Koh Lanta, ingen aning om varför det kallas svenskarnas paradis. För paradis är verkligen inte det rätta ordet. Vi skulle definitivt inte kunna spendera mer än 1,5 vecka här. Efter en vecka har vi gjort slut på alla aktiviteter här på ön, så det ska bli skönt att åka härifrån. Det har regnat i 3 dagar nu och rastlösheten är ett faktum. Men igår på orkade vi dagen med att åka och hälsa på Lanta Animal Welfare. Ett tillfälligt hem för hundar och katter som blivit illa behandlade/varit hemlösa, alla väntar på att rätt person dyker upp och adopterar dem. De steriliserar även alla katter/hundar de hittar för att minska risken att djuren parar sig hejvilt. Det startades 2010 av en norsk kvinna som inte klarade av att se alla skadade och hemlösa djur. Eftersom det är ett ideellt företag var pengar tvungen att komma in från något håll så hon startade även upp lantas första thai cooking school. Djurhemmet drivs det av volontärer och de får in sin inkomst via bidrag och restaurangen/kockskolan. Så mysigt att få kramas lite med hundarna, vi saknar ju bebis där hemma.

På kvällen hamnade vi av en slump på en restaurang vid stranden, slow down hette den. När vi kommer in till restaurangen blev vi lite överraskade när största delen av personalen pratade svenska, vi hade ju hamnat på en svensk resort. Jättemysig stämning, livemusik och grymma burgare. Nästan som att vara hemma! Så om man har hemlängtan när man är på koh Lanta är detta the place to be.

Efter middagen bar det av till klong dao stadium där vi såg muay thai ända till 00:15. Det är så hemskt att se små barn som är ca 6-7 år slåss och sparkas med varandra. Som tur är så var det väldigt kontrollerat och domaren bröt när det blev för mycket. Senare mot kvällen fightades tungviktarna vilket vi tycker var mer ok. Endast en kille blev slagen så han tappade medvetandet för 1 minut. Jag (Amanda) har varit på thaiboxning 2005 och upplever att det över lag är mer kontrollerat nuförtiden, för 11 år sedan slog de i princip ihjäl varandra innan matchen var slut.

Det är inte alltid solsken i paradiset. Det kommer en liten regnskvätt nästan varje dag men det går oftast över efter ca 10 min.

Vi hade en liten kompis på altanen igårkväll. Känns bra att det finns ödlor och grodor som äter spindlar och annat äckel..

Idag var vi iväg på en heldag med snorkling och äventyr. Taxin plockade upp oss 8:05, färdades därefter en lång väg till Old town, med ett antal stopp på vägen dit för att plocka upp flera andra som skulle med. Hoppade på longtailbåten och sen var det av till havs. Motorljudet var bland det värsta vi varit med om, öronproppar är ett måste om någon av er där ute vill åka på detta äventyr 😉

Först ut var Koh Chuek, bra snorkling och mycket klart vatten. Efter det åkte vi till Koh Ma, inte så bra snorkling. Därefter åkte vi vidare till Koh Mook och emerald cave. SÅ. JÄKLA. COOLT. Simma 80 meter genom en grotta i mörkret för att sedan komma in på en strand. Det såg nästan ut som att man var inne i en vulkan. Tyvärr har vi inga bilder då vi ej hade någon drybag eller vattentät kamera. Sist åkte vi till Koh rok och åt lunch, snorklade och bara njöt av livet.

Kvällen bjöd på middag och varsin drink på stranden, idag fick vi se en mycket vacker solnedgång för första gången på 1,5 vecka.

Idag är det sista dagen på koh phangan innan det bär av mot Koh Lanta. Phangan är en väldigt lugn ö och det finns inte så mycket att göra här. Det har regnat 2 dagar i sträck så nu börjar det krypa i benen, men man måste ju ha tråkigt ibland för att kunna ha roligt🙂

Vi hade nattligt besök av en kackerlacka i förrgår. Han kröp på Amanda som sedan flög upp ur sängen. Emil flög också upp och kackerlackan gömde sig i sängen. Han var spårlöst borta men kröp fram kvällen efter och gick ett tragiskt öde tillmötes.

Händer inte desto mer på koh phangan, därav lite tystnad på bloggen. Vi solar, badar, äter och bara njuter av semestern.

Igår var vi och spelade minigolf, en mycket trevlig svensk pensionär äger minigolfen som bor här ca 6-7 månader om året. Vi spelade och jag (Amanda) vann med 1 poäng, inte illa med tanke på att sist jag spelade minigolf var för ca 10 år sedan. När vi var klara var det 1 h kvar till taxin skulle komma och hämta oss, så ägaren erbjöd sig att skjutsa hem oss till hotellet. Vi rekommenderar starkt att man ska besöka minigolfen om man befinner sig här.

