HOLA!

Niin kauan kuin muistan, minulla on ollut omituinen pakkomielle palmuihin. Olen aina piirrellyt niitä joka paikkaan. Joskus nuorempana leikkelin matkaesitteistä kaikki eksoottiset kuvat kookosdrinkeistä auringonlaskuihin. Täytin lähes kokonaisen seinän värikkäillä lehtileikkeleillä. Olen aina haaveillut pääseväni ulkomaille ja ihaillut kaikkea eksoottista. Jostain syystä elin kauan laput silmillä. Täysi-ikäisyyden tultua rupesin miettimään asiaa. Vasta myöhemmin huomasin, että minulla on mahdollisuuksia vaikka mihin.

Syyskuussa 2016 rupesin selailemaan netistä halpalentoja. Olin aikasemmin vain leikkimielellä plärännyt matkasivustoja. Tällä kertaa löysin todella edulliset meno-paluu liput alle 200 eurolla. Päätin tehdä varauksen ja ostin liput. Koskaan aikasemmin en ollut matkustanut edes lentokoneessa. Tämä matka oli minulle spontaani päähänpisto. Ei yksin matkustaminen olekkaan sen kummoisempaa eikä järin pelottavaakaan. Se on oikeastaan todella antoisaa ja rentouttuavaa. Saa itse päättää mitä tekee, milloin ja missä. Ainut huono asia reissuun lähtemisessä oli että tunsin olevani tulossa kipeäksi. Olin hankkinut matkalle mukaan maitohappobatkeerikapseleita ja sinkkitabletteja. En antanut flunssan toistaiseksi häiritä. Liekö kirjaimellisesti ollut matkakuumetta.

8. November

Tiistai aamuna oli aikainen herätys noin kuuden aikaan aamulla. Lento lähti yhdeksän jälkeen. Halusin olla aikaisin liikkellä, jotta aikatauluni ei varmasti mene tiukille. Minulla on aina ollut huono tapa olla viime tipassa joka paikassa. Aamulla en vielä tiennyt millä aijoin mennä helsinki-vantaan lentokentälle. Luotin siihen että stadin ytimestä kulkee monet menopelit kunhan olen aikaisin liikkeellä. Menin sitten linja-autolla lentokentälle ja saavuin oikealle terminaalille. Oudointa oli mennä sisälle kun ei oikeastaan ollut mitään hajua, mitä tehdä seuraavaksi. Tietenkin ymmärsin ensimmäisenä tehdä lähtöselvityksen. Noloa oli että en heti hoksannut miten lähtöselvityksen automaattikonetta käytetään. Sen jälkeen oli vuorossa turvatarkastus ja sekös vasta jännittikin. Varmaan syystä että olen katsonut liikaa elokuvia. Minulta ei onnekseni löytynyt laittomuuksia tms. kiellettyä tavaraa ja sain turvallisesti jatkaa matkaa.

Päästyäni lentokoneeseen ja löydettyäni koneesta oman paikkani. Harmikseni en saanut ikkunapaikkaa. Tottakai olisin heti tahtonut ottaa instagram matskua kun kone nousee pilvien yläpuolelle. Eräs mies pysähtyi kohdalleni ja sanoi että ikkunapaikka olisi hänen. Kuikuilin ikkunasta hänen ylitseen. Siinä odotellessa kävimme small-talkkia ja kerroin että en ole koskaan aikaisemmin ollut lentokoneessa saati ulkomailla. Kerroin että olen lähtenyt yksin reissuun ensimmäistä kertaa. Hän kysyi tahtosinko vaihtaa tästä syystä paikkoja. Hän matkustaa lähes viikottain töiden vuoksi lentokoneella joten hänelle se on pientä. En ensin kehdannut vastata myöntävästi kunnes hän kysyi uudestaan minun kuikuilessa toistuvasti ikkunasta. Vaihdoimme kuitenkin istumapaikkoja. Juttelimme niitä näitä ja teimme tuttavuutta. Lentokoneen ollessa ilmassa etsin menu listan käsiini etsiäkseni jotakin syötävää. Mies katseli itsekkin mitä hän ottaisi. Hän tokaisi - "Syötkö sinä jotakin? Minä tarjoan, laitetaan firman piikkiin". Matka ei voinut kuin alkaa hyvin ja olin erittäin otettu siitä että kuinka "matka" ottaa minut vastaan ilman suuria odotuksia. Olin miehelle erittäin kiitollinen hänen ystävällisyydestään. Siinä ei ollut kyse mistään flirttailusta. Mielestäni hän oli vilpitön. Minulla oli edessäni vaihto Pariisissa ja se hieman jännitti minua. Vaihtoon oli 1h 50min aikaa. Mies oli jäämässä pariisiin ja päätti saattaa minut oikealle terminaalille. Oli odotettavissa että Pariisin lentokenttä olisi paljon isompi. Veikkaus osui oikeaan, yli odotusten. Selvisin kuitenkin oikeaan paikkaan ja oikeaan koneeseen. Kun kone rupesi laskeutumaan Malagaan. Näin koneesta vuoria ja turkoosin meren. Olin todella innoissani. En malttanut odottaa että pääsisin koneesta pihalle. Toivon näin jälkeenpäin etten näyttänyt koiralta joka vinkuu lenkille...

