Lätt och fräscht alternativ till lunch eller middag. MOX sallader är goda och en blandning av allt möjligt. På första bilden ser ni Granada och Capri. Jag ville så gärna testa salladen med tonfisk som då var slut, så jag gick tillbaka några dagar senare och köpte två till. Den gången Tokyo och Lima längst ner.

Den främsta anledningen till att jag ville till Marrakech var all vacker keramik. Efter att ha spanat in näst intill varenda souk och kört en prutgenomgång kvällen innan kom jag och Antonia tillbaka till hotellet med några fynd var innan vi behövde åka till flygplatsen. Den här skålen och tallriken blev det för mig samt två blå-vitrandiga äggkoppar. Ångrar nästan att vi inte valde att ha med ett incheckat bagage, isåfall hade jag köpt 10 kg keramik och gett skålar till hela släkten i julklapp!

• UTFLYKTER

Det perfekta stället för regniga eftermiddagar. Här ser ni mina flatmates, Gaby (andra från vänster) har nu flyttat och snart flyttar Serenity (längst till höger) in! Det var verkligen roligt att umgås allihopa då vi sällan ser varandra samtidigt. De flesta utav oss beställde te + petit fours. Jag valde ett rooiboste med namnet Feng-shui, som var så gott. De små bakelserna och kakorna var över förväntan och den varma inredningen gjorde att timmarna gick fort.

... gick jag ofta runt i Salamanca, shoppade och mest bara njöt.

... åt spännande middag på StreetXo. Gott och roligt, var där och då lyckligt ovetandes om att det knapriga intill dumplingen till vänster var friterat grisöra.

... hade förfest och gick till Teatro Barceló med några utav svenskarna här i Madrid. I vanlig ordning blev det tacos från Taco Away på vägen hem!

...hängde på Sushita café i sällskap med dator, läxor och sushi under en håltimme. När det inte är lunch- eller middagstid är det till och med lugnare där än i universitetets tysta bibliotek.

... promenerade lite till och från i El Retiro där hösten började märkas av trots att det fortfarande var sensommarvärme.

De här två ställena åkte vi förbi på vägen hem från Cádiz för ungefär en månad sen, jag glömde helt bort dem. Minns fortfarande inte vad de heter, men så fint det är längst med kusten i Spanien. Smala gator och vita hus överallt. På det första stället promenerade vi runt för att utforska staden och lunchade sedan innan vi åkte vidare. Det blev ännu en promenad, då på stranden och den var både enorm och näst intill tom med undantag för några surfare.

Jag glömde helt bort att visa

• UTFLYKTER

På min parallellgata ligger det här undangömda stället, som jag och Isabelle åt lunch på igår. Från utsidan på calle de Hortaleza ser det inte ut som något speciellt, men efter någon minuts promenad kommer man in till en lugn och härlig innergård. Komiskt nog satt Ann-Sofie och hennes pojkvän och åt bara något bord bort. Jag beställde den första pappardellen på menyn och Issa capricciosapizzan med extra allt. Tänker gå tillbaka redan nu i veckan eller nästa!

I fredags kom Issa med det sena flyget och med ca 30 min försening valde vi att dela en flaska vin hemma istället för att ta oss till en proppfull bar. En dansk tjej firade sin födelsedag så vi möttes upp på klubben. Lördagen blev rundvandring som vanligt, eftersom ingen utav mina besökare har varit i Madrid sedan innan. Vi stannade till för lunch på Perrachica.

Efter fem besök har jag börjat hitta några favoriter på menyn. Tacosen med räkor och lime är bland det godaste! Issa provade musslor med bland annat koriander, som också gick hem.

Plaza de España och glatt humör i solen. Selfiepinnen åkte givetsvis fram!

Spaniens motsvarighet till lussebullen ser ni här. Roscón heter kakan och den promenerade vi förbi på vägen till Plaza Mayor där julmarknad förbereds för fullt. Vi provsmakade den inte och det kommer jag förmodligen inte att göra heller, den ser ju inte sådär jättegod ut.

Söndagen regnade det hela dagen men vi gav oss ändå ut för att promenera runt i Retiroparken en stund. Efter det åt vi mumsig lunch och följde sedan med mina flatmates till ett café mitt i stan där vi drack te och åt bakelser resten av eftermiddagen.

Jag har finbesök från Porto och som vanligt testas nya ställen. På den här mysiga lilla restaurangen, med gäster i alla åldrar och trevlig personal, åt vi god men inte wow-middag innan vi gick vidare till kaosiga Macera för varsin Espresso Martini (ja, ni hörde rätt!) följt av en Moscow mule på Habanera. En så bra lördagkväll!