Vi startade resan 7 imorse, checkade ut från hotellet och tog en taxi mot Don Mueang airport. Taxichauffören kunde ingen engelska överhuvudtaget så vi fick gissa oss till vad ha sa. Jag (Amanda) frågade ungefär hur mycket resan kunde kosta och frågade om det kunde kosta ca 500 bath varav han svarade "yes, ok". Sedan vek han över en handduk över taxametern och det var då vi förstod att han försökte lura oss. När vi kom fram till flygplatsen frågade jag hur mycket vi skulle betala och självklart svarade han 500, men då pekade jag på taxametern som låg undangömd.. jodå den visade 229 bath. Han blev lite förvånad och sur över min upptäckt men vi var nöjda över att vi kunde överlista en thailändsk taxichaufför 😉

Flyget gick till Nakhon Si Thammarat där en minibuss väntade på oss för att ta oss till färjan. Färjan gick relativt smidigt, men det tog längre tid än vi trott att åka till koh phangan, 2,5 h ungefär. Toaletterna på färjan var inget att föredra (2 toaletter utan brinka och 2 hål i golvet) snacka om att man får träna sina ben när man står i jägarvilaposition i en båt som gungar.

Efter en kort tur i minibuss efter färjan var vi framme vid vårt hotell, Seetanu bungalows. Vi bor 3 meter från stranden och vi kunde inte vara nöjdare! Efter en hel dag utan ordentlig mat fick vi äntligen äta på hotellet, Emil var nöjd över son hamburgare och jag var mindre nöjd över min gröna curry. Imorgon ska vi leta upp en pharmacy för att hitta någon dunderkur till min begynnande bihåleinflammation/halsfluss. Sedan ska vi såklart sola och bada och njuta av att vi äntligen har semester.

Först och främst vill vi gratta (Amandas) farfar som fyller 80 år idag, hoppas du haft en bra dag med tårta och massa firande🎈💕

Idag var det tänkt att vi skulle sola och bada vid hotellpoolen. En sak vi inte tänkte på var att poolen befinner sig mellan 2 höghus på ca 35 våningar = ingen sol vid poolen. Men vi fick tid till att läsa böcker så det gjorde inte speciellt mycket.

På kvällen åkte vi till en restaurang som heter Cabbages & Condoms, de promotar folket att använda kondom och planera för att skaffa barn istället för en oplanerad graviditet. Det hängde lampor gjorda av kondomer i taket och som välkomnande hade de gjort figurer av kondomer bl.a. Tomten och Rudolf

När vi checkade in på hotellet i söndags tyckte vi att det inte stod helt rätt till. Vi blev placerade i ett rum högst upp och längst ut i korridoren. Noterade att övervakningskameran var vriden mot väggen på kvällen och på morgonen var den tillbaka vriden mot korridoren samt att nödutgången var uppbruten och användes frekvent av hotellgästerna.

Jag skrev i det tidigare inlägget om att våningen höll på att braka loss.. det gjorde det även denna natten. Vid 3 var det ett bråk mellan en kvinna och en man. Vid 5 barkade det. Det lät som 3 män, varav en förmodligen blev så misshandlad att han kanske inte lever idag. Vi låg i sängen knäpptysta och hoppades att de ej skulle höra våra andetag och darrningar. Man kan ju undra var civilkuraget försvann, ja det försvann i samma ögonblick som vi hörde hur han slängdes mellan väggarna, stolar som kastades och glas som splittrades.

Nu har vi checkat ut från det hotellet för gott, och nu är vi på jakt efter en ny sovplats där vi hoppas på att slippa dessa hemskheter. På torsdag bär det av mot koh phangan för sol och bad.

Ta hand om er, det gör vi ❤️

Vi landade ca 05:45 lokal tid igår, tog oss in till Bangkok för att leta upp ett hotell. Hittade ett relativt billigt och definitivt skabbigt hotell (men det är ju så en backpacker lever;)) vi tog en stödvila mellan 10:00 och 13:30 för att sedan ta oss an storstadslivet. Vi åkte även upp på red sky bar och tog oss en öl och french Fries to die for.

Jetlagen är ett faktum och vi vaknade vid 12 idag. Dock vaknade vi vid 3 inatt och undrade om hela våningen höll på att braka då det verkade vara något storbråk utanför (mamma och pappa, det är ingen fara) Vi åkte till köpcentret Terminal 21 där varje våning i köpcentret har olika teman; London, Istanbul, Rom,Tokyo mm.

Efter det åkte vi Tuktuk till lumphiniparken. Så härliga kontraster med höghusen i bakgrunden och promenera i det gröna. De firar Loy krathong idag, då man tänder rökelser och ljus på små båtar som de skickar ut i vattnet.

Nu har vi precis ätit middag på Hard rock café

Emil är nöjd, han har fått sin semesteröl! Nu vinkar vi hejdå till kylan och välkomnar värmen i Bangkok.