// FrÄn Kuta Äkte vi söderut för en heldag i Uluwatu. Första stoppet blev Uluwatu Temple. //

// Vi hade kollat upp en strand som skulle vara riktigt nice, Bluepoint Beach. TyvÀrr sÄ hade vi inte tÀnkt pÄ tidvattnet sÄ stranden var rÀtt sÄ icke-existerande just dÄ. Massor av surfers paddlade sig dock ut mot havet hÀrifrÄn iallafall. //

// Att komma ner till Bluepoint Beach var en rejÀl hike, bestÄende av jag vet inte hur mÄnga trappsteg i olika höjder. Gymkort behövs ej hÀr sÄ att sÀga. Efter att vi insÄg att stranden inte var dÀr sÄ gick vi upp igen och satte oss pÄ ett café för varsin iskaffe. Hela backen ner var full av massor av mysiga caféer och restauranger sÄ det Àr bara att vÀlja och vraka. PÄminde lite om Grekland. EfterÄt drog vi vidare pÄ vÄran strandjakt och landade pÄ Dreamland Beach. //

// Vi Ă„kte tillbaka till Kuta för att hĂ€mta vĂ„ra saker pĂ„ hotellet innan vi begav oss mot Ubud. Det Ă€r sĂ„ hĂ€rligt hĂ€r - stressfri miljö, drömmig mat och sĂ„ mycket fint att se. Älskar sĂ„na hĂ€r stĂ€llen med bra vibes vart man Ă€n gĂ„r. //

// Middag pĂ„ Petani. Maten Ă€r som sagt DRÖMMIG. I princip alla stĂ€llen har mer vegansk mat Ă€n man kan önska sĂ„ hĂ€r svĂ€lter man inte, detta kan man leva pĂ„. Även raw chocolate till dessert!! //

// Bali har hittills varit lite för bra för att vara sant. HÀngt pÄ Potato Head Beach Club under dagen, Àtit sÄ frÀsch och god mat och sett kanske vÀrldens finaste solnedgÄngar, vi trivs med andra ord. //

• Travels

// Ny dag, nytt land! FrÄn Kota Kinabalu flög vi tillbaka till Kuala Lumpur (börjar bli stammisar pÄ denna flygplats vid det hÀr laget) och har nu en layover pÄ strax över 5h innan nÀsta stopp - Bali!! //

// Senare pÄ kvÀllen hÀngde vi pÄ en jungle night walk. Vi fick lÄna gummistövlar och leech socks. Var vÀl lite halvt spÀnd i början dÄ jag inte gÄr ihop sÄ bra med insekter, men det slutade man tÀnka pÄ efter ett tag för det var sÄ mycket att se. Som de hade sagt sÄ var det som en helt annan vÀrld efter att solen har gÄtt ner. KÀndes som om man var med i ett avsnitt av Lost, haha. //

// NÀr outfiten hÄller mÄttet. //

// Ny dag, 6am morning cruise. Skulle gÀrna vakna kl 5 för att fÄ göra om detta varje morgon! //

// Detta kan nog vara det bÀsta vi har gjort hittills, och alla mÀnniskor vi trÀffade var sÄ gulliga. Ville inte Äka dÀrifrÄn nÀr vÄran driver kom för att hÀmta oss efter bÄtturen. Nu vÀntar en natt till i Sandakan innan vÄran nÀsta destination. //

// Ut i djungeln igen! Vi bokade en 1 day/1 night-trip pÄ en adventure lodge dÀr en massa olika aktiviteter ingick, precis sÄnt som man vill göra hÀr! //

// Tillbaka till djungellivet. //

// Började med en evening river cruise. Det handlar rÀtt mycket om tur gÀllande vilka djur man ser men vi sÄg allt frÄn orangutanger, nÀsapor, krokodiler och örnar osv. Det var en sÄn hÀftig upplevelse, cruisea runt pÄ en flod i regnskogen pÄ kvÀllskvisten sÄdÀr. SÄnt som man bara har sett pÄ tv tidigare. //

// Godnatt frÄn Kinabatangan River. //

• Travels

// Vi frÄgade nÄgra locals om de visste nÀr bussen som skulle ta oss vidare till Sandakan skulle gÄ. "Maybe around 9, maybe 10.." fick vi som svar. Vi satte oss och vÀntade och runt 10.30 kom vi Àntligen ivÀg. Det kÀnns skönt att vara tillbaka i civilisationen igen! //

