Är nu inne på min 10:e och näst sista vecka här 😔
Fortfarande inga tuber tyvärr men vi hyrde tre stycken från måndag till onsdag som vi utnyttjade för fullt 👍🏼 Förhoppningsvis får vi våra egna tuber på tisdag. SWå det har varit mycket snorkling, beach cleans och pluggande. Har mina schooling fiskar kvar att lära mig 🐟

Annars är livet här helt underbart och jag kan inte fatta att jag bara har en vecka kvar 😫 så många fantastiska människor, djur och natur! Men samtidigt ska det bli otroligt skönt att komma hem. Saknar alla er där hemma och framförallt en riktig säng och toalett 😄

Detta blir nog mitt sista inlägg här. Mitt flyg går nästa lördageftermiddag och den dagen kommer bestå av god mat och souvenirshopping 👍🏼 så vi ses där hemma! ✌🏼

Vecka 8
Hejsanhoppsan!
Då var ännu en vecka avklarad. Det har varit en blandad vecka. Vi fick tillbaka 8 av våra 21 tuber men tyvärr hade det blivit ett missförstånd i antanarivo då vi fick 8 oservade tuber. Vi märkte att några av dem läckte och när dem öppnade upp en så var det helt rostig på insidan. Vilket är livsfarligt för oss som dyker. Så tyvärr blir det nog ingen dykning denna veckan heller 😔😔

Men det har även hänt roliga saker! I fredags hade vi en midsommarfest på campet med midsommarstång, sång, dans, lekar och hela köret 😃 Det var hysteriskt roligt att se alla britter + nya zeeländare försöka tolka våra knasiga sånger 😂

Gårkvällen var också en höjdare! Så bra att jag inte kom hem förrän halv 6 imorse 👍🏻 så just nu försöker jag hålla ögonen öppna medan vi väntar på båten 😅

Hörs nästa vecka!

Halloj!
Blev ingen uppdatering förra veckan pågrund av tidsbrist men hoppas ni inte blev allt för ledsna.

Det var iallafall en mycket bra vecka. Jag överlevde mitt djupdyk på tanikely och fick även se en livs levande haj!!! Skräck blandad förtjusning kan man säga 😃 så nu ska jag bara göra ett nattdyk och sen är jag klar med advanced 😊

Denna veckan har varit helt okej! Vi har inte kunnat dyka eftersom vi va tvungna att skicka tuberna på service i Antananarivo. Så det har varit mycket snorkling och beach cleans men det är roligt det med! Det har dock varit en tyst och lugn vecka pågrund av mycket sjukdom. I onsdags åkte 5 personer in till sjukhuset med olika problem så det har varit väldigt tyst på camp. Jag själv klarade mig undan med en förkylning 👍🏼

Jag har nu endast 4 veckor kvar i detta underbara land. Ledsamt men samtidigt skönt. Saknar livet där hemma och alla vänner och familj 😔 men jag ska ta vara på tiden jag har kvar och bara njuta!

Hoppas alla ni där hemma har det bra!
Stor kram ❤️

Tiden verkligen flyger iväg här! Det har varit en konstig vecka. Riktigt dåliga saker har hänt samtidigt som jag har upplevt saker som jag kommer minnas för resten av mitt liv.

I torsdags åkte jag, Maryann och Katie till Palm Beach för en liten minisemester på semestern. Det är ett ganska stort spahotell som ligger precis vid stranden och man kan köpa ett dagspass för 30000 ariary vilket är ca 75 kr. Då får man tillgång till hela anläggningen och du får köpa mat eller dricka för dom 30000 ariary, vilket är väldigt billigt. Vi spenderade dagen vid poolen och hade det allmänt gött. Sedan njöt vi av solnedgången med crepes. Fantastiskt skönt att komma bort från camp och bara ta det lugnt 😃

I fredags åkte vi till Nosy Iranja, en ö söder om Nosy be. Tanken var att vi skulle få se sköldpaddor lägga ägg eller se äggen kläckas men på grund av extremt högt tidvatten så gick inte det. Men vi vara rätt glada ändå 👍🏼 Vi bodde i ett typ av tält/bungalow bara några tiotal meter från havet. Maten var fantastisk och vattnet var så där turkost som man bara ser på vykort. Och det bästa av allt, att få se och simma med delfiner!!!! Och inte bara några få delfiner, 800 delfiner som bokstavligt talet omringade båten 😃 Bästa dagen i mitt liv!

Helt klart en godkänd vecka trots tråkigheter. Nästa vecka kommer förhoppningsvis bli lika bra. Om allt går som planerat kommer jag att bli klar med advanced kursen som avslutas med ett djupdyk på Nosy tanikely. Håller tummarna 👍🏼👍🏼

Hejsansvejsan!
Då har jag varit här i en hel månad (?!). Helt sjukt. Nu är det "bara" 7 veckor kvar 👍🏼

Goda nyheter, jag mår bra igen och jag kan äta 😋 så jag har varit med på alla dyk denna veckan och allt går bra! Jag blev till och med "marine of the week" haha 😃
Annars har det inte hänt så mycket denna veckan. I onsdags var vi på Komba och åt världens godaste pizza 🍕

Nästa vecka däremot kommer bli händelserik. Vi åker tillbaka till camp idag och sen på torsdag ska jag och Katie åka in till stan, möta upp Maryann och tillbringa dagen på Palm Beach. Ett typ spahotell med pool och buffé haha. Katie och Maryann åker hem nästa helg så vi ville lyxa till det lite. Sen på fredag ska vi till en ö som heter Nosy Iranja. Där ska vi på en liten expedition, bo i tält och förhoppningsvis se sköldpaddorna lägga ägg och snorkla. Det kommer bli fantastiskt!!! Så ja, jag lever det goda livet här men saknar alla er där hemma! Längtar så tills jag får komma hem och berätta om allt och visa alla bilder 😃😃

