Tja Tja bloggen

Puberteten är en period då man börjar omvandlas från barn till en vuxen. Det är mycket olika kroppsdelar som förändras, framförallt så börjar man få hår i både ansiktet och på andra delar av kroppen. Man kommer också in i målbrottet där rösten förändras och adamsäpplet blir större och att man låter mer som en vuxen person. Man börjar även intressera sig mer om sex och hur kroppen fungerar.

Hormoner är det som gör att puberteten sätts igång. Hormonerna styr sömnen, blodtrycket, humöret, och hur mycket vatten du har i kroppen. Det är också hormonerna som bestämmer hur din kropp utvecklas.

Det är stora skillnader hur barn påverkas, hur lång tid det tar innan du kommer in i puberteten, t.ex när det gäller skäggväxten, könet osv är mycket stora skillnader på hur fort man utvecklas. Tjejer brukar oftast mogna snabbare än vad killar gör. Tjejerna brukar komma in i puberteten i åldern 8-13 år och killar 11-13 år.

Det handlar mycket om just gener och ärftlighet när det gäller puberteten. Om din pappa kom in i puberteten snabbt då kommer man själv oftast också in i puberteten snabbt.

Puberteten brukar hålla på mellan 5 till 6 år och alla barn utvecklas olika fort. Ett tecken på att du håller på att komma in i puberteten är att du håller på att växa snabbt, det kan göra t.ex att du känner dig lite träig och klumpig framförallt om du håller på med någon sport t.ex fotboll. Händerna och fötterna brukar också växa fort i början.

När puberteten är klar så har du också förmodligen blivit mer mogen och att du tar mer ansvar än vad du gjorde när du var barn.

Man brukar säga att puberteten är en jobbig period när många mår psykiskt dåligt och att det är en tid som är väldigt turbelent och stressande, men det varierar också från person till person. Många personer kan också tycka att det är en rolig period där många nya saker händer och man får se hur ens kompisar också utvecklas. Många ser också fram emot att bli vuxna och ta eget ansvar.

Men sen finns det också människor som känner att dem inte hänger med riktigt och att det ställs mycket krav på en, t.ex på hur man ska se ut och hur man ska bete sig.

Om man mår dåligt och vill prata med någon om sina problem så kan man prata med eller kontakta skolsköterskan, skolkuratorn eller ungdomsomtagningen.


By Jonathan 

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - Click here

Likes

Comments

Tjena!


Tänkte prata lite om vad som händer i kroppen av uttorkning mm. Vad vatten har olika uppgifter i människo kroppen.


Vår kropp består av ca 65% av vatten när man är fullvuxen. 75% som nyfött barn. En vuxen människa gör av med ca 3 liter vätska per dag och därför är det viktigt att fylla på med vatten. När kroppen har under 2 liter vatten i sig så börjar man bli uttorkad och då är det väldigt viktigt att dricka upp dig. När man är törstig betyder det att man är uttorkad. Hur mycket man behöver fylla på kan variera beroende på hur varmt det är, även hur mycket man svettas. Dem som svettas mer måste dricka mer vatten.


När man har vätskebrist så får man negativa effecter på olika delar i kroppen. Dessa är:

Hjärnan- Människans hjärna består till 85% av vatten. Har du intre rätt vätskebalans känner hjärnan av det och man kan känna sig snurrig. Du kan få ont i huvudet. Även kortids-minnet försämras vid obalanserad vätskebalans. Din förmåga att räkna matte blir sämre också. Detta beror på det faktum att en viss uttorkning gör att det uppstår en försämring i hjärnans energiproduktion.

Blodet- vårt blod består av ungefär 95% vatten. Vattnet gör så att blodet är strömmande så att vi få syre till alla våra muskler. Är man uttorkad kan man hå ökat blod tryck pga av att kroppens mekanismer inte kan reglera trycket i blodet.

Hud- Efter som att huden är kroppens största orkan så behövs det ju vatten där också. När huden är torr så beror de på att kroppen behöver mer vatten. Huden består av 70% vatten och mycket av det avdunstar under dagen. Mycket kan skada huden bland annat tvål, rengöringsmedel. Dessa gör så att huden har svårare att behålla den fuktigheten den behöver. Många använder olika krämer för att hålla huden fin men egentligen är det bara att man dricker vatten så att det sker naturligt inifrån kroppen.

