Tja! Idag tänkte jag faktiskt ta och skriva lite om min och Fannys drömliga studentresa och därifrån tipsa er om en massa underbara ställen!

Det är så att i vår klass var vi 15 (ish) tjejer som såklart hade längtat under alla gymnasieår för en partyresa tillsammans till Turkiet, Cypern eller Grekland (HAHA jag hade såklart redan sedan 1an sagt att Magaluf var definitivt ett NEJ från mig eftersom jag kommer ju därifrån!!). Men då tiden var framme så blev det bara att jag och Fanny kunde/ville fara någonstans. Vi två har alltid haft en ganska chill relation och kunde inte tänka oss att fara på en partyresa tillsammans, något som jag faktiskt tackade för! Så vi började att drömma oss bort till drömliga destinationer som USA eller Marocko. Problemet vi hade var att vi hade bara på oss en vecka för att flyga till destinationen och vara där några dagar. Tillslut bestämde vi oss för DUBAI, ett ställe som vi verkligen trodde inte att vi skulle fara till, men det verkade vara ett jätte spännande arab stad med en feeling av amerikansk storstad. Vi hittade värsta dealen i hemsidan expedia.com för ca 6.000 kr med flyg + 5* hotell.

Eftersom vi pluggade Hotell & Turism så var det verkligen vår grej att läsa en massa bloggar och hitta de bästa ställen att besöka. Jag blev JÄTTE nöjd med allt vi hann med på bara 8 dagar där så jag tänkte dela med mig vår ''schema'' under hela resan:

LÖRDAG - DAG 1

Vi landade kl 05:40 i Dubai så vi fixade metro kort på en gång och åkte till hotellet i Dubai Marina där vi vilade några timmar tills hela staden skulle vakna upp. Efter det åkte vi till Gambla delen av staden, Dubai Creek, där man hittar den lokala befolkningen och såklart de flersta Souker (gamla marknader där man kan finda en massa från kryddor till märkeskopior). Man kan ta sig nästan överallt med metron så det var verkligen värt det att köpa kortet, MEN vill man ta taxi så är det nog en av de billigaste ställen som man kan ta taxi på, fast då får man räkna med trafik och galna körare haha!) För att ta sig till ena sidan kusten till den andra i Dubai creek tar man en liten taxibåt som kostar mindre än 10kr och är verkligen toppen.

Till kl 15 hade vi bokad ett tour till Burj Khalifa (världens högsta byggnad som ligger mitt i stan) så innan dess hann vi strusa lite runt i The Dubai Mall där vi testade för första gången Shake Shack hamburgarstället som fick toppbetyg av oss. Tydligen bokade vi för bara 300kr mer (800kr ist för 500kk/pp) en exklusiv pass upp till den hösta våningen i Burj Khalifa, något som var SÅ värt det då man fick den exklusiva känslan av Dubai redan första dag. Köper man denna pass kommer åka upp med en väldig liten grupp till At the Top Sky Lounge där man får både något att dricka och äta på medans man njuten av en hel våning under en timme till bara ca 10 pers med världens bästa utsikt. Det som är bra med att åka upp till utsikten redan första dag är att man får mycket bättre lokalsinne till resten av resan. Efter det åkte vi ner till The Dubai Mall Fountain där de har ett världskänd fontänshow som är verkligen fantastisk. Vi hade oturen att våra väskor fastnade i Sverige under hela resan men såklar butikutbuden är enorm (Föredrar Dubai Mall innan Mall of Emirates) och precis då var det reamånaden (slutet av Maj).

SÖNDAG - DAG 2

Till söndagen vaknade vi upp tidigt och åt frukos på hotellet. Vårt hotell hette Mövenpick Jumeirah Towers och var 10/10 på både service och läge. Efter det åkte vi till busstationen där vi tog bussen som körde oss till Abu Dhabi, där vi skulle besöka Sheikh Zayed Grand Mosque där vi var i flera timmar än väntad då det var ett SÅ vackert ställe. Vi köpte köpte lite mat innan bussresan som tog ca 2hrs och när vi var framme i Dubai igen där vi åt middag på Mall of Emirates och åkte till hotellet tidigt för att kunna vila upp oss till nästa dag. Ett tips jag har innan resan är att skicka mejl till hotellet och be om ett rum med fin utsikt, själv insåg vi att hotellet hade ena sidan mot storvägen och andra mot ett sjö, så vi fick det som sagt. Något vi även hade planerat till söndagens kväll var att åka till Global Village men tyvärr insåg vi att det hade stängt för säsongen, dock fick vi höra en massa bra från det så tipsar!