Tredje veckan här och min värsta hittills. Varit sjuk hela veckan, troligen heat stroke. Men jag är på bättringsvägen så håller tummarna 👍🏼

Idag ska vi fira Juliets födelsedag med ett strand party i Andilana och sen utgång i Ambataloka. Planen för mig är att lägga mig i skuggan och sova haha 🙈

Igår åkte vi in till stan och spelade basket och fotboll mot nunnorna på en skola här i stan. Dom kallar det NunBashing haha. Det va riktigt kul men tufft. Trodde inte nunnor va så bra på sport 😄

Överlag en ganska händelselös vecka så därav inga bilder på Facebook men hoppas ni förstår. Ha det bra så länge så hörs vi nästa vecka!

Veckan har varit fantastiskt! Jag har sett en sköldpadda (i havet), delfiner, lemurer, en kameleont och coolast av allt självlysande alger! Det var i söndags när vi tog båten hem och det var mörkt och i vågorna såg vi små ljus prickar. Typ som att någon hade strött glitter i hela havet. Ascoolt!

Jag har inte mått så bra sen i fredags. Vi var och dök på Tanikely och det va så varmt och helt vindstilla. Hade bränt armarna sen innan och det blev ännu värre då. Sen dess har jag pendlat mellan att frysa och svettas. Tror jag har feber men hoppas det går över snart. Annars har veckan varit riktigt bra! Jag har även klarat open water och kommer att börja med advanced nästa vecka 👍🏼

Hoppas alla ni där hemma mår bra! Saknar er!

Bilder kommer upp på Facebook

Jag överlevde min första vecka!
Allt har gått bra! Jag har dykt för första gången, duschat under stjärnorna och bokstavligt talat bränt skit. Campet är trevligt men primitivt. Vi sover i små hyddor på liggunderlag och lagar mat vid en öppen eld. De andra volontärerna är väldigt trevliga och även personalen.

Första dykningen gick bra. Jag var väldigt nervös och rädd i början men det gick över och innan jag visste ordet av det var jag nere på 8 meters djup och kollar på koraller 🙈

Det lilla jag har sett av Madagaskar än så länge så är det ett enda stort paradis. Jag kan fortfarande inte fatta att jag faktiskt är här!! 😃😃😃

I skrivande stund sitter jag med Maryann och Katie på Nandipos, en fantastisk restaurang med wi-fi(!), och väntar på vår mat 🍽 Båten tillbaks till campet går vid 5 och morgondagen bjuder på utflykt till Nosy tanikely. Googla det för att bli avundsjuka 😉 livet på en pinne!

Bilder finns på Facebook!

Då är jag äntligen här! Flygresorna gick bra trots lite strul när jag kom till Antananarivo. Men det löste sig! Kom till Nosy Be vid sextiden i torsdagskväll och möttes av Celine, en av volontärerna. Efter en skumpig åktur på ca 20 minuter var vi framme i Hellville som är den största staden på ön. Företaget jag reser med hade bokat ett rum till mig på hotell Bellavue. När vi kom till hotellet visar det sig att dom gett mitt rum till någon annan då dom inte trodde att vi skulle komma. En smått irriterad Celine försöker förhandla om ett annat rum för samma pris. Rummet skulle kostat 27000 ariary per natt, som är ca 70 svenska kronor(!?). Tyvärr hade dom inte något rum förrän dagen efter och då för ett högre pris. Vi bestämde oss för att testa ett annat hotell bara en kort promenad därifrån. Där fick jag ett rum för 60000 ariary. Vi tog det för natten och sa att vi skulle lösa resten imorgon. Jag följde sedan med Celine till the community house. Alltså Frontiers (organisationen jag ska "jobba" för) egna lilla hus där volontärer bor. Där träffade jag några andra volontärer som jobbar inne i staden och även två svenska tjejer som är på samma program som mig. Vi käkade lite och gick sedan till en av de tre restauranger i staden som har wi-fi, de la mer.

I fredags var första uppdraget att hitta en bankomat som tar Mastercard. Alla använder tydligen visa här. Celine hjälpte mig. Det gick alldeles utmärkt och vi hittade en efter en liten stund. Sedan käkade vi frukost på Oasis, en annan av de tre restauranger som har wi-fi. Nu var det dags att ta tag i hotell problemet. Vi gick tillbaka till Bellavue och kolla om de hade något rum för 3 nätter. Lyckades få ett rum med AC och wi-fi för 60000 ariary per natt (ca 153 kr). Fortfarande löjligt billigt om man jämför med Sverige så jag är nöjd.

Intrycket av Hellville än så länge:

🔹Extremt varmt. Typ 30 grader dygnet runt plus extremt fuktigt.

🔹 Extremt stor skillnad från Sverige på alla plan. För en svensk med ständig tillgång till elektricitet och mobiltäckning var det lite av en chock att se folk bära stora vattendunkar vid sidan av vägen på väg hem och en stad som till största del består av mörker eftersom det inte finns elektricitet överallt. Lite av en "eye-opener".

🔹 Till sist, extremt billigt. 1,5 liter vatten kostar 8 kr och små taxi bilar på tre hjul, här kallade Tuc-Tuc, tar en varsomhelst inom staden för 500 ariary vilket är 1 svensk krona.

Imorgon (måndag) beger jag mig till campet där jag ska tillbringa större delen av min tid här. Det är där jag ska bo och leva, ta dykcertifikat och jobba. Hejdå lyxliv med elektricitet och wi-fi! Hej liggunderlag och toalett som är ett hål i marken!