Skelett- Vatten i skelettet används för att hålla våra leder fuktiga så att dem kan glida när vi gör rörelser. I skelettet finns de ca 22% vatten. Har man för låg fuktighet så är det skadligt för benen. Ökad förslitningsskador kan leda till smärta och inflammationer.

Njurar- Njurarna består av 80% vatten, deras funktion är att avlägsna de avfallsprodukter som kroppen inte behöver. Vattnet är så viktigt för njurarnas funktion, njurarna använder vattnet till att lösa upp kroppens avfallsprodukter. Vid vattenbrist i kroppen kan inte njurarna hantera avfallsprodukterna på ett effektivt sätt vilket kan vara skadligt. Att dricka ca 2 liter vatten varje dag rekommenderas för att minska risken för njurskador.

Lungor- Kroppen behöver vatten för att kunna andas. Du förlorar mellan 0,5 till 1 liter vatten varje dag bara genom andningen. Lungorna består till 80% av vatten och behöver ständigt återfuktas för att kunna ta in syre och föra ut koldioxid. Därför kan uttorkning leda till försvårad andning.

//Kristian och Jesper H

Likes

Comments

Precis som vid användning av droger påverkas hjärnans belöningssystem av alkohol. Om alkoholen ger en positiva känslor när man dricker, vill man göra det igen. Alkohol är därför beroendeframkallande, då kroppen kan vänja sig vid att vara påverkad. Då får man abstinensbesvär precis som vid användning av droger.

När man dricker kommer alkoholen först till magen, sedan till tarmarna och ut i blodet. Alkoholen når sedan alla andra delar av kroppen via blodet. Detta påverkar kroppen direkt när du dricker, men även på lång sikt.

Eftersom alkohol påverkar hjärnans dopaminutsläpp leder det till att ens känslor förstärks och man kan känna sig mer avslappnad, glad, modig eller social. Samtidigt blir balansen, kortidsminnet och omdömet sämre.

Då omdömet blir sämre förstår man inte saker på samma sätt som då man är nykter, de vill säga icke alkoholpåverkad. Man kan tex göra saker som man inte skulle göra annars. Man vågar mer och det kan bli svårare att förstå om något är farligt eller riskabelt. Därför är det väldigt vanligt att man använder narkotika i samband med alkohol, eftersom man kan få svårt att inse allvaret då man är full.

Precis som vid användning av droger ökar hjärnans tolerans om man dricker alkohol regelbundet. Detta leder till att man behöver dricka allt större och större mängder alkohol för att man ska kunna känna samma lustfyllda känsla som man tidigare känt. Eftersom hjärnan vänjer sig vid de högre doserna av alkohol och dopamin får kroppen tillslut svårigheter med att vänja sig med de naturliga signalsubstanserna som man får i nyktert tillstånd. Det resulterar i abstinens och man känner ett starkt behov av att dricka alkohol på nytt för att dämpa de negativa känslorna och kroppsliga besvären.

Det finns också annan bra hjälp att få, oavsett hur ens problem ser ut. Till en början måste man själv reflektera kring hur ens liv skulle kunna vara utan alkohol och om hur man skulle vilja må eller vad man skulle vilja använda sina pengar till. //Emma

Likes

Comments

Hallå Hallå!!

Som jag skrev i mitt först inlägg är sömn viktigt men vad kan hända om man sover för lite eller för mycket? Och vad händer när vi sover?

Så vad händer när vi sover? Jo det är då hjärnan och kroppen återhämtar sig. Kroppstemperaturen sjunker, pulsen, stresshormonerna och blodtrycket sjunker. Musklerna slappnas av. Med andra ord så läker kroppen sig själv. Även så producerar kroppen viktiga hormoner som gör att du mår bättre under dagtid. De ökade hormonproduktionen är en av anledningarna varför tonåringar behöver mer sömn än vuxna. Som jag även skrev i förra så är 7-8 timmars sömn optimalt, men det beror också från person till person.

Sömnbehovet ökar dessutom när du är sjuk, stress och när du tränar mycket. Då behöver kroppen mer tid till att återhämta sig.

