Behöver du precis som så många andra en knuff för att komma igång med träningen såhär på vårkanten? Vi har 10 tips på hur du kan göra för att få motivation och inspiration till att röra på dig och bli mer hälsosam.

1: Lite är bättre än inget. Ett avsnitt av game of thrones är ca 1 timme långt, den tiden tycker man flyger förbi när man sitter hemma i soffan. Välj att ägna hälften av den tiden, alltså 30 minuter, några gånger i veckan åt att gå en långpromenad, göra lite sit ups eller några benböj så håller man sig regelbundet aktiv. Man blir pigg och glad av att röra på sig!

2: Utmana dig själv. Att gå till gymmet och ställa sig med spännisarna och lyfta hantlar på olika främmande sätt kanske inte känns så lockande och framförallt kanske läskigt. Börja med att bekanta dig med några av maskinerna på gymmet, på de flesta maskiner finns det instruktioner som visar hur övningen ska utföras. Sedan när man känner sig lite mer hemma på gymmet tycker jag man ska våga prova lyfta lite också. Titta på videos på youtube eller Instagram för att hitta nya övningar att prova och även se hur de utförs ordentligt. Man kan vara sin egen PT med lite hjälp av youtube! Några Instagram konton och bloggar som har informativa övningar och bra tips man kan prova på är: Linnjacobsson, Ida Warg, Sandra Silfver

3: Promenader. Vår allas favoritgren i träningsdjungeln. Den kan utföras av nästan alla och man kan anpassa hastighet och distans bästa man själv vill. Nu när våren närmar sig och solen kikar fram kan man passa på att röra på sig ute i solen. Ett lite snabbare tempo får upp pulsen men även ett lugnare tempo är bättre än inget alls.

4: Börja följa bloggare och instagramkonton. Följ konton som är inriktade på träning och hälsa. Följ många olika typer av konton, även om du kanske mest är intresserad av en specifik träningsform är det alltid positivt att hämta inspiration på många håll. Och kom ihåg, att alla har vart nybörjare någon gång! Några av våra favoritkonton just nu är Peppsomfan, Natalie Alm, Linn Löwes som ni ser nedan.

5: Hitta en träningskompis. Ett tips är att hitta en kompis, syster, mamma, pojk/flickvän att träna tillsammans med. Det mesta blir roligare när man gör det tillsammans och är man ovan att träna kan det bli mer motiverande att göra det tillsammans!

6: Kosten. Maten sägs vara A och O i träningssammanhang, det är viktigt med varierad kost och hälsosamt tänk kring maten. Att äta regelbundet är viktigt för att hålla blodsockernivån jämn så man inte blir sådär supertrött emellanåt. Samma balans är viktig vad gäller det man stoppar i munnen. Alla har vi en soft spot för sötsaker och visst ska man äta med själen också, men man kanske kan minska ner sockret till en eller ett par dagar i veckan istället för varje dag. Det finns så mycket olika dieter och sätt man ska äta hit och dit men jag tror att det bästa är att försöka äta hälsosamt jämt. Hitta en livsstil som man kan hålla och utgå från den. Plocka kanske bort socker till att börja med bara, tänk på att äta ekologiskt och ren mat så kommer man långt. Även här kan man ta hjälp av instagramkonton eller bloggar för att hitta ny inspiration. Några som vi bara älskar att inspireras av är GKstories , Foodjunkieblog, 100kitchenstories som ni ser nedan.

7: Musik. Hur viktigt är det inte att ha peppande musik när man tränar?! Allt från latino, house, hårdrock och dubstep går varmt i lurarna under träningspassen. Jag tänker att man kan göra som man gör med sudieteknik, där finns massvis med knep för att man ska ställa in hjärnan på att nu är det dags att plugga, som att alltid använda samma suddgummi eller penna just när man pluggar. Så kan man göra när man ska ställa in hjärna och muskler på träning också. Ha alltid samma låt när du går till gymmet, det måste nödvändigtvis inte vara en låt du älskar men en som du bara sätter på när du ska träna så hjärnan och kroppen fattar att aha, nu ska vi träna. Running & Workout vol,2 2015

8: Träningskläder. Det underlättar ju alltid träningen när man känner sig snygg och bekväm, eller hur?! Känner man sig snygg får man lite extra självförtroende och presterar då gärna bättre. Vare sig man föredrar starka neonfärger eller med nedtonat med neutrala färger så är det viktiga att man känner sig bekväm i det man har på sig.

9: Delmål. Sätt upp delmål för dig själv, små mål som är lätta att nå. Veckovis eller månadsvis så att du blir peppad av dina egna resultat. Det viktigaste är ändå att man jämför med sig själv och inte med alla andra. Alla startar med helt olika förutsättningar och även olika mål. Fota dig själv eller skriv upp i en dagbok hur kroppen mår om du ändrar kosten och så vidare. Så kan man kartlägga vad som passar en person bäst.

10: Ha tålamod. Detta måste nog ändå vara det mest matnyttiga tipset jag har att ge. Rom byggdes inte över en natt och oavsett vad ditt mål är, om det är att leva mer hälsosamt, gå ner i vikt, bygga muskler, bli vigare eller vad det nu kan vara så tar det tid. Fokusera på de delmål du sätter upp varje vecka och hitta en träningsform där du mår bra och tycker att det är roligt. Det viktigaste är ändå att man tänker hälsosamt i träning och kost! Och glöm inte att skratta!

Skribent
Ellen Hagberg