Att äta små mål mellan de stora målen är minst lika viktigt. Det håller ditt blodsocker på en jämn nivå och håller dig mätt och pigg under hela dagen. Det minskar risken för småätande och sötsuget som annars brukar smyga sig på om kvällarna. Jag äter själv 2-3 mellanmål om dagen och jag älskar variation. Här kommer mina bästa mellanmål!

En smoothie fullproppad med nyttigheter

En smoothie går att variera i mängder. Och det är ju det som är så bra! Vill man göra den mer matig, eller en lite lättare? Ska den vara rik på kalorier, eller inte? Det är helt upp till dig!! Att dricka en smoothie är även perfekt för dig som har svårt att få i dig mat och inte har tid att äta. Det går snabbt och det är väldigt lätt att få i sig. Jag brukar använda kokosvatten eller mandelmjölk som bas och sedan är det bara att proppa den med massa frukt, bär, antioxidanter och vitaminer. Mandelmjölk, banan och kakao är en favorit hos mig, släng i en tesked MACA-pulver för att få massa energi och toppa sedan med färska bär och kokos, mums!!

Knäckebröd/Riskaka med pålägg

Knäckebröd/fröknäcke/riskakor är en jättebra grund. Sedan vad du väljer att lägga på är upp till dig, och vad som faller dig i smaken! Även detta mål går att göra lite matigare, och kan då fungera som en lättare lunch. Ett tips är att ha på en proteinkälla, för att skapa mättnad!! Här ser ni mina två favoriter. Knäckebröd med mosad avocado och kyckling, keso och ägg. Och riskakor med banan.. Kalkon är en annan favorit!

Grekisk yoghurt med topping

Förutom att grekisk yoghurt är otroligt gott så är det rikt på protein och mättar bra! Gå på smak och känsla och toppa med allt du vill. Passa på att få i dig massor med vitaminer och antioxidanter och toppa med exempel gojibär eller mullbär. Müsli, färska bär och färsk frukt, rostat havre, granola, jordnötssmör och så vidare. En perfekt kick innan ett stenhårt träningspass!

Nästa vecka kör vi del 3, med nyttiga snackstips till fredagsmyset!

Skribent