Vad händer när vi sover för lite eller för mycket? Det händer ingenting om man sover för lite någon natt då och då men om du börjar sova regelbundet lite kan det få konsekvenser. Som T.ex.

  • Ökad risk för förkylning
  • Magproblem
  • Inlärningssvårigheter
  • Humörsvängningar
  • Huvudvärk och migrän
  • Sämre syn
  • Viktuppgång
  • Hunger

Men så finns det även tips för att få en bättre sömn:

  • Träna – Men helst inte fyra timmar innan du ska sova, endorfiner och adrenalinet från träningen kan hålla dig vaken.
  • Sov och vakna på regelbundna tider
  • Ta kortare tupplurar – Om du nu ska ta en tupplur ta en kort, helst inte över 20 minuter.
  • Undvik koffein innan sömn
  • Slappna av innan sängen
  • Stäng av telefonen – Blåljuset från våra telefoner ger energi till hjärnan som då får svårare att koppla av.
  • Använd sängen bara till sömn

Men är det möjligt att sova för mycket? Ett nja här. Vissa säger att man kan och att det är dåligt. Vissa säger även att ingenting händer i kroppen.

Ni vet den känslan efter att hav sovit i 10 timmar, man känner sig helt utslagen och trött. Detta har med en stor sannolikhet att göra med sömnstadiumet man vaknar upp ifrån. Jo under sömnen går vi under olika stadier av sömn. Den vi vaknar upp ifrån är då djupsömnen, och man tror att det är när vi vaknar upp ifrån den vi känner oss trötta och utslagna. Men om vi vaknar upp från stadiet vi sover som ”tunnast” så känner vi oss piggare.

// Love

Likes

Comments

Hej alla fina!

Jag skrev tidigare ett inlägg om ätstörningar och varför de kan förekomma, nu tänkte jag berätta lite mer om vad de gör med kroppen och varför det är farligt att ha en ätstörning.

Anorexia Nervosa

Eller anorexi betyder att man svälter sig själv, man slutar lyssna på kroppens signaler om när man är hungrig och mätt och äter onormalt lite. Under vår evolution så bildades en signal i hjärnan som säger till när vi behöver näring dvs mat. Vi behöver alltså mat för att överleva och utan den kan man bli man extremt trött, få ont i magen, bli uttorkad och ha svårt att koncentrera sig. Maten är väldigt viktig både för att vi ska kunna fungera normalt och orka med vardagliga saker men också för att den ger byggstenar till kroppens olika organ. Vid bantning brukar denna sjukdom ofta utlösas då man under en bantningsperiod kan sluta äta saker som gör att kroppen kan gå upp i vikt så som kolhydrater och fett. Att äta för mycket av dessa kan leda till övervikt men kroppen kräver en viss mängd av dessa ämnen varje dag för att må bra. En som lider av anorexi får ofta försvagande muskler, dåliga reflexer och väldigt lite eller ingen underhudsfett vilket gör att man inte kan hålla kroppen varm. Vissa av dessa besvär kan bli livshotande då man kan få problem med hjärtat och blodcirkulationen, njurarna kan börja fungera sämre och benskörhet kan uppstå.

Bulimia Nervosa

Eller så kallad bulimi, liknar till vissa delar anorexia då man låter bli att äta en del näringsämnen som kan leda till viktuppgång. Men att man undviker det leder istället till att man får ett extremt sug efter just dessa ämnen, då kroppen är i behov av dem. Detta gör då att man i perioder äter extremt mycket av dessa ämnen. Dessa matvanor gör att kroppens energiförbrukning förändras och kroppen ställer in sig på svält, när man då senare hastigt äter har kroppen vant sig vid lägre energi förbrukning vilket resulterar i att kroppen lagrar de kalorierna istället för att förbränna dem. Det blir då en ond cirkel då målet var att minska i vikt men istället går man då upp i vikt. En person med bulimi kan lida av en del olika kroppsliga besvär t.e.x så är det inte ovanligt att bulimiker lider av allvarliga tandskador. Då tändernas emalj skadas av frätande magsyra vid kräkning. Om kräkning sker ofta och under en längre tid kan det leda till allvarliga tandskador som inte går över av sig själva när man blir frisk från sjukdomen. Mag-och tarmproblem är också vanliga, man kan även få järnbrist vilket gör att man blir trött och brist på salter som kan leda till muskelkramper. Det är inte ovanligt att människor som lider eller lidit av anorexia får bulimi eller tvärtom.