MÅNDAG - DAG 3

Måndagen tror jag nog var dagen som vi hade längtat mest till då vi hade bokat tid för att Skydiva. Som ni alla vet så har Dubai en massa öar med olika formar som palmträd eller världskartan och något som vi verkligen ville göra var att de dem från ovan, och hur bättre kan det inte vara om vi gör det medans vi skydivar? Dock kan man säga att det är en av de dyraste ställen att göra det på i hela världen, men man kan verkligen fatta varför. MEN då dagen kom så blev det väldigt kraftiga vindar (sandstorm på något sätt) och for safety reasons fick vi inte hoppa! Så för dom pengarna bestämde vi oss snabbt att fara till Hotellets Atlantis i The Palm för att spendera dagen i deras vattenpark. Det är den kända vatten rutschkanan formad som en pyramid och med en akvarium med hajar finns! OBS har ni inte GoPro finns det möjligheten att hyra en där och få med sig SIM kortet med det. Det var där vi även bokade för de resterande pengar en resa med helikopter till dagen efter. På kvällen åkte vi tram till kusten vid Dubai Marina där vi promenerade och åt middag.

TISDAG - DAG 4

Torsdagen vaknade vi upp väldigt tidigt och åkte till Helidubais helipad som ligger utanför centrum (i Festival City) och åkte en privat tour med två andra som kom från Australien. Det var så sjukt att se staden ''vakna upp'' med soluppgången!! Det tror jag nog är ganska uppe på mitt topp 5 av hela resan! Resten av dagen bara rullade på med allt energi vi fick redan från morgonkvistet så vi åkte tillbaka till Dubai Creek där vi besökte andra souker som guldsouken dit människor reser endast för att köpa guld. Lite mer åt eftermiddagen promenerade vi under flera timmar från hotellet till Burj Al Arab hotellet. Meningen var att vi även skulle besöka Madinat Jumeirah och åka båt där men vi bestämde oss för att fara in till Mall of Emirates igen där vi åt på favoritrestaurangen TAQADO MEXICAN KITCHEN.

ONSDAG - DAG 5

Onsdagen var all for the ökensafari. Vi åt sen frukost så vi orkade med hela dagen. Någonstans vid kl 14 kom jeepen av bolaget Arabian Adventures och hämtade upp oss på hotellet, med den skulle vi åka hela dagen till olika fantastiska destinationer. Mitt i jeep safarin stannade vi på olika ställen där de hade olika aktiviteter för oss. Vi fick även kolla på solnedgången helt ensamma mitt i öknen, så häftig känsla! Efter det fortsatte vi med touren tills vi kom fram till ett traditionell ''by'' gjord av en massa olika tält där vi njöt av jätte god arabisk mat med shower som bellydancing, henna tatueringar, vattenpipa m.m. En av resans häftigaste ögonblick var då allt musik och ljus släcktes under några minuter och vi fick ha en magisk stund med underbar utsikt på alla stjärnor!!

TORSDAG - DAG 6

Torsdagen var den chilligaste dagen då vi bara ville njuta av vädret och den inte så stressiga sidan av Dubai haha. Så vi åkte till stranden i Dubai Marina där vi åt en sallad och såklart cheesecake på Cheescake Factory och njöt i solen under hela dagen. Efter det shoppade vi lite mer inne i stan och tog ett farväl till staden då vi skulle åka morgonen efter! Kort sagt, resan till Dubai var en av mina bästa resor rack vore både staden och såklart sällskapet (Fanny!!).

Ville bara dela med mig av dess fantastiska bilder! Hur mysig har vi inte det? Det är inte varje dan man samlas alla och har det gött! Cheers for that Xx

Gissa vem son fick vara med i tv:n och radio igår? Me! Hela klassen åkte på besök till olika företag i Parc Bit, utanför Palma där vi fick även besöka Canal 4 där vi tydligen fick våra 5 seconds of fame haha.

Idag fredag blir det nog öldejt på Corner Bar men vänner och till helgen blir det en massa plugg då nästa vecka och den efter har jag en massa prov och skolarbeten att lämna in, ush! Imorgon har jag egentligen grillfest hemma hos Alejandra i Inca men jag får se hur jag känner på morgonen gällande plugget.

Bilderna ovan är på radio studion med Xon, Gabi och Nico. Xx

Asså hallå?! Kan vi bara ta en tyst minut för denna nya uppfinning?

Gud det är verkligen inte ofta man smakar ny mat och man vet redan då att det kommer bli ens nya favoritmat!

Poké Bowl smakade jag sista gången jag var i Barcelona MEN nu är den här på ön och jag vet om en som kommer bli stammis haha.

