Här kommer hela min lista över Madrid, något rörig men där finns så många guldkorn att hämta så ta för er! Områdena stämmer på ett ungefär och för att underlätta något så betyder följande:
🌟 = favorit/ verkar extra bra och mysigt/ tips från vänner
✔️ = har varit där

Habanera 🌟✔️
Bebida 09 🌟✔️

Blommor
Margarita se llama mi amor

MALASAÑA

Pipa & Co 🌟

Juanita Cruez

Middag
DiverXo (michelin, boka flera månader i förväg)

CORTES/ CENTRO

Bucca

Shopping
CENTRO
Calle de Fuencarral (Mango, Brandy Melville, Oysho, ...)
Calle de la Montera (Bershka, ...)
Gran Vía (Zara, Mango, H&M, Sfera, Kiko, Nyx, ...)
El Corte Ingles (varuhus likt NK, finns flera stycken)

SALAMANCA
Calle de Serrano (Zara, El Corte Ingles, Uterqüe, Cortefiel, Gucci, Louis Vuitton, ...)
Calle de Claudio Coello (Cos, & Other Stories, ...)
Calle de Veláquez (Mango, Sephora, Maje, ...)
Calle de Jorge Juan (Kenzo, ...)
Calle de José Ortega y Gasset (Chanel, ...)

El Rastro (marknad söndagar linje 5 Puerta de Toledo)

Härliga platser

Real Jardin Botanico
Solnedgång vid Templo de Debod ✔️

Annat
Oomuombo (svenskt lösgodis, Calle de Fuencarral)

Simma (utomhuspooler)
Canal de Isabel II ✔️
Piscina Lago
Centro Deportivo Municipal Vicente del Bosque

Bästa utsikten över Madrid får man förmodligen från det här utkikstornet. Staden är generellt sett ganska platt och vi hade ingen aning om hur den såg ut från ovan mer än från de takterrasser vi besökt.

Tidigt imorse lämnade jag Madrid för att flytta tillbaka till Sverige. Sitter nu på tåget hem till mamma och pappa, både glad och ledsen. Kanske att jag kommer fortsätta att blogga när jag åker tillbaka i sommar, men det här är inte sista inlägget! Innan årsskiftet kommer hela min Madridguide, som jag hoppas kan vara till användning om ni någon gång besöker staden!

Tåget i tisdags tog mig och Jennifer till klostret El Escorial en timme bort från Madrid. Det blev en spontantripp för min del som egentligen bara tänkt suga in det sista av Madrid, men jag är glad att vi åkte dit! Fantastiskt fint, men tyvärr fick man inte ta bilder på de flesta ställena. Efter besöket åt vi italienskt en bit därifrån innan vi promenerade bort så långt vi kunde komma för att få bra utsikt över bergen. Det kändes faktiskt som att vara i alperna, inte bara på grund av utsikten utan främst för den friska luften. Underbart!

• UTFLYKTER

Brunch för två på en mindre restaurang som jag tidigare bara tagit en drink på. Supertrevlig personal som när vi frågade om vi kunde få byta ut ägget i brunchmenyn till en chiapudding svarade glatt "Of course, no problema". Resultatet blev två mätta och nöjda tjejer!

Två rundor här resulterade i noll inköp. Utbudet består av emojihattar och Jesuskrubbor, men längs med kanten finns julgranar och runt hörnet utanför torget även brända mandlar och andra nötter. Det är inte den bästa julmarknaden men det gav ändå lite mer julstämning, framförallt på kvällen men då är det fullproppat med folk. Nu är jag i Sverige igen och det första jag ska göra efter att ha kramat om familjen är att sätta på julmusik på högsta volym och baka alla favoriter!

Mysigt restaurangbesök i Chueca förra söndagen. Det här stället var riktigt trevligt och serverade vanlig men väldigt god mat. Vi gick dit en söndag, en typisk stanna-hemma-dag i Spanien så det var få sällskap där. Roligast är ju när det är lite liv runtomkring, men jag kommer gå tillbaka framöver någon dag mitt i veckan eller tidigare under helgen.

En solig söndag och jag mötte Jennifer för att först njuta av utsikten över Madrid. Efter det valde vi att promenera bort till Thyssen museet, men på vägen hittade vi den här butiken/ marknaden som jag tror är en blandning av nytt och second hand. Härlig var den i alla fall och även om det inte blev något köp fick vi en dos av inspiration till julklappar och vad vi själva behöver!

Firandet fortsatte igår, Jennifer och jag möttes upp för middag ute på stan. Utan reservation tog det sin lilla tid att hitta något bra ställe, men tillslut hamnade vi på ett trevligt ställe för pasta och vin innan vi fortsatte vidare till Vacaciones Cocktail Bar. Intimt och avslappnat ställe mitt i Malasaña! Där blev det två frozen margaritas innan vi gick ut!

6/6 finals- check! Igår gick jag ut från den här byggnaden för sista gången. Tenta på morgonen och sen en signatur från internationella koordinatorn för att bekräfta att studierna fullföljts. Det känns så otroligt skönt att ha några veckor till att bara andas ut, njuta av det sista i Madrid, krama om familjen, fira julen och träffa alla vänner hemma. Ett riktigt jullov utan plugg, nästan svårt att förstå.

Eftersom jag var ledig större delen av dagen passade jag på att städa lägenheten, laga tacos (med både tacosås och tortillabröd från Santa Maria <3) och blanda drinkar.

Sen kom Nacho, Alfonso och de här tjejerna! Ann-Sofie, Alexandra, Antonia och Jennifer, er gillar jag mycket! Det pratas redan om reunions i både Köpenhamn och Stockholm, såklart får det bli någon i Lund också. Det är ju ändå i mitten!

Namnet har jag glömt, tror inte ens jag kollade vad stället hette innan vi gick in för först blev det en promenad längs nästan hela gatan för att kika in genom fönstren. Hur som helst, någonstans i mitten på Calle de Ponzano! Antonia var också med men kom inte med på bild eftersom hon satt bredvid mig på båda ställena.. Här drack vi frozen mango margarita och en med smak av passionsfrukt. Gott som dessert och supertrevlig personal!