Hej, vet inte om det fortfarande är någon som kikar in här men tänkte att jag ska ge den här lilla bloggen ett avslut också. Nu har vi varit hemma i Sverige i ganska precis två veckor och det har varit fullt upp. Karlstad har bjudit på riktigt sommarväder även om det blivit lite svalare nu senaste veckan. Har hunnit krama om familj och vänner, ätit massa svensk mat, badat i Vänern, firat Klaras student och Erik när han slutade nian. Har även blivit många härliga utekvällar med underbara människor som jag saknat och bara älskar att umgås med, hoppas resten av sommaren kan bjuda på många såna kvällar! Imorgon börjar jag jobba igen och en vardag med rutiner drar igång på riktigt för första gången på över tre månader.
Ville bara titta in här och tacka er allihopa som följt våran resa! Jag är verkligen supernöjd och den här resan är det absolut bästa jag gjort i hela mitt liv. Tror fortfarande det håller på att sjunka in hur mycket vi faktiskt gjort och sett under den här tiden. Vet att jag kommer sakna det något otroligt men jag kommer alltid tänka tillbaka på den här resan med världens största leende.

Vill bara avsluta med att uppmana alla som funderar på att åka iväg och resa en period - GÖR DET. Man får uppleva så galet mycket, träffa människor från hela världen, göra nya saker varje dag och ha så himla roligt! Det är något man aldrig kommer ångra att man gjorde.
En sista kram till er!

Igår tog vi tunnelbanan till Santa Monica Pier. Vi började med att strosa runt i affärer och spenderade lite för mycket pengar men vi hittade mycket fint som vi var ute efter. När kvällen började närma sig gick vi ner mot stranden och följde strandpromenaden till piren. Där åt vi en kanongod middag (jag åt så himla goda räkor!!), kollade på solnedgången och testade drinken Coronarita - margarita med en Corona i, 10 poäng fick den! Sen satt vi och pratade om allt möjligt innan vi tog oss tillbaka till hostelet. Mysdag!!

Idag var det dags för den sista sightseeingen och vi började med Hollywood-skylten. Vi åkte buss en bit och sen gick vi sista biten upp så vi fick fin utsikt både på skylten och ner över Los Angeles. Sen tog vi oss till Shake Shack för att testa deras hamburgare till lunch, de var jättegoda och framförallt köttet var det bästa! Därifrån promenerade vi nerför Santa Monica Boulevard till Beverly Hills. Vi gick in en sväng på ett bostadsområde och jäklar vilka hus vi såg, ja där skulle man bo. Sen kollade vi runt lite i centrum och satte oss på en jättemysig uteservering och drack en iskaffe i solen. Vi gjorde lite sista presentshopping här på Hollywood Boulevard där vi bor innan vi köpte med oss greksallad till middag på hostelet. Nu har vi packat färdigt i stort sätt allting, vi fick ner det i ryggsäckarna!! Det trodde jag aldrig haha. Hoppas bara vi klarar vikten också...

Eftersom vi inte flyger förrän imorgon kväll härifrån så har vi ju lite tid imorgon också. Vi tänkte unna oss frukost/brunch ute på något ställe eftersom det är sista dagen. Sen ska vi försöka ta oss till flygplatsen i god tid eftersom det kan ta ett tag då trafiken här är kaos. Hellre att vi spenderar någon timme för mycket där än behöver stressa. Flygplatser har på något sätt börjat känna som hemma under resan och vi gillar att hänga där haha.
Japp, om precis ett dygn har vi förhoppningsvis lyft från LAX och är påväg hem till Sverige. Vi har en mellanlandning på Heathrow, London, där vi endast har en timme på oss så jag ber till gudarna att planet är i tid.

Ses snart Sverige!

Behöver skriva av mig lite

Man vill aldrig få samtalet om att någon man älskar fått en hjärnblödning, ännu mindre när man befinner sig på andra sidan jorden. Jag blir så arg på hur livet kan vara så orättvist att det tog min mormor ifrån oss alldeles för tidigt och hastigt. För några dagar sedan spelade du golf och skrattade åt att det gick dåligt för morfar och inte bara för dig. Och igår fick himlen en ängel.
Känns så konstigt att vara ute på sin livs resa där man har så roligt och så helt plötsligt händer allt det här. Att aldrig mer få träffa dig, äta din mat, krama dig och skratta åt dina knasigheter känns ofattbart och det kommer nog ta ett tag innan jag förstår det.

