Fick en sån där riktigt skön morgon i morse. Sov ut länge och dröjde kvar i sängen utan några som helst elektroniska prylar nära mig. Jag bara låg där och tittade ut genom fönstret. (Jag sover aldrig med rullgardinen nere, vet inte ens varför jag har en rullgardin?!?!). Sedan gick jag ner och möttes av en katt som verkade vara tröttare än jag, hur det nu kunde vara möjligt. Bestämde mig för att göra en smoothie, men jag är inte mycket för de där chockgröna dryckerna som många verkar tycka så mycket om. Jag håller mig till de där med mycket bär och mycket sockrade yoghurts, det är mer min grej. Men idag kände jag för att testa något nytt, men ändå starta mjukt. Så jag gjorde en smoothie på fryst mango, babyspenat, vaniljyoughurt, 1msk linfrön och lite vatten. Och det var faktiskt inte sådär jättefarligt. Vissa kallar spenat för kaninmat och andra för kanonmat och jag har alltid legat någonstans där emellan. Jag vet att det är bra för dig, men palla äta det. Men det är nog någonting som jag tänker ändra på. Det senaste har jag haft spenat på knäckebrödet med antingen lite leverpastej eller ost/skinka, och det är inte heller så himla dumt.

MER SPENAT TILL FOLKET!!!

Vad var det jag sa!!!! Eller åtminstone hintade om, utan att veta att jag faktiskt hintade. JAG ÄR I ITALIEN!! Inte Venedig, men det är ändå samma land iallafall. Jag är vid GARDASJÖN! Tittar faktiskt ut på den i samma stund jag skriver detta!!

Det är helt fantastiskt här! Nästan varmare än i Kroatien, med hela 33grader, jag vet, det går knappt att leva.

Vi fick igår tag på två lägenheter här, superbilligt, och det visar sig idag när vi kom hit att dem var jättefräscha och trevliga. Så det blev en till oss och en till den andra familjen vi reser med.

Snart ska vi ta en fördrink (även om den blir alkoholfri när man har föräldrar som umgänge) och sedan middag på en restaurang som har utsikt över hela sjön samt ett gammalt slott som ligger precis vid vattnet, det ser ut att kunna vara med i en av Disneys princessfilmer eller något liknande.

Imorgon blir det antagligen upp på berget med deras nya toppmoderna linbana, och så ska vi hyra cyklar och cykla ner för berget, det kommer bli ascoolt tror jag!!!

Nu måste jag gå och ta en kall dusch, DET.ÄR.SÅ.VARMT!!!!!

Är det inte helt fantastiskt egentligen att vi människor kan påverkas så starkt av vädret. Jag vet inte hur det är med just dig, men för mig spelar det faktiskt roll. Speciellt när det är soligt. Det är som om hela min kropp fylls med någon slags ny energi. Inte sådan energi man får när man sover eller äter, utan något annat. Man känner sig ny, på något sätt. Kanske beror det på att jag bor i ett land där solstrålar är något extraordinärt som man egentligen skulle vela spara i en burk och plocka fram lite när det passar. Eller kanske så flyger jag bara iväg i mina tankar och egentligen bryr sig ingen om vad jag säger ändå, troligtvis...

Jag har glömt bort bloggen lite grann nu det sista. Men det har faktiskt berott på saker utom min kontroll. Sådant som att tillgång till ström har varit minimal, vilket har lett till att de få batteriprocenten jag hade på min mobil har gått åt till meningslösa snap-selfies till mina närmaste vänner och lite scrollande på instagram, till och med en like har vissa fått om det var något intressant på bilden.

Medans min mobil har legat undangömd längst in i garderoben under den mesta tiden här så har jag kunnat koncentrera mig på att göra saker som barn för tio år sedan gjorde som galningar, nämligen LÄSA. Allt det där tjötet om att "ungdomar måste läsa mer" och bla bla bla, stämmer faktiskt. Under 2 dagar satt jag halvt lost och bara.läste.min.bok, (och solade samtidigt förstås, multitasking hallå). Denna gången var det boken "Anna och den franska kyssen" som blev mitt offer. Och den var helt underbar. En superbra semesterbok och en superbra inspiration. Nu vill jag också flytta till Paris och plugga. Äta chokladcroissanter varje dag till frukost, och kunna bära en röd basker året om utan att någon höjer på ögonbrynet. Sen kanske det inte hade varit helt fel att träffa kärleken i "Kärlekens stad" heller. Tipsar lätt om den boken för er som vill läsa något lättsamt, inspirerande, relaterbart och mysigt.

