Lördagen och söndagen spenderade vi mestadels på chatuchakmarknaden. Ca 9000 försäljningsstånd där man hittar allt mellan himmel och jord. Man hittar även sådant man inte vill se bland annat utklädda och fastkedjade ekorrar.. 😢

Igår var vi på bio och såg Patriots Day, se den! Den handlar om bombningarna på Boston marathon 2013.

Bara 2 dagar kvar av semestern, båda är ganska redo att åka hem efter 2 månader på resande fot. Nu ser vi framemot en pangvår med skoter, stughäng och sol.

Igårkväll landade vi i Bangkok, sista stoppet innan hemresan. Vi tog en taxi från Don Mueang Airport till hotellet Somerset Lake Point. Vi fick ett rum på 30e våningen, och rummet är så sjukt stort! Vi började fundera på vad vi betalat egentligen haha.

Näst sista dagen i Singapore. Strosat runt vid Gardens By The Bay, haji lane, åkt upp på Marina Bay Sands.

Efter en segstartad morgon åkte vi till Orchardroad (shoppinggatan). Kul att strosa en stund men ingen shopping då allt är svindyrt. Efter detta drog vi vidare till Clarkekajen och strosade runt, tog även en guidad båttur och åt middag på en spansk restaurang.

Igår var vi till ön Sentosa här i Singapore, en ö fylld med nöjesattraktioner. Vi valde att gå på akvariet som var en besvikelse, åka typ bobcars och linbana vilket också var en besvikelse och åka upp i ett utkikstorn på 131 meter vilket var ok. Vi valde att hoppa över universal då Emil inte åker karuseller. Innan middagen tog vi En öl på Hard Rock bara för att ha varit där 😉

Vi visste att det skulle vara dyrt att vara här men vi insåg inte hur dyrt det verkligen är. Vi såg tillexempel en helt vanlig galiamelon i en delidisk som kostade 1550kr. Tur vi åker till vårt älskade Thailand igen den 5e.

Vi har båda blivit förkylda, IGEN, och har hemlängtan så energinivån är inte på topp vilket är tråkigt när man är i ett så spännande land..

Vilken nyårsafton! Så mäktigt att stå vid Petronastornen vid tolvslaget, det bjöds på en 15 minuters fyrverkerishow. Och vi har aldrig sett så mycket folk, helt galet!

Efter fyrverkerierna promenerade vi hem, sov 3h, vaknade, tog tåget till flygplatsen och sedan flög vi till Singapore. Resan gick fort då båda två sov som två grisar. På eftermiddagen var vi på lite sightseeing till Marina Bay Sands.

Vi bestämde oss för att lyxa lite denna nyårsafton. 5 rätters tryffelmeny och champagne på The Point Restaurant & Bar. Restaurangen är framröstad som #1 på tripadvisor. Vi kan båda säga att vi aldrig har ätit så god mat förut, är man i KL måste man definitivt boka bord här! Bilderna gör verkligen inte maten rättvisa, men nedan kan ni se den. Titta och njut! 😉

Dagarna flyter på här i KL och snart är det dags för Singapore, men först ska vi fira lite nyår. Nu känner vi oss lite mättade på Malaysia, framförallt jag (Amanda). Att vara i ett muslimskt land är inte riktigt min grej, så leds på alla äckliga män som inte kan bete sig.

Vi var och körde ett tungt benpass på gymmet i förrgår så nu har vi träningsvärk från helvetet. Vi har även varit på KL city center (typ ett museum, om KLs historia och framtidsvisioner) och varit på central market där de säljer mest krimskrams.

De sista dagarna här i KL ska vi bara ta det lugnt och äta gott.

På tunnelbanestationen hade de riggat upp en blodgivarcentral, som verkligen inte kändes hygienisk. De hade ingen handsprit, använde samma handskar till olika patienter, ingen möjlighet att tvätta händerna mm. känns som att de är långt ifrån Svensk standard vad gäller sjukvård så här ska man nog inte bli sjuk..

Vi har kommit på en ny sport där vi säger olika namn varje gång vi beställer något på starbucks, och självklart med svenskt uttal så det blir lite svårare för dem😂

Ulla-Britt - Ulabrat

Meinert - Maynard
Sven-Eric - Svonn
Jarmo - Jarobo

Insåg precis att vi inte skrivit ett blogginlägg på ett tag..
Den 23 åkte vi till IKEA i hopp om att de skulle ha julbord här men de hade tydligen slutat med det så vi åt köttbullar med gräddsås och potatis. Smakade precis som hemma, kanske till och med godare 😉 Vi handlade även lite svensk mat i shoppen. Kan säga att Emil har aldrig varit så glad över att åka till IKEA som då. På eftermiddagen var vi till Berjaya Times square, ett köpcenter med 11 våningar och en nöjespark med bergodalbana inuti. På kvällen tog vi med svenskmaten till den obefintliga restaurangen och åt sill och kaviarmackor. Bjöd även en kille i personalen på kaviarmacka, han höll på att kräkas och frågade om vi verkligen äter detta. Vi svarade att detta är det bästa vi ätit under våra 2 veckor i Malaysia, haha.

På julafton var vi och tog en 2 timmars (!!) massage, vi kände oss lagom möra i våra kroppar efteråt men skönt var det. Efter massagen började vi leta middagsställe vilket visade sig vara svårt. Vi kanske skulle ha bokat bord en vecka tidigare då alla restauranger vi ringde till var fullbokade. Tillslut fick vi bord på en spansk restaurang där vi åt en gudomlig tapasmiddag. Även om det var en annorlunda och mysig julafton är det ingenting som slår en julafton där hela familjen är samlad. Vi kan säga att vi längtade hem och saknade våra nära dessa dagar, men som tur är så finns messenger, Skype och FaceTime. ❤️

Hoppas ni därhemma inte är allt för bakis efter juldagsfirandet, för oss blev det en lugn kväll på hotellrummet.