Även om det känns konstigt att vara här borta och ha roligt vet jag att det är precis vad du hade velat att jag skulle göra, så jag ska försöka. Så himla glad att jag har en av mina bästa vänner med mig nu som kan få mig på andra tankar och ta hand om mig. Vet inte vad jag hade gjort om jag varit ensam. Och tack till alla er som har hört av er, det betyder mycket.
Jag är så glad för alla fina minnen jag fått tillsammans med dig mormor och du kommer leva vidare i våra tankar. Jag vet inte vad som händer efter döden men jag hoppas att du har det bra vart du än befinner dig, världens finaste mormor <3

Igår hade vi en heldag på nöjesparken Universal Studios Hollywood, vilket var så roligt! Jag hade varit på Universal i Florida tidigare men det var första gången för Carro. Filmnördar som vi är båda två (ok, Carro är lite värre än mig) njöt vi hela dagen som två små lyckliga barn haha. Favoritdelen för oss båda var nog Harry Potter världen, förutom att åka attraktionen i slottet strosade vi runt, tittade i butiker med allt Harry Potter relaterat man kan tänka sig (trollstavar, kläder, kvastar, muggar, julgranskulor mm), kikade i godisaffären och skålade i honungsöl.
Sen fanns det såklart en massa andra roliga delar på Universal med åkattraktioner, t.ex. Jurassic Park, Transformers, Simpsons, Shrek, Minions och lite annat. Sen kunde man gå på några shower som var jättehäftiga. Vi var på en där man fick veta hemligheterna bakom hur man gör vissa effekter i film (ljud, slagsmål, eldstunts osv). Den andra var en stuntshow med 9 st stuntman som varit med i flera filmer/tv-serier (en av dem har gjort stunts i Vampire Diaries). Den här showen var en av mina favoriter under hela dagen, jättehäftigt! Svårt att förklara och tyvärr har jag inga bilder för min mobil var urladdad men coolt var det. Många fighter, hopp/fall och eldexplosioner. Carro filmade lite med sin gopro så ska se om jag kan ladda upp en film här.
Vi åkte även på en Studio tour vilket innebar att vi fick åka ett litet tåg ner till studiorna/kulisserna där de spelar in och har spelat in otroligt mycket film. Vi åkte förbi alla "stages" som bara är stora fyrkantiga lokaler där de sedan bygger upp olika scener. Och på vissa ställen var kulisserna uppbyggda utomhus, exempelvis en gata i New York, en mexikansk by (där de satte igång regn och en flod) och vilda västern. Några kända filmer/tv-serier vars inspelningsplatser vi också åkte förbi var byn i Hajen, Wisteria Lane från Desperate Housewives, Grinchen, och flygplanskraschen från War of the Worlds. Scenuppbyggnaden till den kraschen är förövrigt en av de mest detaljerade som någonsin gjorts inom film genom alla tider.
Massa annat såg vi också under den här turen och det var häftigt att få vara så nära! Vi hoppades på att få sen någon skådis när vi åkte runt där men tyvärr inte. MEN på väg upp från tunnelbanan när vi åkte hem såg vi Jedwerds, sångarna (och bröderna) från Irland haha.

En väldigt bra dag hade vi på Universal i alla fall. Carro fick även sin halloweenoutfit fixad, men vad det är tänker jag inte avslöja!

Då var vi framme vid resans allra sista stopp, Los Angeles. Vi tog buss hit från San Diego och det gick smidigt, tog runt 2,5 timmar. Vi bor på ett hostel med perfekt läge mitt på Walk of Fame i Hollywood. Även själva hostelet verkar nice än så länge, sköna sängar, gratis frukost och trevlig personal. För övrigt är det så skönt att veta att det här är vårt sista hostel/boende innan vi åker hem och framförallt att man bara behöver packa den där förbannade ryggsäcken EN gång till haha. Vi har även räknat ut att det här är boende/hostel nummer 36 under vår resa, haha hur jäkla sjukt är inte det då?