Kroatiensemestern börjar lida mot sitt slut... Egentligen inte, det är bara något jag har inbillat mig eftersom vi redan är tillbaka i Marina Veruda, där vi hämtade båten förra lördagen. Egentligen ska vi lämna tillbaka båten nu på lördag, alltså om drygt 1 dag. Men på grund av att vädret ska bli dåligt med mycket vind (som det redan var idag) så tyckte vi att det var säkrast att åka tillbaka nu så vi slipper ta oss igenom en storm för att komma hit senare. Därför kommer vi spendera den sista dagen här istället för ute i någon annan hamn. Men detta är inte fy skam heller. Här har vi en fin pool, duschar, en bra restaurang, mataffär och varmt väder, allt innanför marinans gränser. Så jag ska inte klaga.

Det är fortfarande oklart vad vi ska hitta på för äventyr sedan påväg hem härifrån. Förra året åkte vi förbi Kaprun och Zell am See och var uppe i bergen. Och året innan det gjorde vi forsränning i Österrike. Vi har några tankar om att kanske besöka några vattenfall som också ligger någonstans uppe i Alperna. Men ingenting är spikat. Jag skulle gärna vilja åka förbi Porschemuseet i Stuttgart, och pappa (Porschefreaket no.1) är helt med mig på den idén. Men vi får se. Jag älskar ju när saker och ting är spontana, så det kanske slutar med att jag sitter där i någon gränd i Venedig och dricker Cola. Ingen vet!

Det gäller att hålla inne med batteriprocenten nu, dem är dyrbara. Och därmed säger jag godnatt, på återseende (eller hur man nu sa på tiden då jag inte levde)

Kram!

Dagen startade med en 8 timmars lång bilfärd från Prag till det här lilla paradiset, Opatija nere längs med den kroatiska kusten högst upp på istrienhalvön. Trots illamående i bilen och den allmänna tråkigheten att sitta i bilen så länge så blev dagen räddad när vi kom hit.

Det blev ett dopp i det salta, mycket salta havet. Ett långt bad kan jag säga, närmare 30min, men det var precis vad jag behövde. De andra barnen fick hoppa på en uppblåsbar "hinderbana" mitt i havet, men efter mina tidigare besvär i bilen så kände jag inte riktigt för att hoppa och skutta runt. Ett svalkande dopp räckte för mig.

Middag blev det också, på ett SUPERställe!!! Vi alla nio blev nöjda med våra rätter, jag tog risotto med scampi, och.den.var.såå.god!!!!

Imorgon blir det att SEGLA!!!!

Det blev en fantastisk dag i Prag!! Solen sken, jag svettades som jag vet inte vad, vi åt god mat (so far), vi fick upptäcka coola grejer, jag fick inte så värst ont i fötterna, och det var bara en allmänt bra dag.

Vi kom tillbaka till hotellet här för någon timme sedan och det blev ett bad i hotellets pool, behövligt. Nu ska vi bara byta om och gå ut och käka middag!

Jag tycker faktiskt det är rätt häftigt att vi var i Prag 6 juli förra året också. Satt på samma båt, och gick på samma gata. Folk kanske tycker det låter långtråkigt och enformigt, men inte jag. I år fick vi uppleva helt andra delar av staden och det var definitivt värt att åka hit en gång till, vi var ju ändå förbipasserande.

Imorgon blir det lite längre bilfärd än vad vi hade idag. Idag vaknade vi klockan 05:00 på färjan och körde av vid 6:30. Det blev ungefär 6h bilfärd från Rostock till Prag. Imorgon blir det kanske 7h 45min eller något liknande ner till en liten stad som heter Opatia (eller något liknande) nere i Kroatien. Det ska tydligen vara väldigt fint där.
Sedan på lördag åker vi ner och hyr segelbåten i Pula. Känns som jag berättat detta hur många gånger som helst, men men, hellre vara fööör tydlig än otydlig. Eller....?!?

//Vit tishhha, Polo Ralph Lauren//Blå/Svart/Vit-randiga byxor, MANGO//Svart läderväska, Nån butik i Florence//Skor (som inte är på bilden och som jag inte vet vart de kommer ifrån(bra där))//