Favorittiden på året är utan tvekan julen. I Spanien är julgranar inte en självklarhet på samma sätt som hemma, men jag älskar verkligen att ha en tänd ruggiga morgnar och kvällar. För ungefär två veckor sedan började julpynt att trilla in i butikerna och då köpte jag glitter, julgranskulor och presentboxar direkt. I början av veckan köpte jag även en plastgran och klädde den med Nacho senare under kvällen. Eftersom mitt rum är ca 8 kvm står den hemma hos honom och jag tror att han gillar den nästan lika mycket som mig! Under ligger skumtomtar från Sverige, som mamma och pappa hade med sig och årets ska provsmakas snart. Utöver det har jag blivit inbjuden till spanskt glöggmys, tänkt baka pepparkakor och längtar tills julkalendern börjar.

En typisk souk i stadens centrum

Utsikt från takterrassen i närheten av Jemaa el-Fnaa

Från insidan av ena byggnaden vid Palais de la Bahia

Gatan in till vårt hotell Riad Lorsya

Hotellets mysiga och knäpptysta innergård

Frukosten på hotellet

I Jardin Majorelle som ägdes av Yves Saint Laurent, där även hans aska är utspridd

Jardin Majorelle

Palais de la Bahia

Mitt i drömsouken! Det var just här vi köpte våra skålar och tallrikar

Café des Épices

Utsikt över torget utanför Café des Épices

Antonia med tagine på Nomads takterrass på andra sidan av torget ovanför

Oj vilken helg! Marrakech är den häftigaste staden jag någonsin besökt. Jag och Antonia åkte dit i fredags och hade läst på ordentligt innan, men inte blev vi mindre överraskade för det. Vi förbeställde en taxi från flygplatsen till hotellet (rekommenderas!) och mötte chauffören direkt utanför. När vi kom in till staden och gick ut ur bilen kom en gammal man fram och lade våra väskor i en vagn som han drog fram till hotelldörren. Det här var inget hotellet hade nämnt, men i efterhand insåg vi att det är vanligt där. Vi blev lite fundersamma när mannen ledde oss in i mörka tunnlar och tiden gick, men det var på grund av de smala gränderna där bilar inte kunde ta sig fram som det tog ca 10 minuter att gå från den stora vägen till hotellet mitt bland soukerna. Han hjälpte oss med andra ord med väskorna, men främst att hitta. På vägarna mötte vi åsnor med släp och kvinnor i niqab. Olika ljud hördes från alla håll på en och samma gång och yngre män ropade "nice", "ohlala", "I like" och liknande. Väl framme vid hotellet blev vi bjudna på mintte och tog några djupa andetag för att smälta alla intryck innan middag. Första kvällen åt vi vegetarisk couscous och glass på en takterrass något kvarter från Jemaa el-Fnaa, det stora torget och mittpunkten i Marrakech. Efter det somnade vi gott!

På lördagen vaknade vi upp till en drömfrukost på hotellet. Brödet de och även alla restauranger serverade var så gott! Under dagen gick vi till palatset Bahia, restaurangen Nomad precis intill oss för vegetarisk tagine och försökte sedan ta oss till Jardin Majorelle. Det skulle ta ungefär 30 minuter att gå, perfekt promenad tänkte vi som ville se så mycket som möjligt av staden. Men kartan var helt obegriplig att förstå, det som såg ut som en stor gata var fortfarande en liten väg rakt genom souken och det fanns inga gatunamn på husen. Men frågade vi någon om vägen ville personen leda oss dit och berättade inte vart vi befann oss på kartan. Det var svårt att bli av med honom eller henne, gällde både vuxna och barn. De vill med största sannolikhet inget illa, men vill ha betalt efteråt. Vi tackade snällt nej hur många gånger som helst till en man som ändå inte lyssnade och visste tillslut inte vad vi skulle göra, men blev lättade då vi såg ett äldre turistpar en bit bort som hade lite bättre koll på vart vi var. De var från Schweiz och var hur trevliga son helst! Tillsammans promenerade vi bort till ett befolkat torg och tog en taxi till trädgården. Återigen skönt att slappna av, ta in det som hänt under dagen och komma till en tyst och fantastisk oas. En taxi tillbaka till Jemaa el-Fnaa var ett självklart val och därifrån passade vi på att gå igenom soukerna för att spana in vart vi kunde hitta de finaste skålarna. Det var svårt att sluta kolla på allt fint och färgglatt, likaså att bestämma sig! På hotellet körde vi pruttaktik och gick sedan ut för middag. Söndagen sparade vi främst till shopping och lade då våra sista pengar på en god lunch på Café des Épices (deras vegetariska sandwich som bestod av fyra brödbitar med olika topping var mmm), varsitt fat, varsin skål och några äggkoppar. På vägen tillbaka från hotellet kom den lilla mannen igen och ledde våra väskor till taxin. Efter två dagar kände vi oss betydligt bekvämare i staden och landade i Madrid med ett minne vi är så glada över!