Vi kikade runt lite här på Walk of Fame i eftermiddags/kväll, shoppade lite och käkade middag på Hard Rock Café, burgare och en drink fick det bli. Precis utanför där vi bor var gatan avspärrade idag eftersom det var premiär för den nya Alice i Underlandet med Johnny Depp, Anne Hathaway med mera. Det var fullt pådrag med röda mattan, press och programledaren Jimmy Kimmel spelade in sin talkshow live framför publik och PINK uppträdde. Vi stod och kollade en liten stund och lyssnade på PINK (som var grym!!) men ingen skådis såg vi.
Nu vilar vi på rummet och somnar nog tidigt eftersom imorgon väntar en heldag på Universal Studios, japp vi är peppade!

Tydligen har jag lika stora händer som en av mina favoritskådisar, Matt Damon. Japp, där ser man :)

Idag har Caleb visat oss runt i olika delar av San Diego. Vi var i Seaport Village som är ett jättemysigt område vid hamnen och havet. Fanns även massa små affärer att kika i. Vi köpte med cheesecake från The Cheesecake Factory, restaurang/bageri som är kända för sina cheesecakes och finns överallt i USA. Ingen av oss hade testat det så vi köpte med en bit, satte oss vi vattnet och delade på den. Lätt den godaste cheesecaken jag har ätit!

Efter Seaport Village åkte vi vidare till Oldtown vilket är den äldsta delen av San Diego. Där var det också otroligt fint och mysigt. Vi åt mexikanskt även idag, men det är ju så gott!! Caleb tog med oss till en restaurang där som var kanonbra, så där satt vi en stund, drack hallonmargarita och åt enchilladas. Väldigt mycket mexikansk känsla på restaurangen med livemusik och annat. Gillade det verkligen! Och sen var jag verkligen proppmätt i flera timmar efteråt. Vi strosade runt lite i Oldtown efter maten, tittade på de gamla husen och i små mysiga butiker. Det kändes som Vilda Västern med Saloons, affärer som sålde gamla vapen, böcker, sheriffstjärnor med mera och Caleb visade oss till och med ett ställe där de brukade duellera, lite coolt. När vi var klara med det åkte vi tillbaka hem till Caleb. Vi var så trötta så på kvällen har vi bara sett på film och ätit glass, vilket var skönt. Redan imorgon vid kl 1 lämnar vi nu San Diego och reser till vårt sista (!!!) stopp nämligen Los Angeles. Dagarna här i San Diego bara flög förbi men det har varit jättekul. Många tack till Caleb för att vi fått bo hos honom och allt han visat oss!

Nu ska jag försöka få lite sömn! Kram på er <3

Idag lämnade vi Las Vegas, tack till den häftiga staden för några kanonbra dagar!! Efter en kort flygtur, knappt en timme, landade vi i soliga San Diego. Vi är som sagt och hälsar på Caleb som har bott och pluggat här ett halvår. Att åka till San Diego var ju inte riktigt planerat från början men jätteglad att vi valde att åka hit några dagar, se hur Caleb haft det och sen är det såklart alltid kul att få se ännu en stad! Hört mycket bra om San Diego och hittills är jag inte besviken. Efter att vi kom till huset där Caleb bor tog vi en promenad bort till universitetet och han visade oss runt på området. Det var verkligen så himla fint där!! Och väldigt stort, det pluggar ungefär 30 000 studenter där. Massa olika fina byggnader, gräsytor, matställen och massa mysiga platser med bord/stolar där man kunde hänga. Med tanke på hur fint allt var och det som Caleb har berättat tror jag både jag och Carro blev sugna på att testa på collegelivet i USA. Är riktigt sugen på att göra en termin utomlands någon gång under mina tre kommande universitets-år.

På kvällen tog Caleb med oss till ett mexikanskt matställe för att vi skulle få testa deras burritos och de var verkligen kanongoda, 5/5. Vi tog med oss maten hem till huset, åt, satt och snackade innan vi kollade på en film. Tror vi höll på att somna alla tre på slutet (fortfarande lite slitna från Vegas...) så nu ska det bli skönt att sova, godnatt!