Det hela är som sushi fast i en skål, där man får välja ens ingredienser från buffén, hur nice! Xx

Jag är tillbaka!

Gud vad jag har haft en massa på sistonde!

I tisdags var det stora halloweenfirandet här i Spanien och då hade vi fixat bästa kvällen tills det. Lokalen var hyrt med en massa extra som dansare, ormar, dj m.m , kostymen (vampyr) var köpt och peppet var på topp… MEN såklart så vaknade jag upp samma dag JÄTTE sjuk, typiskt! Och jag som aldrig, och då menar jag aldrig är sjuk... !! Men men jag sov siesta hela dagen och tog en massa medicin så jag iaf kunde fara på förfesten och sedan bara hälsa på alla inne i lokalen, men som ni vet alla förfester här slutar typ kl 02/03 haha så jag for hem direkt.

Igår vaknade vi i Andratx och chillade en massa vid solen, sedan åkte vi ner till terrassen till restaurangen Mitj & Mitj (Alejandras föräldrars restaurang) och åt tapas och hade det gött tills solnedgången.

Resten av veckan ser bra ut, inte så jätte mycket att plugga och fortfarande jätte bra väder! Ca 19-14!!

Hörs, Xx

Halloj, glada Emma här!

I torsdags landade Selle på Mallis flygplats och sedan dess hade vi fullt bokad under hela helgen. En massa god mat, drinkar och fina vänner fick hon uppleva dessa dagar. Så kul men även så konstig känsla att blanda ens två världen på ett och samma!

På måndag fick alla elever och anställda på universitetet fara på friluftsdag då det skulle fixas en massa inne i skolområdet, så vi fick sporta en massa istället på den stora campus till Mallorcas universitet (jag går på en liten mindre inne i stan).

Idag som alla onsdagar hade jag ledigt så jag var några timmar på bibblan och efter det åkte jag till tyska lektionen, det går faktist mycket lättare för mig pga svenskan!! Btw så ska jag kanske till Tyskland nu till jul och jobba några veckor där, så stay tuned!

Vi hörs! Xx

(Bild från gårdagens träff med Alejandra, Ana och Toni på Brondo Architect Hotel)

Good morning från soliga Palma!

Denna dag har man nu väntat länge på! Det är så att Selicia är påväg in till Barcelonas flygplats och ska snart ta ett flyg till ön, som jag har längtat! Idag ska vi chilla lite på stan, vi ska även hjälpa till min vän Toni med att spela in ett kort film och sedan blir det hemfärd och att vila upp sig lite då vi ska ut till Rock&Play festen ikväll, det blir kul.

Nu ska jag iväg till mataffären och handla lite till långhelgen! (Det är nationaldag här i Spanien så vi är lediga fram tills på måndag)

Ciao Xx

God morgon god morgon!

Gud vad man har ångest idag efter gårdagen! Jag vågar säga att jag var på den finaste huset som jag har aldrig varit på och jobbade. Huset ligger i Pollença och är gigantisk, med en massa massa grönt och konst. Helt fantastiskt!

Idag ska jag iaf träffa Sara, en svensk tjej som bor på ön och vi ska fara på konstgallerian Es Baluard och promenera lite på stan. Det blir kul! Obligatorisk glasspaus blir det också haha

Vädret är helt underbar fortfarande även nu redan i oktuber så det gäller på att njuta av sista biten av "sommaren". Xx

Hello! Idag var det en spännande dag för mig på Mallis igen! Jag fick ett samtal igår om ett projekt jag hade fått information om för några veckor sedan och när jag fick höra mer om det fick jag såklart tacka JA! Jag har varit och spelat in en kampanj för en av världens största resesajter och ser så fram emot att få se resultatet!

Icareklamen jag spelade in i Maj blev mycket bättre än förväntad, helt sjuk hur de kan omvandla hela scenen in till ett sådan klipp, så kreativt jobb!!

Temat den här gången var "året runt" så jag fick spela in från sommar till vinterscen. Så min dag var nog bara det, vaknade kl 05 för att skinda mig till första bussen och kom nyss hem. Nu blir det chill hemma då jag är helt död!

Btw JAG FICK KYSSA EN KILLE IDAG, jag dör! Typ hela crewet applåderade hela tiden vi kystes haha aja sånt man får höra inland!

Livet är bra nu! Xx

Chill onsdag med vännen Toni på den fantastiska takterrassen av den lilla boutique hotell jag hittade vid universitetet i vintras! (Hotel Sant Francesc) Sedan dess har det blivit en av mina favoritställen här på ön. Så fint utsikt samt sällskap!! Xx