At the destination

Otin lentokentän edustalta taxin koska halusin päästä mahdollisimman nopeasti keskustaan. Taxikuski oli isohko espanjalainen nainen. Hän hädin tuskin puhui lainkaan englantia. Autossa soi kovalla latino-r&b musiikki. Auton ikkunat olivat auki ja tuuli tuiversi naamaani. Se ei tuntunut todelliselta. Verrattuna Helsingin säähän.. Kun pääsimme isolle tielle ja näin ensimmäistä kertaa palmun livenä. Kuinka tyhmältä se kuulostaakin, mutta en voi sanoin kuvailla fiilistä mikä minulla oli sillä hetkellä. Erilaiset maisemat ja ilmakin tuoksui aivan erilaiselta. Jammailin fiiliksissä apukuskin paikalla leveä hymy kasvoillani. En voinut uskoa silmiäni, että todella olin Malagassa.

Pääsin siten keskustaan ja minulla ei ollut mitään käryä mitä teen seuraavaksi. Olin monta viikkoa etukäteen katsellut hotelleja sekä hostelleja. En ollut kuitenkaan varannut mitään etukäteen. Halusin ensimmäisenä etsiä jonkun edullisen hostellin ja levätä. Malagassa ei ollutkaan niin yksinkertaisen suorat kadut niin kuin Suomessa. Myöhemmin löysin kuitenkin keskustan ytimestä hyvän hostellin. Eihän se mikään luksus luukku ollut mutta siedettävä kuitenkin. Hostellissa oli muitakin yksinmatkustajia sieltä täältä ympäri maailmaa.

Meni oma aikansa tutustuessa ympäristöön ilman karttaa ja vailla määränpäätä. Kiertelin paikkoja sattumanvaraisesti luottaen omaan suuntavaistoon. Useimmiten loppujen lopuksi löysin takaisin. Vaikkakin välillä vahingossa. Saatoin kävellä päättömästi vain jonnekkin tietämättä missä on itä ja missä länsi. Menin minne jalkani minut veivät tai seuraten komeimpia palmuja.

Illalla hostellissa ihmiset seurustelivat yhteistiloissa kera virvokkeiden. Siinä aikani tein tuttavuutta ihmisiin. Illalla menimme sitten osa porukasta syömään. Jonka jälkeen lähdimme katsomaan Malagan yöelämää. Olimme pelaamassa biljardia ja kävimme about neljässä eri yöklubissa. Seuraavana päivänä olivat jalat muussia kävelystä ja edellis illan tanssimisesta. Minun oli pakko etsiä toiset kengät koska jalkani olivat todella turvonneet. Omat kengät puristivat liikaa ja kävely tuntui tuskaiselta.

Löysin ihanan kenkäkaupan. Oli vain vaikeuksia valita mitkä haluan...

Kiertelin kaupunkia läpikotaisin tutustuakseni ympäristöön. Tutustuin lähiympäristön kahvila- ja ruokatarjontaan. Saatoin juoda valkoviiniä ruuan kanssa silloin tällöin. Viiniä ja alkoholia sai todella edullisesti. MInusta ei ollut ruokamatkailijaksi. En tullut koko reissun aikana maistaneeksi paikallisruokaa. Vaikka yleensä olen aikalailla kaikkiruokainen ja kiinnostunut ruuasta. Söin enimmäkseen salaattia ja pastaruokia. Minun heikkouteni on kuitenkin kesä aiheisesti jäätelö ja sitä oli sitten myynnissä joka nurkalla. Söin jäätelöä ja vedin churroja napaan. . Neljä päivää pyörin kaupungissa syöden ja kauppoja kierrellen. Useimmissa vaatekaupoissa oli mies vartijoita pamppujen kera. Mitä ilmeisemmin siellä varastelu on varmaankin hyvinkin yleistä. Poliisit liikkuivat kaupungissa skoottereilla ja hevosilla. Täytyy myöntää että uniformuun sonnustautunut, tummahko salskea mies hevosen selässä näyttää hyvältä. Espanjialaiset miehet tuntuvat myöskin olevan jokseenkin yksinkertaisia luolamiehiä. Joskus oli hieman ahdistavaa olla huomion keskipisteenä vasten tahtoaan. Lause "HOLA, CHICA!" tuli minulle hyvin tutuksi. Muutaman kerran minulle tööttäiltiin ja huudettiin autosta jotain. Kerran yksi mies meinasi ajaa skootterillaan autotallinsa oveen vilkutettuaan minulle. Silmien pyörittely ja ingooraminen eivät tuntuneet tehoavan. Onhan se toisaalta imartelevaa että skandinaavisuuttani pidetään jotenkin viehättävänä. Tai sitten olen näyttänyt vain naurettavalta turistilta. Ja he ovat pilailleet kustannuksellani.