Igår hyrde vi bil och åkte till Grand Canyon! Tog ca 4 timmar enkelväg så det blev en heldag. Men fasen vad coolt det var där! Så häftigt vad naturen kan skapa och det måste varit något av det mäktigaste jag sett. Tror inte jag behöver skriva så mycket om detta utan bilderna säger verkligen mer än tusen ord. Även fast det var en lång dag med mycket bilåkande så är jag så glad att vi gjorde det! Det var kul med en liten roadtrip också, lyssna på härliga gamla låtar, leka billekar och så får man ju faktiskt se mycket på vägen. Det gick bra att köra också även om det var lite nervigt i början när vi körde ut mitt i centrala Las Vegas, det är bilar överallt, 5-filiga vägar och så ska man försöka hitta rätt. Men med hjälp av googlemaps gick det strålande haha.

Vi var tillbaka vid tio på kvällen, då var det bara att byta om och göra sig iordning för att gå ut! Sen hade vi en sjukt rolig kväll/natt!
Idag fyller Carro år, hipp hipp hurra!! Gick ner till affären här bredvid, köpte frukost och lite småsaker till henne. Nu hänger vi på rummet men ska väl snart gå härifrån, idag blir det troligtvis lite shopping, vegas-show, middag och födelsedagsfirande såklart! Imorgon vid lunch åker vi vidare till San Diego. Föresten går vi in på våran sista vecka nu, nästa fredag går flyget hem till Sverige. GALET.

Lite bilder från våra första dagar i Las Vegas! Gud vilken stad! Väldigt speciell, häftig och typ overklig. Allt är så extremt så det känns nästan påhittat, som att man går runt i en stor nöjespark ungefär.

Igår när vi kom hit checkade vi in på vårt hotell och sen ut för middag samt för att kolla in staden på kvällen.
Idag mötte vi upp Caleb som kom hit från San Diego. Så kul att träffa honom! Vi strosade runt lite, drack några öl på en uteservering och satt och pratade. Vi berättade lite om våran resa och han om San Diego där han bott och pluggat i ett halvår. Vi åker dit på lördag och ska bo några dagar hos honom också så det ska bli kul!

Nu ska vi snart sova och imorgon blir det en tidig morgon då vi ska hyra bil och köra till Grand Canyon över dagen! STOR KRAM TILL ER

Jag och Carro älskar parker (som ni kanske märkt) och igår gick vi till ännu en här i San Francisco, Mission Dolores Park. Och vilken jäkla park, SÅ fin och utsikt över hela staden! Väldigt mycket folk där igår då det dels var söndag men även något som kallas för "Day Breaker". Det är en tradition som de har här varje år, alla klär ut sig och springer/går ett lopp genom stan och sen har många picknick, dricker alkohol och festar resten av dagen. Kul tradition ändå och vi fick se många kreativa utklädnader under dagen!
Igårkväll gick vi till Pier 39 igen för middag och lite kvällsstrosande i butikerna där, jättemysigt och vi fick se en fin solnedgång över havet. Vi åt på Crab House och jag åt pasta Alfredo med krabba, bästa rätten på länge! Hittade även jättemånga fina tavlor/posters som jag ville ha men tyvärr tror jag det blir svårt att få hem dem, vilket suger för jag blev typ kär i dem haha.

Nu har vi precis ätit frukost, gjort pannkakor på hostelet för tredje morgonen i rad, vi är rätt trötta på det nu men det är ju gratis så vad ska man göra :)) Vi har jordgubbar till i alla fall som piggar upp det lite! Idag är våran sista dag här i San Fran och vädret är underbart även idag så det blir nog parken igen! Vi har ju haft många dagar här och vi som vant oss att resa runt väldigt snabbt och vara effektiva har nästan blivit lite uttråkade här sista dagarna eftersom vi gjort det mesta. Sen försöker vi spara in pengar också eftersom vi har lite aktiviteter kvar så då blir man lite begränsad med vad man kan göra. Så parker är bra haha. Men det ska bli skönt med en till lugn dag i solen, läsa lite och så tänkte vi köpa med någon lunch.
Vi får väl passa på att ta det lugnt när vi kan för från och med imorgon tror jag det blir ganska intensivt framtill att vi åker hem. Vi börjar med Las Vegas dit vi flyger imorgon eftermiddag!