-Sophie 

Likes

Comments

Tjena mittbena! I detta inlägg tänkte jag fördjupa mig lite grann i Vitaminer ovh Mineraler. Vad som innehåller vad och vad som finns, tänkte även att vi skulle kolla på vad dessa gör med kroppen.

Vitaminer

Vitaminer är livsnödvändigt, vi behöver det för att må bra. Vi tar olika vitaminer eftersom att vår kropp kan själv inte tillverka dem. Äter vi för lite vitaminer så kan vi få speciella sjukdomssymtom. Men även om man äter för mycket kan det vara skadligt. Vitamin-C är något kroppen inte kan producera, C-Vitamin är bra för ämnesomsättningen i bindväven. Du får C-Vitamin från tex en Apelsin eller Jordgubbar. Äter du 1 apelsin om dagen så får du i dig ditt dagliga behov av C-vitamin. C-vitaminet underlättar upptagning av järn och minskar risken för depressiva symptom.

D-Vitamin är även något vår kropp behöver mycket av. Den får vi från solen. Många människor får brist på D-vitamin på vintern eftersom att solen inte lyser lika mycket som på sommarn i norr. Har man har brist på D-vitamin så kan man känna sig trött och seg man får även sämre immunförsvar. D-vitamin kan även lindra akne, reumatism, eksem och psoriasis.

Mineraler

Mineraler ger näring till kroppen, dem behövs för vår kropps uppbyggnad, dem ingår också i våra hormonsystem. De viktigaste mineralerna som man vet om är Järn (Fe) och Kalcium (Ca). Kvinnor behöver tänka mer på tt få i sig järn en män. Kvinnor förlorar mycket järn under menstruation, och måste därför äta mer som innehåller järn än vad män behöver. Något som är väldigt järnrika är broccoli, kött eller ägg. Det finns även tillskott för järn också.

Har man brist på Kalcium kan det led till att man får problem med skelettet eller att man tappar tänder. Även här måste kvinnor ta hänsyn till att dem får i sig mycket Kalcium när dem ammar. Mycket försvinner via bröstmjölken.

Vill ni läsa mer om detta kan ni alltid gå in på

https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Tema/Halsa/Mat-och-naring1/Kort-om-naring1/

-Kristian

Likes

Comments

Hej alla fina!

Det finns många olika typer av ätstörningar men de har alla samma mål, att ändra sitt utseende. Detta pågrund av att man inte är nöjd med sin kropp vilket kan bero på en miljon olika anledningar, andra människor kan ha kommenterat på ens vikt eller ens utseende, eller så kan de vara social media som fått en att vilja ändra sitt utseende. Social media är så stor idag och det drabbar speciellt många unga tjejer då man ser alla dessa bilder på ”perfekta” tjejer och man vill se ut som de vilket leder till att man kanske svälter sig själv för att uppnå detta. Att ha en ätstörning är en kronisk sjukdom och sjukt farligt då det är väldigt svårt att komma ur en sådan sjukdom och det är sjukt farligt för kroppen att inte äta eller inte behålla maten man äter. Eftersom man då varken får i sig näring eller någon energi man behöver för att leva. Grunden till en ätstörning är att man är dömande mot sig själv,sin kropp och sin vikt. Det finns flera olika typer av ätstörningar så som bulimi, anorexia och hetsätningsstörning. Alla dessa är väldigt farliga och om de kommer till en viss punkt även livshotande. Därför bör du om du misstänker att du har en ätstörning så fort som möjligt ta hjälp ifrån en vuxen du litar på eller en läkare. Du kan även få stöd på nätet, det finns många sidor som erbjuder råd och hjälp via chatt, telefon och e-mail. En förening som är kunniga inom detta område är SHEDO, de är väldigt fokuserade på självskadebeteende och ätstörningar ät ett allvarligt slags självskadebeteende. Det är även viktigt att prata med någon om det och försöka hitta grunden till varför du vill skada dig själv. En ätstörning som anorexia är även delvis genetiskt så om du misstänker att du har sjukdomen kan det vara bra att prata med din familj och se om det finns någon annan som också haft eller har sjukdomen i din familj eller släkt eftersom det är bra att veta vad sjukdomen kommer ifrån i ordning till att försöka bli frisk ifrån den. Det jag vill säga med detta inlägg är att om du misstänker att du har en ätstörning, sök hjälp. Om du sitter på social media och säger till dig själv att du inte duger eller att du behöver gå upp eller ner i vikt och att du inte ska äta pågrund av detta, sluta. Alla är fina som de är och om du nu skulle vilja bli mer kurvig eller smalare, gör det på ett nyttigt sätt som både är bra för dig och din kropp, ät nyttigare men sluta inte äta och träna mer men bara så mycket du vill och orkar.