Yritin tutustua paikalliskulttuuriin ja eroavaisuuksiin. Malagassa oli paljon katumyyntiä, kerjäläisiä ja kodittomia. Ihmiset tulivat myymään krääsää ja käsitöitä ravintoilen terasseille ja joskus jopa sisälle asti. Sydäntä raastavaa oli nähdä joku koditon koiran kanssa kadulla. Etusijassa koiran omistaja ruokkii koiransa ja pitää hänestä huolen. Yhdelle kodittomalle miehelle annoin avaamattoman granaattiomenatuoremehun. Rannikoilla ja vuoristojen lähellä metsissä asui myös paljon villikissoja. Onneksi en törmännyt kodittomiin koiriin, itku olisi ollut sydäntä raastavaa. Kohtaamani paikalliset ihmiset olivat pääsääntöisesti ystävällisiä ja sosiaalisia. Asiakaspalvelu oli mielestäni todella hyvää. Reissuun mahtui tietenkin myös huonoja kokemuksia. Mutta me kaikki ihmiset olemme erilaisia. Keskenään keskustelevat espanjalaiset kuulostivat omaan korvaan aina hyvin kiivaantuneilta. Puhetapa poikkeaa todella paljon suomalaisesta kulttuurista.

Otin hostellista öitä lisää fiiliksen mukaan. Olin ollut neljä yötä keskustassa hostellissa ja päätin etsiä hostellin jota olin jo ajatellut ennen koko reissua. Lähdin bussilla hieman etäämmälle keskustasta. Olin tehnyt varauksen kolmeksi yöksi hostelliin nimeltä Bellavista. Se sijaitsi rannalla jonka parvekkeelta oli suora näkymä merelle kera palmujen. Se oli saman hintainen kuin keskustassa sijaitseva hostelli. Minulla oli kämppiksinä venäläinen ja tanskalainen mies. Minulla oli ihan oma soppi, jolla sain onneksi vähän yksityisyyttä sukupuoleni puolesta. Kävimme syömässä toisen kämppikseni kanssa. Teimme silloin tällöin myös pieniä tutkimusretkiä sinne tänne. Hostelli oli huomattavasti rauhallisempi paikka yöpyä kuin keskustan hostelli. Hostelli kaverit eivät bilettäneet keskellä yötä yrittäessäsi nukkua.

Viimeiset päivät päätin käyttää rannalla chillaten` ja urheillen. Utelin kämppiksiltäni kuntosaleista ja liikunta mahdollisuuksista. Lähellä rantaa oli ulkokuntosali. Toisena iltana kävin pitkällä juoksulenkillä toisen kämppikseni kanssa. Seuraavana päivänä menin aikaisin rantakiville ottamaan aurinkoa muutamaksi tunniksi. Myöhemmin lähdin lenkille ja siitä suoraan ulkokuntosalille. Rantaraitti oli todella suosittu juoksemiseen. Aamusta iltaan sadat ihmiset juoksivat rannan läheisyydessä. Yhtenä iltana juoksin liian vähissä vaatteissa, eikä ollutkaan enää niin lämmin. Tulin uudestaan kipeäksi. Mutta se matka oli sen arvoinen että flunssa ei paljoa haitannut. En tietenkään suosittele kenenkään lähtevän kipeänä reissuun. Tämä oli ensimmäinen mutta ei varmasti viimeinen matkani ulkomaille. Nyt olen kokemusta rikkaampi ja entistäkin innokkaampi lähtemään uudestaan!

HTTP://WWW.PIENIMATKAOPAS.COM/MALAGA/

By Luomukookos 💋

Bloggaa matkapuhelimesta - Nouwilla on ehkä Ruotsin paras blogi-sovellus - Napsauta tästä