fetter och för mättnadskänslan!


En lite lyxigare helgfrukost

Är det helg eller du har lite extra tid på dig att förbereda frukosten så älskar jag mixar med lite allt möjligt gott. Nybakat hemlagat bröd med gott pålägg exempelvis. Eller gör en god omelett med en liten sallad till. Det är ju underbart i sig att bara få äta frukosten i lugn och ro, så gör dig massa gott och njut!


Skribent