Du kan hitta mer om hur du tränar och äter rätt på bloggen här tack för mig puss och hej!

-Sophie

Likes

Comments

Hejsan svejsan på dejsan!

Jag ska berätta lite om vila och avslappning och varför det är så viktigt för både den fysiska och psykiska hälsan. Det finns olika anledningar till varför man måste koppla av ibland. T.ex. så mår ingen bra av att alltid jobba och vara stressad hela tiden, därför borde den personen ta en paus och lägga ifrån sig arbetet och koppla av. Även en person som alltid är på gymmet, är ute i löparspåret eller tränar på något annat sätt behöver sätta sig ner i soffan med chipspåsen då och då. Men för mycket avkoppling kan snabbt bli en vana så man sitter still för mycket vilket inte heller är bra. Avkoppling ska hållas i en lagom mängd

Målet med avslappningen är att låta kroppen koppla av, tänka på annat eller bara få andrum. Det är viktigt för att kroppen och psyket inte klarar av att vara i högvarv hela tiden. I princip vad som helst kan vara en hjälp till att koppla av, bara det får dig på andra tankar så du inte känner dig ansträngd och stressad.

Meditera är något man kan göra för att spänna av. Meditation, som spelar stor roll inom några världsreligioner, är en psykisk och kroppslig teknik som innebär koncentration kombinerad med avspänning. Meditation kan utföras på många olika sätt, men meningen är att man ska få stopp på sina tankar och låta bli att tänka på de problem man har och saker man måste göra. Inga problem kan lösas med meditation men det kan ge styrka till att hantera problemen senare.

Fysisk träning kan också vara en typ av avkoppling. Det kanske inte är så avslappnande med det kan få en att komma på andra tankar så man inte stressar upp sig allt för mycket på något skolarbete som ska lämnas in eller något som chefen på jobbet tjatar om.

Soffan är bra för där är det enkelt att slappna av. Det är bara att sätta på tv:n och lägga sig där med något gott att äta. Det är viktigt att unna sig något gott ibland.

//Jesper HH

Likes

Comments

Tja Tja bloggen!!

Kroppen är en fantastisk skapelse på många olika sätt, med hjälp av kroppen kan vi röra på oss, förflytta oss och känna värme och kyla som kan få oss att njuta. Eftersom du förmodligen lever med din kropp hela livet så är det viktigt att du tar hand om den så att du kan må bra.

Att ha en god häsla påverkas av vad du äter, stress, sömn, rökning, alkohol och droger. Hur du lever ditt dagliga liv är väldigt viktigt för att du som person ska må bra.

Vad man har för arbets-och levnadsvillkor har en stor påverkan på ditt välmående. Folkhälsan är något som alla människor har rätt till. Staten har skyldigheter att arbeta för alla männsikor i samhället så att alla männsikor får den vård dem behöver. I Sverige så jobbar regeringen och myndigheter för att Sveriges folk ska må bra.

Det är många människor som sitter i samma båt när det gäller vad man har för livsstil. Det är flera som lever ett ganska ohälsosamt liv. Varför man lever ohälsosamt påverkas ofta av att man har en obalans i livet. Det handlar om t.ex depression, dåligt med sömn, stress och sjukdomar.

