I en djungel av dieter och löpsedlar som handlar om den ena metoden som är bättre än den andra kan det vara svårt att veta hur man ska tänka om man vill leva ett lite mer hälsosamt liv men inte vill följa en diet slaviskt. Vi har ställt 15 frågor till kostrådgivare Maria Hagberg för att få lite tips!

Hej, Maria! Hur är läget?

– Hej, det är toppen, jag kommer precis från jobbet.

Vem är Maria Hagberg?

– Jag är utbildad Kostrådgivare och Friskvårdsterapeut och jobbar både privat och på Worldclass med kostrådgivningar. Träning och kost är en stor del av mitt liv och just nu är jag inne i en, för mig, helt ny och spännande period då jag är gravid och bebisen väntas komma i augusti.

Vad är träning för dig?

– Viktig! Både fysiskt och mentalt. Och så mycket mer. Det är kärlek, det är en självklar del av livet, det är roligt, det är jobbigt, det är utmanande!


​Hur tänker du långsiktigt med din träning? Tror du att det alltid kommer vara något du håller på med?

– Utan tvekan. Det har redan varit en stor del av mitt liv sen många år tillbaka och jag kan inte se mig själv leva ett inaktivt liv utan träning och kost som en viktig del i det. Det är en del av vem jag är och vad jag gör så det kommer definitivt att följa mig genom livet. Säkerligen med flera olika typer av tränings mål under tiden då jag älskar utmaningar och vill kunna allt.


​Vad vill du uppnå med din träning?

– Just nu är det fokus på graviditeten och det jag vill uppnå med att träna under den är just att behålla en stark kropp, att förhoppningsvis bli skonad från tuffa bekymmer som en graviditet kan medföra om man inte har fysiken på sin sida, att förhoppningsvis ha hjälp av styrkan och uthålligheten under förlossningen och att snart därefter återhämta mig.


​Hur lägger du upp din träning?

– Jag lägger upp träningen utifrån vilka mål jag har. Tidigare har det varit för att gå ner i vikt, bygga upp kroppen, bli stark och uthållig. Sen gick jag in på löpträning med målet att springa en halvmara, något som jag fått lägga lite på framtiden då jag som sagt är gravid nu och för tillfället lägger jag upp träningen efter det med mycket fokus på att bibehålla en stark kropp genom hela graviditeten och för att den snabbt ska kunna återhämta sig efter förlossningen.

Är du mån om vad du äter? I så fall hur tänker du kring det?

– Absolut! Vad jag stoppar i mig är A och O för att lyckas med vilka träningsmål jag än sätter upp och avgörande för hur jag mår på så många andra sätt. Som kostrådgivare har jag ett stort intresse för kroppen och hur den fungerar i samband med maten. Dessutom älskar jag att laga mat och baka, vilket gör det enkelt för mig att få i mig bra mat. Jag är lite av en nörd när det kommer till kosten och grottar gärna ner mig i detaljer och lär mig mer och mer hela tiden.

Vilken är din absoluta favorit övning på gymmet?

– Oj vad svårt. Marklyft kanske. Det är en oerhört komplett övning om man är ute efter att bygga styrka och att göra det effektivt i flera av de större muskelgrupperna. En viktig övning när man löptränar.

Hur ska man tänka om man gärna vill börja bli mer hälsosam. Vart ska man börja? För många är det den biten som är den svåra!

– Ta en sak i taget! Det går inte över en natt att ändra en enskild vana och det blir ännu svårare om man satsar på alla samtidigt. Börja till exempel med att äta mer hälsosamt under ett par veckor och när det börjar bli en vana kan man börja tänka på hur mycket man äter för att sen gå över till att fokusera på regelbundna måltider osv.


Det finns ju en mängd olika dieter, hur ska man tänka kring kosten om man är ganska intresserad av att äta rätt men inte känner att man vill följa just en diet?

– Kosten är alltid individuell och skiljer sig mycket beroende på vem man är och vad man har för behov. Något som jag alltid tycker att man ska rikta in sig på är så ren mat som möjligt; bra råvaror, färskt eller fryst, skippa hel- och halvfabrikat, undvik tillsatser, välj fullkornsprodukter, ät mycket frukt & grönt och tänk proteiner.

Vad är ditt bästa tips till alla läsare?

– Skynda långsamt.

Det går inte över en natt att ändra gamla vanor, ta hjälp om du känner dig osäker. Idag finns det så många med bred kunskap kring träning och kost som man absolut har nytta av.

Tar du några kosttillskott, om ja, vilka? Och hur tänker du kring det?

– Under graviditeten äter jag ett järntillskott som också innehåller andra viktiga vitaminer och mineraler som man behöver under en graviditet. I vanliga fall brukar jag fylla på med BCAA och några kolhydrater (en frukt eller så) efter träningen. Dock äter jag väldigt varierad mat och har bra koll på vilka näringsämnen jag behöver få i mig så jag anser inte att jag behöver stora delar kosttillskott utan tillgodoser mig det mesta via maten. Något som de flesta gör. Jag ser tillskotten som ett komplement om man exempelvis missar något mellanmål, behöver något snabbt efter träningen och om man tränar extremt mycket och hårt så att man har svårt att tillgodose sig det man behöver via maten.

Det måste nog vara ”Hur blir man av med sötsuget?"

– Man ska äta regelbundet, mindre portioner var 3:e timme istället för att äta stora mängder bara ett få gånger per dag. Undvik snabba kolhydrater till exempel, vit pasta, bröd och socker. När sötsuget slår till ät något som ger en bra mättnadskänsla, ta en kopp te eller bit i en citron.

Och sen är det många som undrar om man ”Kan äta fett?”

– Fett bränner fett. Viktigt att få i sig. Man bör välja omättat före mättat fett för att det mättade fettet lagras in lättare än de omättade.

Och för oss obildade vad är skillnaden? Undvik i största möjliga mån transfetter/härdat fett.

Tramsfetter/härdat: godis, chips, läsk.

Mättat fett: mejeriprodukter, kött.

Omättat fett: fisk, kyckling.

Vad ska jag försöka att undvika och vad måste jag få i mig?

– Försök att undvika vitt, raffinerat socker, transfetter/härdat fett och hel- och halvfabrikat. Dessa livsmedel ger sällan näring utan mest tomma kalorier. Med tomma kalorier menas just livsmedel som ger dåligt med näring och mycket kalorier. Vad man måste få i sig är proteiner, fett; omättat fett framförallt samt en viss mängd långsamma kolhydrater och frukt & grönt.

Kan du summera genom att ge oss de 3 viktigaste sakerna vi kan ta med vad gäller kosten.

– ”Rena” livsmedel, Regelbundna måltider, en ordentlig frukost.


Om ni vill ha mer kosttips, eller recept och har frågor hittar ni Marias blogg här

Skribent
Ellen Hagberg