// Första dagen besökte vi Sepilok Orang-Utan Rehabilitation Centre, dÀr de hjÀlper orangutanger som antingen har tappats bort frÄn sina förÀldrar/hamnat fel pga skogsskövling osv, för att de sedan ska kunna bli sjÀlvstÀndiga nog att slÀppas ut i det vilda igen. //

// 10am feeding session. //

// Precis bredvid orangutangcentret lĂ„g Bornean Sun Bear Conservation Centre. Vi fick veta att denna typ av björn upptĂ€cktes för bara 45 Ă„r sedan och Ă€r vĂ€rldens minsta av sin sort. TyvĂ€rr Ă€r dessa redan under utrotningshot. Även hĂ€r hjĂ€lper de björnarna sĂ„ att de ska kunna klara sig sjĂ€lva, och planerar i Ă„r att slĂ€ppa 4 stycken. //

// FrÄn KK tog vi en mini van mot Mount Kinabalu/Kinabalu National Park dÀr vi stannade i tvÄ nÀtter. Bortsett frÄn vÄran utsikt(!!) som var hur bra som helst, sÄ mÀrkte vi att vi bodde en aning öde. För att ta oss ner till "town" sÄ var vi tvungna att gÄ en hike för att hitta nÄgon mÀnniska att deala med för att köra ner oss. VÀl dÀr fanns en bank, nÄgra minikiosker och en KFC. Det har alltsÄ inte varit sÄ lÀtt att hitta nÄgon riktig mat under dessa dagar med andra ord. //

// Andra dagen Äkte vi in i National Parken, dÀr det fanns olika trails man kunde gÄ. Det var vi och alla satsiga friluftsmÀnniskor som vi möttes av tidigt den morgonen. //

// Mount Kinabalu. //

// Vi ville gÄ en hÀrlig djungelpromenix men rÄkade vÀlja det sÀkert hÄrdaste spÄret av alla, dÄ hela bestod av dessa trappor som pÄ olika nivÄer slingrade sig i en lerig uppförsbacke. Benen var lite lÀtt skakis pÄ vÀgen ner efter detta ja. //

// Vi tog en taxi till Poring Hot Springs, dÀr man kunde gÄ mellan trÀden över hÀngbroar. //

// KÀnns konstigt nÀr man tÀnker pÄ att hÀr hÀnger vi i Borneos regnskogar. //

// Poring Hot Springs. //

// Avslutade dagen med att hyra ett privat rum för ett kÀllvattenbad. VÀlförtjÀnt tyckte vi!! //

• Travels

// Detta kommer lite i efterhand, men i fredags var det dags för oss att fara vidare. Flyget gick ifrÄn Kuala Lumpur sÄ vi tog en tidig morgonbuss frÄn Singapore och Äkte sen direkt till flygplatsen för vÄran nÀsta destination - Borneo!! //

// FrÄn Kota Kinabalu bokade vi in lite Island hopping, gick vÀl sÄdÀr. Han som körde bÄten backade först in i piren innan han körde pÄ nÄgra bÄtar pÄ vÀgen, för att sedan gasa pÄ rejÀlt ut mot havet. Ganska snabbt blev vi stoppade av polisen som tog hans license. Vi kom iallafall fram dit vi skulle tillslut. //

// Första stoppet; Sapi Island. Vi snorklade och hÀngde pÄ beachen som var nice. //

// NÀr vi Äkte över till grannön, Gaya Island, sÄ kunde vi istÀllet köra ziplining tillbaka. //

// Vi besökte det berömda Raffles Hotel, som byggdes redan i slutet av 1800-talet. Vilket stÀlle!! Vi vet iallafall vart vi checkar in nÀsta gÄng vi befinner oss i Singapore! //

// VÄrt nice men för litet hotellrum i Singapore haha, var vÀl sÄdÀr ca 5kvm stort. //

// Double-decker bus genom Little India. //

// Chinatown gillade vi starkt, sÄ stÀdat och rent och inte alltför mycket mÀnniskor. //

// Blev ett litet outfitbyte inför en tempelvisit, hÀr i Buddha Tooth Relic Temple. Med mig var ett par drömmiga klackskor som jag var tvungen att lÀgga beslag pÄ och sedan behövde shippa hem hehe. //

// Haji Lane, vÄran favvisgata. SÄ charmig med mÀngdvis av gulliga boutiques. //