Att se till att du har koll på faktorerna som påverkar din hälsa och dem kroppsliga, fysiska och psykiska funktionerna och även ditt sociala liv kan bidra till att du får en bättre hälsa när det gäller kost, kroppslig rening och fysisk träning.

Förändringar är något som är bra för alla människor. Förändringar kan göra så att du inte bara fokuserar på en sak som du tycker om utan även får en annan syn på livet och att det finns mycket annat roligt att hitta på. T.ex när man jobbar som proffsionell fotbollspelare där man tänker och lever fotboll varje dag, både ute på plan, i omklädningsrummet och när man sitter tillsammans och äter lunch. Den fritiden man har över så kan man försöka tänka bort fotbollen ett tag och hitta på något annat, det kan vara t.ex att gå på konserter om man tycker om musik eller om man gillar att snickra kan man t.ex bygga något. Man kan också använda denna dyrbara tid till att bara umgås med familj och vänner.

Det jag vill säga med det här är att det är många människor som lever i en bubbla och lever enligt samma normer varje dag. Försök att tänka utanför boxen och hitta på andra grejer som du vanligtvis inte gör.

Vi männsikor formas i samspel med den omgivningen vi är i vanligtvis. Vi kan alla påverka varandra på något sätt både psykiskt och fysiskt med hjälp av det sociala livet t.ex när vi är på skolan eller jobbet.

By Jonathan 

Likes

Comments

Elloooo. Detta är en uppföljare på mitt tidigare inlägg om beroende om droger. I detta inlägg tänkte jag skriva om konsekvenser av droger, men även om hur man blir av med ett beroende.

Ett drogmissbruk kan orsaka sjukdomar i hjärtat och lungorna, huvudvärk, illamående och yrsel. Man blir infektionskänslig och blir därför mer mottaglig för sjukdomar eftersom immunförsvaret bryts ner då drogerna minskar antalet vita blodkroppar.

I tex cannabis stannar de giftiga kemikalierna kvar i kroppen under en lång tid, även fast man har slutat ta drogen. Ämnet ”THC” som är huvudämnet i cannabis är fettlösligt och dras därför till kroppens fettvävnader. Forskning visar att THC lagras i kroppens fettceller, och detta innebär alltså att drogen kan släppas ut i blodet igen när man tex är stressad, hungrig eller trött.

Droger påverkar framförallt hjärnan och tänkandet. Sinnesintrycken förändras och de slutar ofta att stämma överens med verkligheten. Man kan alltså hallucinera (dvs höra, se, känna och uppleva saker som andra inte upplever). När man använder droger regelbundet blir man ofta brutalt personlighetsförändrad. En glad och utåtriktad person kan tex bli skygg, passiv och likgiltig.

Det går dock att bli av med alkohol eller drogproblem. Vid missbruk behandlas man oftast genom avgiftning, alltså att man lindrar abstinensen genom medicinering. När en drogberoende person slutar att använda drogen regelbundet, reagerar kroppen igenom abstinens. Precis som jag nämnde i mitt förra inlägg så är abstinens väldigt individuellt, men det kan innebära tex svettningar, hallucinationer osv. Avgiftningen håller på i några dagar med ständig uppsikt av läkare. Man medicinerar den beroende personen tills hen inte längre är i akut behov av drogen. Ett exempel på avgiftning kan vara att man tex ger ångestdämpande läkemedel för att lindra personens abstinensbesvär.

Det finns också annan bra hjälp att få, oavsett hur ens problem ser ut. Till en början måste man själv reflektera kring hur ens liv skulle kunna vara utan droger och beroende. Tex om hur man skulle vilja må, och vad man skulle vilja använda sina pengar till. Barn och unga (under 21 år) kan dock bli tvångsbehandlade om dom vägrar att ta emot hjälp eller behandling för sitt drogberoende. LVU (lagen om vård av unga) är en tvingande vård där socialtjänsten gör en bedömning om att personen ifråga är en fara för sig själv eller sin omgivning. Detta kan göras emot deras och deras vårdnadshavares vilja.

Om skolpersonal, vårdpersonal eller polisen misstänker att en person under 18 år har problem med alkohol eller använder droger, bör de kontakta socialtjänsten som gör en bedömning eller en utredning. //Emma Södeberg


Likes

Comments